פרופ' עודד מודריק, סגן נשיא בדימוס של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103fm על כך שפרקליטי ראש הממשלה דרשו לראות אישור בכתב מהיועץ המשפטי לממשלה על פתיחת החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"הדרישה לאישור מוקדם של היועץ המשפטי לממשלה היא דרישה של חוק יסוד הממשלה. בלי אישור, לכאורה, אי אפשר לפתוח בחקירה כנגד ראש ממשלה מכהן", הסביר פרופ' מודריק, אך הוסיף: "החוק לא מדבר על אישור בכתב או בעל פה".

עם זאת, טען: "הדרישה לכתב היא סבירה, אפילו אם הכתב איננו מכונן אלא ראייתי. כי בסופו של דבר צריך הוכחה לזה שהיה אישור. תאר לך שמתייצב בפתח ביתך שוטר ואומר, 'אני עוצר אותך'. אני שואל, 'לפי מה?', והוא אומר לי, 'לפי צו מעצר', אני אומר, 'בבקשה תראה לי', והוא עונה, 'אין לי צו'. ואחר כך יתקשר שופט ויגיד, 'כן, אני אישרתי'. אז יש עם זה קושי, נגיד ראייתי".

אבל אם יושב היועץ המשפטי עם צוות החוקרים ואומר להם, 'אני נותן לכם אישור ללכת לחקור את נתניהו', זה לא מספק?

"אני חושב שזה יכול להספיק. כי החוק לא אומר שהכתב הוא דרישה מכוננת שכזו".

לטענת מודריק, דרישת פרקליטי ראש הממשלה, לא תביא לביטול החקירה. "למרות שמדובר במהלך שאם לא הייתה שום הנחיה לפתוח בחקירה - זה מהלך לא חוקי", הבהיר, אך ציין: "האם אי החוקיות הזה השפיע באופן מהותי על יכולתו של הנחקר או של החשוד או של הנאשם להתגונן? התשובה לזה לא ברורה לי. לא נראה לי שיש פה איזושהי הפרעה ליכולתו להתגונן, ויחד עם זאת, זה מהלך לא תקין".

מודריק פירט איפה הוא רואה את ההשלכות בקשר לדרישת הפרקליטים. "אני קורא שלנאשם הזה יש טענה עקרונית שרדפו אותו, וזו אולי דוגמה אחת לכך מיני כמה וכמה דוגמאות שהוא מביא", טען, והסביר: "אז כמו בקרב איגרוף, יכול להיות שמכה אחת לא גורמת לנוק אאוט, אבל פה מכה ושם מכה, ובסופו של דבר הדברים מצטברים, אולי כדי להראות את מה שהוא טוען - אם לא רדיפה, לפחות רשלנות מסוימת בדרך שבה התנהלה החקירה".

אבל השאלה, האם זו מכה בהיבט הציבורי-תקשורתי או שיש כאן משמעות משפטית שיכולה להביא לזיכוי ביום מן הימים?

"השלכות ציבוריות, ודאי יש. השלכות משפטיות - זה תלוי באיכות המצטברת של הליקויים שהוא ימצא. ליקוי כזה, אחד ויחידי, ספק רב בעיניי אם זה יכול לגרום לביטול כתב האישום. הצטברות? תלוי באיכות שלה, במידה שלה, בסוף זה יכול להביא לטיעון המפורסם של הגנה מן הצדק".

לקראת סיום, אמר מודריק: "בסופו של דבר יכול להיות שההצטברות של הליקויים תהיה משמעותית או משמעותית מאוד. כרגע זה לא נראה כך. עובדה שכתב האישום לא בוטל, ביקשו לתקן, שזה מעשה של יום-יום. אבל תיקון ברמה כזאת וכשעל התיק עובדים טובי המשפטנים של הפרקליטות, זה מעורר שאלות באמת".