ההפגנות נגד התנהלות המשטרה בפרשת אהוביה סנדק ז"ל
ההפגנות נגד התנהלות המשטרה בפרשת אהוביה סנדק ז"לללא קרדיט צילום

השימוש במכת"ז – כלי לפיזור הפגנות באמצעות זרנוק מים – עורר בקיץ האחרון סערה רבתי לאחר שנעשה בו שימוש במהלך הפגנות השמאל מול בית ראש הממשלה.

המכת"ז, ראשי התיבות של מכונית התזה, כלי מוכר לאכיפת הסדר על ידי המשטרה בהפגנות של הימין, החרדים ויוצאי אתיופיה, הפך לבעיה הלאומית בעיני עיתונאים רבים כשהשימוש בו גלש אל הפגנות השמאל.

בערוצי הטלוויזיה התקיימו דיונים רבי משתתפים שהעלו את הנושא, ויו"ר ועדת הפנים והסביבה חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' מכחול־לבן כינסה דיון בוועדה בהשתתפות נציגי המחאות השונות וכן קציני משטרה.

בעקבות הסערה שהתחוללה הופסק השימוש במכת"ז לפיזור הפגנות, אלא שבשבוע האחרון תותח המים המשטרתי שב לפעילות. מתברר שהמשטרה לא הפסיקה את השימוש בו אלא העניקה פטור ממנו למחאת בלפור בלבד. ההפגנות הקוראות לחקור לעומק את מותו של אהוביה סנדק ז"ל וכן מחאות שמקורן בציבור החרדי טופלו באלימות קשה של המשטרה. כך נוצרה תחושה כי המאבק שהתחולל בחודשים האחרונים על הזכות להפגין נוהל לטובת קבוצת מחאה אחת בלבד.

בהפגנה שהתקיימה מול המטה הארצי של המשטרה בירושלים נרשם אירוע חריג כאשר השוטרים החרימו עגלת תינוק ובתוכה תינוקם בן השנה של בניהו ושרה־רבקה בן עמי, שניהם תושבי יצהר שהגיעו להפגנה.

"ראיתי אישה עם עגלה כמו שלי"

"הגענו מבחינתנו לאירוע מחאה חוקי ומתואם עם המשטרה", אומר בניהו. "באנו למחות על העוול שנעשה ליהודים צדיקים שדבקים בארץ הזאת, שהמקרה של אהוביה ז"ל הוא התוצאה שלו, וכן מחינו על הניסיון לטייח את הרצח של אהוביה. החלטנו לבוא עם הילד שלנו באמירה שאם היום אנחנו לא באים להפגין, בעוד 15 שנה גם הדם שלו יהיה פחות אדום בעיני הרשויות מאשר הדם של ילד בתל אביב או בגבעתיים. בזמן ההפגנה חציתי את הכביש, וכשעמדתי הגיע מכת"ז של המשטרה והתפתח שיח ביני ובין השוטרים. לא חסמתי את הכביש, לא התיישבתי בדרך של המכת"ז. דיברתי עם השוטרים תוך שימוש במילים קשות אבל לא ניסיתי לחסום פיזית את הרכב. השוטרים ניסו להדוף אותי, ביקשו שאפנה את הדרך מצד אחד ומהצד השני חסמו אותי מלזוז”.

בשלב זה פקעה סבלנותם של השוטרים, והם החליטו לעצור את בן עמי. "שמעתי את אחד הקצינים קורא לעצור אותי”, הוא משחזר. "השוטרים ניגשו אליי וניסו לקחת לי את העגלה בכוח. אמרתי להם שהם לא יכולים לנתק אותי מהבן שלי. שוטר השכיב אותי על הרצפה והניח את הברך שלו על הצוואר שלי, ושוטרת אחרת פשוט לקחה את העגלה מהידיים שלי. כל זה הגיע רק בגלל דברים שאמרתי. לא הרמתי יד ולא ניסיתי לפגוע באף אחד. אציין עוד שעברתי כחוק באור ירוק להולכי רגל ואור אדום לכביש".

זו אינה התקרית החריגה היחידה שזכורה לבן עמי מההפגנה. "הייתה אלימות קשה כלפי נשים שהגיעו להפגין, אשתי שבהיריון יצאה משם עם צלקות בגוף מאלימות המשטרה. זו לא הייתה אכיפה, זה היה כוח בלתי סביר שהופעל נגדנו. אני אפילו לא יודע לומר כמה זמן עבר מאז שהשוטרים לקחו את התינוק ועד שהוא הגיע לאמא שלו. השוטרים אפילו לא ניסו לברר מי אמא של הילד, אלא פשוט נתנו אותו למישהי שהם לא מכירים ואמרו לה 'תחזירי אותו לאמא’. פשוט נתנו פה תינוק קטנטן לאישה שהם לא יודעים מי היא ואמרו לה למצוא את אמא שלו, בלי לשאול אותנו ובלי מחשבה. זה היה יכול להיגמר אחרת".

