הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדןצילום: הלל מאיר/TPS

למסע שעורכים רבנים רבים מכובדים נגד השוטרים בפרשת מותו הנורא של אהוביה סנדק ז"ל ישנן מעלות רבות.

ביניהן הביקורת, שיש בה מן האמת, שהפרקליטות ומפלג מסוים במשטרה משקיעים משאבים גדולים יחסית בפשיעה של יהודים כלפי ערבים ביו"ש, ומשאבים קטנים יחסית בפשיעה המקבילה, הגדולה עשרות מונים, של ערבים כלפי יהודים. (שתיהן חמורות מאוד ואין לי כלפיהן קורטוב של סליחה).

יבורכו הרבנים המכובדים על מסעם זה. אפשר שיש בו גם נחמה פורתא למשפחת סנדק היקרה, משפחה ערכית ואהובה, עצמנו ובשרנו בגוש עציון, שכולנו עמה באבלה. אך בשולי הברכה יש לי הערות קטנות על החיסרון של המסע הנוכחי נגד המשטרה:

המרדף אחרי הצעירים הסתיים בנורא מכול, במותו של אחד הצעירים, הייתה זו תאונה מבצעית בעת מרדף, חמורה מאוד, ויש להסיק ממנה מסקנות. היא בשום פנים לא הייתה רצח, ודאי לא רצח בכוונה תחילה.

תדע כל אם עברייה, שמי שמכנה תאונה מבצעית כזו בכינוי 'רצח' עלול להביא מחר את אירופה ואת השמאל הישראלי הרדיקלי להאשים את בנה ברצח בעת שתארע לו תאונה מבצעית דומה בשכם או בעזה בעת שירותו בצה"ל. נזכיר, שלפני כשבועיים ירה טנק ישראלי בשוגג פגז לעבר מבנה ברצועה. נזכיר גם את הלוחם שהסס מלירות במחבל שהשליך עליו בקבוק תבערה בצומת קדומים. מי שקורה לטעות מבצעית, חמורה ככל שתהיה בשם 'רצח' לפני שבדק עובדות לאשורן, מוביל אותנו לשם.

אינני בטוח, אך אני חושש, שהקריאה לטעות קטלנית במרדף בשם 'רצח', אולי נתנה דלק לקומץ פורעים מן הגבעות בהשלכת האבנים הכבדות על השוטרים בירושלים. ראיתי את האבנים, הן אבנים המסוגלות להרוג. נפצעו מספר שוטרים, חלק מהם בראשם. מדובר בשוטרים שאולי בלילה הקודם פיטרלו בגשם ובקור להבטחת ביטחוננו בעת שאנו היינו בבתינו. מדובר בשוטרים בעלי משפחות. שום ילד אינו שש לראות את אביו עם פצע מאבן בראש.

רבנים אינם אמורים להשתמש בכינויים כה חמורים בלא לשמוע את שני הצדדים בפרשה. דומני שכאן נשמע בעיקר קולו של צד אחד, צד שיש ספקות קשים על התנהגותו בפרשה זו. שמא כדאי לכולנו לרענן מעט את הזיכרון בספר 'חפץ חיים' בפתיחה, לאוין, אות ב' במצוות 'לא תשא שמע שוא'.

רוב גדול מאוד של נערי הגבעות הם נערים ובחורים ישרים, העושים ציונות אמתית בחוות חקלאיות יהודיות השומרות על קרקעות יהודיות בשטחי C נגד הפעילות האירופית הנדיבה להשליט את הערבים בצורה בלתי חוקית בשטחים אלו, נוכחות שתסכן את היישובים היהודיים.

הם הממשיכים האמתיים של בני העליות הראשונות במאבק פרודוקטיבי על האדמות שסביב היישובים היהודים. נערים אלו מודרכים על ידי טובי אנשינו המארחים אותם בחוותיהם. תופעה זו ראויה לכל שבח, והיא בלמה את גל אירועי 'תג מחיר' הרבים שהיו כאן לפני מספר שנים. אך ישנם עשרות מעטות של נערי גבעות המדברים גם בשפה של הרס וחורבן, בשפה הגובלת יום יום בדיני נפשות.

אזכיר מקרה קיצוני במיוחד, של עאישה א ראבי, אם לתשעה ילדים, שנרצחה מזריקת אבן על מכוניתה ביום השבת לפני כשנה וחצי. אינני בטוח שרבנים צריכים להיות מגן אוטומטי של נערים כאלו או הדומים להם בכל מקרה בלא לברר את יסודותיו. מספר הרבנים שיצאו כאן להגנתם של הנערים גדול לאין ערוך ממספר הרבנים שגינו את הרצח ההוא לפני שנה וחצי.

עיקר העיקרים: מצבה של החברה בישראל היום כחברה מאוחדת הנחושה לגבור ביחד על בעיותיה אינו מצב מזהיר. אנו מחולקים לשבטים ולכיתות שהקשר ביניהן אינו מאוד גבוה. קיימת דאגה רבה מגורמים רבים למגזר שלהם, והקול הלאומי המאחד נשמע קצת חיוור וחלש. במצב זה יש חשיבות גדולה למשטרה חזקה ונחושה, שתמנע מצב של 'איש הישר בעיניו יעשה'.

המשטרה לא תהיה חזקה ונחושה כשהיא חוטפת ביקורת מכל צד אפשרי, ונמצאת כל הזמן במגננה. אם שוטרים יעדיפו להישאר בניידת או במשרד במקום לפעול בנחישות בשטח מחשש לביקורת שהם רוצחים, יפסידו בסופו של יום מחמת חולשת המשטרה גם האנשים הישרים והטובים ושומרי החוק.

אין בדבריי כדי להצדיק כל דבר שנעשה במשטרה בכלל ובמפלג פשיעה לאומנית בימ"ר ש"י. ישנם דברים לא מעטים המצריכים בירור, ולא אכתוב עליהם עד שלא אשמע גם את הצד של המשטרה. ועדיין דומני, שביטויים זהירים יותר על טעויות המשטרה בפרשה העגומה הקשורה במותו של אהוביה סנדק ז"ל היו יכולים להיות לתועלת.

מילה אחרונה: השר לביטחון פנים אזר אומץ והלך לנחם את משפחת סנדק. בהקבלה לאירועים אחרים שאני זוכר, זה אינו מובן מאליו. ייאמר בקול רם: יפה עשה כבוד השר.