גדי איזנקוט
גדי איזנקוטצילום: Flash90

הרמטכ"ל לשעבר רא''ל במיל' גדי איזנקוט, שהחליט לא להתמודד בבחירות לכנסת ה-24, פרסם מאמר בעיתון ידיעות אחרונות שבו הוא כותב לאן מדינת ישראל צריכה ללכת ולאיזו מנהיגות היא זקוקה.

''אני משרת את מדינת ישראל זה למעלה מ־40 שנים. לחמתי במלחמותיה, והייתי שותף פעיל להכרעות קשות, בצומתי החלטה ובעיתות משבר. בכל אלה חוויתי רגעים קשים ומורכבים", כתב איזנקוט.

"פעלתי לחיזוק עוצמת המדינה ותמיד האמנתי בצדקת הדרך אל היעד שאליו אנו חותרים: מדינה יהודית־דמוקרטית, מתקדמת, ומדינה הנשענת על עוצמה ביטחונית, כלכלית וחברתית שתבטיח את קיום המדינה ושגשוגה".

לדברי איזנקוט, "הזירה הפלסטינית, סוריה, לבנון ואיראן אינן איומים קיומיים. האיום המרכזי הוא השבר מבית, וחוסר היכולת להרכיב ממשלה יציבה".

''ישראל זקוקה למנהיגות של דוגמה אישית הפועלת להעצמת אמון הציבור בצדקת הדרך ובמוסדות הממלכתיים, העצמת איכות השירות במגזר הציבורי ויצירת האיזון הראוי בין הרשויות ‑ המבצעת, המחוקקת והשופטת ‑ תוך בחינה ביקורתית ואמיצה, אך אחראית, לשינוי והתאמת יחסי הגומלין ביניהן''.

איזנקוט מתייחס לסכסוך הערבי ישראל וקורא: "עלינו להימנע מלהיגרר למדינה דו-לאומית שעשויה להיות הרסנית לעתיד מדינת ישראל. יש לחתור להיפרדות מהפלסטינים, רצוי בהסכם בתהליך מדורג, מפוקח, עם הסדרים ביטחוניים נוקשים, תוך ביסוס ושימור אזורי התיישבות מרכזיים, ובכלל זה פיתוח בקעת הירדן מתוך ההבנה שהאחריות הביטחונית והנוכחות הישראלית בה הינה קבועה".

כאמור, הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט החליט שלא להיכנס לזירה הפוליטית והודיע למקורביו שאין בכוונתו להתמודד בבחירות לכנסת ה-24.

איזנקוט נפגש בתקופה האחרונה עם רבים מהפוליטיקאים ובחן את האפשרויות העומדות בפניו. במפלגת תקווה חדשה של גדעון סער ויפעת שאשא ביטון רמזו שהרמטכ''ל לשעבר עשוי לחבור אליהם.

בתחילת החודש הכחיש איזנקוט את הכרזת יו"ר מפלגת תל"ם משה בוגי יעלון ולפיה איזנקוט יהיה מספר 2 במפלגתו. "לא אמרתי לאיש דבר על צעדיי הפוליטיים, בטח לא ברמה של סיכומים", אמר למקורביו.

"לא היה ולא נברא, עוד לא החלטתי אם בכלל ארוץ, ואם כן לא ברור באיזו מסגרת פוליטית, קיימת או עצמאית", אמר. "הדברים של יעלון הפתיעו אותי".