מחאה על מות אהוביה סנדק
מחאה על מות אהוביה סנדקצילום: David Cohen/Flash90

התביעה לחקירת אמת של האירוע שבסיומו נהרג אהוביה סנדק ז"ל מוצדקת מאין כמותה. עיניהם התמות והטהורות של אברהם ואיילת, הוריו של אהוביה, המבקשות דין אמת, לא יכולות למוש מאיתנו עד שיושלם הליך בדיקה רציני ואמיתי.

זהו חוב של אמת שאנו חבים לאהוביה, נער צעיר עם כוחות ואנרגיות של תחנת כוח גרעינית שרק לפני שבוע נדמה היה שכל עתידו עדיין לפניו.

אבל אסור שבכסות תביעה מוצדקת זאת תתחבא לגיטימציה ולו הקטנה או העקיפה ביותר לפעולות חמורות שלא יעשו. אסור שנער כלשהו יבין בטעות מתוך הדרישה הברורה שלנו לחקירת אמת ולגילוי של צדק אחרון עם אהוביה, שיש בקרבנו סלחנות כלשהי כלפי זריקת אבנים על שוטרים או כלפי פגיעה בשוטרים ובבני אדם באשר הם.

איני יודע מדוע רדפו השוטרים אחרי אהוביה ז"ל, וזה גם ממש ממש לא חשוב עכשיו, אבל על כולנו להבהיר לכל ילד ולכל נער שזריקת אבנים היא פעולה רצחנית שעלולה להסתיים חלילה במוות של נושאי הרכב שעליו נזרקה האבן.

למה התעוררתי? כי יש אנשים מבוגרים חסרי אחריות שמנצלים את האירועים כדי לעודד זריקת אבנים על שוטרים. אנשים מבוגרים שמנצלים את תמימות הנערים ואת חום דמם כדי לעודד אותם לעשות מעשים שלא יעשו. כשאותם נערים ישבו חלילה בבית כלא בעוון פגיעה בשוטרים, וכשאותם שוטרים יאושפזו חלילה בבית חולים ישבו אותם מתסיסים בביתם בנחת ובשלווה עם משפחתם האוהבת.

לפני כעשר שנים, חמש שנים לפני פרשת דומא, הזהיר מו"ר הרב מדן את כותבי הספר תורת המלך שזלזלו בערך חייו של גוי כי בספר זה יש התרת דם. "נערי גבעות עוד יישבו בגללו בבית סוהר לכל ימי חייהם, בעוד הרב המחבר ידרוש תורה ברבים וישיר זמירות בליל שבת". נבואתו של הרב מדן לצערנו הרב התגשמה. אין צורך שעוד נבואות מעין אלה יתגשמו.

התבטאותו הפומבית של ברוך מרזל על כך שמפגינים יהודים צעירים לא יושיטו את הלחי השניה לשוטרים ולכן הוא לא מגנה את זריקת האבנים שלהם היא חמורה ביותר. העובדה שהיא עברה בשקט כמעט מופתי בתוך הציונות הדתית מטרידה אותי מאוד. העובדה שכשח"כ מתן כהנא (שראוי לכל שבח על האומץ הפוליטי שלו) העז לבקר את הציוץ החמור של מרזל, יצאו כנגדו רבים ובהם גם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שבמקום לגנות מכל וכל את התרת דמם של השוטרים גילה סבלנות רבה כלפי דבריו הבלתי נתפסים של מרזל ואף גיבה אותם בצורה עקיפה.

נדרש תיקון. ראש הממשלה חייב לגנות את דבריו של ברוך מרזל ושל בנו יאיר. הציונות הדתית חייבת גם היא להבהיר לבני הנוער היקרים שלנו שיש לנו גבולות ברורים, ושזריקת אבנים אינה משובת נעורים אלא מעשה חמור מאוד שלא יעשה, מעשה שיכול להוביל את הזורק הצעיר ועול הימים לבית הסוהר לשארית חייו. זאת האחריות שלנו כלפי בני הנוער שלנו. אסור שהם יבינו שמישהו מאיתנו מסכים בצורה כזאת או אחרת לדבריו החמורים של ברוך מרזל.

בברכת נחמה גדולה לאברהם ואיילת האהובים והיקרים. שלא ידעו עוד מכאוב, שיזכו לקבל תשובה בהירה ומהירה מהמדינה על שעותיו האחרונות של בנם הבכור אהוביה ז"ל. שיזכו להגשים את החלומות הגדולים שלהם על הנצחת אהוביה, שיזכו להרבה נחת מילדיהם היקרים והמתוקים, ושלא ידעו עוד צער.