מירי צחי
מירי צחיצילום: אלנתן זכריה

צלמת העיתונות מירי צחי ז"ל היתה אחת הנשים המזוהות ביותר עם ההתיישבות ביהודה ושומרון. מירי תיעדה רגעים שמחים ועצובים וידעה להנציח ביד אמן כל רגע באופן הייחודי לו.

מנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני, שוחח עם ערוץ 7 על דמותה של מירי חי שנפטרה היום (שלישי) לאחר שסבלה ממחלה קשה.

"מירי היתה אישה גדולה מהחיים שהיתה נוכחת בכל מקום ובכל פינה. העדשה שלה כיסתה כל פינה ופינה במרחבי הארץ הזאת וכל אירוע שעבר על ההתיישבות בעשורים האחרונים צולם בעדשה שלה", מספר דילמוני.

"בשנת היובל למדינת ישראל עשיתי תערוכה בכנסת של צלמים מיהודה ושומרון ואספנו תמונות רבות. היה קשה מאוד להתחרות בצילומים של מירי צחי. היא ידעה לגעת בכל תמונה, לדעת לספר את הסיפור המיוחד של האירוע – שבחלקם גם נכחתי בעצמי – ורק אחרי שאתה רואה את התמונות של מירי אתה מרגיש את הזווית המיוחדת של האירוע, בזמן המסויים ומקבל פרופורציה של המצב", הוא מוסיף.

"מירי היתה אצלי תמיד הראשונה לצלם. הכישרון שלה, האהבה לשטח, הכאב שהיא כאבה יחד עם האנשים. היא היתה פצצת אנרגיה בלתי ניתנת לעצירה. היה יום אחד שהיו שיטפונות קשים בשומרון והיא התקשרה אלי ולקחה בחור ממועצת יש"ע והסתובבה בשטח וחזרה עם סט תמונות מדהים. זו אבדה קשה להתיישבות בכלל ולתיעוד שלה בפרט. היא היתה אשה מיוחדת מאוד".

לדברי דילמוני, "היינו מארגנים אירועים ותמיד היה ריב בין הצלמים מי יעמוד איפה כדי לתפוס את התמונה הכי טובה. מירי היתה דואגת להילחם על המקום שלה, לא לוותר ולתפוס את הרגע הכי חזק. כשהיא היתה נוגעת במצלמה היה נראה שהיא נטענת באנרגיות עצומות. אני מרגיש חוסר כל כך גדול בהליכתה ושמח שהיא השאירה חותם בדמות עשרות אלפי תמונות שילוו את ההיסטוריה של ההתיישבות עוד מאות שנים קדימה".

הזיכרונות המשותפים, לדברי יגאל דילמוני, רבים ומייחדים את צחי. "הרבה פעמים אוהבים הצלמים לצלם את הנוף והטבע ביהודה ושומרון כי יש מרחבים מאוד יפים. מירי אמרה שהטבע יפהיפה אבל היא רוצה לצלם את החיים עצמם. אני זוכר שהיה אירוע שארגנו במקום מסויים ומירי ביקשה להיכנס לתוך היישוב ולצלם את הבתים והאנשים. היא לא הסתפקה בבנאליות אלא רצתה לספר סיפור בכל תמונה. מירי, דרך המצלמה, סיפרה סיפור חיים עצום. אני חושב שעולם הצילום בארץ יחסר אשה מדהימה וצלמת מוכשרת שאין כדוגמתה".