רק כעבור זמן ממושך חזר הפעוט לאמו אחרי התנהלות שערורייתית של השוטרים. "באירוע היו המון אנשים והייתי רחוקה מבעלי", מספרת שרה־רבקה. "בשלב מסוים ניסיתי להתקשר אליו, וכשהוא לא ענה הבנתי שהוא עצור. הלכתי לחפש אותו בין הניידות, חשבתי שהילד איתו בניידת. שאלתי את השוטרים איפה הבן שלי, ואחד מהם אמר לי 'הבאנו אותו לחברה שלך' והצביע על כיוון מסוים עם קבוצת מפגינים. רצתי לשם והתחלתי לחפש אותו עד שראיתי אישה עם עגלה כמו שיש לנו. הם לא ביררו כלום ולא שאלו, שום דבר, פשוט נתנו אותו לאיזו אישה. אנשים הגיעו לשם כדי למחות ומצאו את עצמם מתגוננים מפני מכת"ז מאחורי קירות של תחנות אוטובוס. ומדובר בילדים, קטינים ומבוגרים שבאו להפגין כחוק".

כעבור יממה שוחרר בניהו מהמעצר. "כמו במקרה הרצח של אהוביה, גם פה המשטרה קודם עשתה טעות ואחר כך גלגלה אותנו עלינו. נחשדתי בהתפרעות כשבפועל פשוט הייתי עם ידיים על העגלה מתחילת האירוע ועד למעצר. עכשיו מספרים על כל מיני דברים שעשינו למרות שבפועל אחרי יממה שוחררנו ממעצר ונוקינו מהחשדות נגדנו".

בעקבות פניית 'בשבע' גם אור־לי ברלב, אחד מהקולות הבולטים במחאת בלפור נגד ראש הממשלה, גינתה בחריפות את התנהלות המשטרה בהפגנה מול המטה הארצי. ברלב כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "בזמן ההפגנה בבלפור הגיעו שידורים שבהם ראינו שימוש מטורף במכת"זיות בהפגנת הימין מול המשטרה. אחרי ההפגנה פגשנו ברחוב זוג מפגינים מבוגרים מהפגנת הימין. הם היו מזועזעים. רטובים מהמכת"זית, סיפרו על ילדים ותינוקות שנפגעו. עמדנו איתם המומים בשותפות גורל מול משטרה אלימה. בושה".

מהמשטרה נמסר על תקרית החרמת התינוק: "לאחר שקריאות המשטרה לשמור על הסדר לא נענו על ידי המפגינים, החלה המשטרה בפעולות תוך הפעלת אמצעים שבמהלכה נעמד אחד המפגינים יחד עם עגלת תינוק אל מול מכת"זית המשטרה וסירב לפניות אליו להתפנות מהמקום בשל הסיכון שבמעשיו. לאחר שלא נענה הוא נעצר על ידי השוטרים והתינוק שבעגלה הועבר על ידי שוטרות לידי אמו שנכחה במקום”.

אין מצלמות, יש אלימות

המכת"ז, שכאמור הוצא במהלך הקיץ משימוש בהפגנות, הופיע לא רק בהפגנה על הדרישה לחקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל. גם הפגנות הפלג הירושלמי הקיצוני זכו לפיזור באמצעי הייחודי.

"בהפגנות שלנו לא מחכים שתהיה התפרעות או הפרת סדר", אומר אברהם בוימל, איש הפלג הירושלמי. "ביום חמישי שעבר, עוד לפני שההפגנה החלה כבר ניצבו משאיות המכת"ז, וכשרק החלה ההפגנה ניתז על המפגינים מיכל שלם של מים עם בואש – חומר עם ריח מצחין שגורם נזק בלתי הפיך לבגדים ולציוד. המפגינים אחר כך ירדו לכניסה לעיר ולשם המשטרה הביאה עוד מיכלית של בואש, אלא שכמה מפגינים רוקנו אותה מלמטה עוד לפני שהמשטרה השתמשה בה נגדנו. כמובן שהיו צעירים שחטפו מכות רצח והגיעו לבית החולים".

השבוע השתחררו מבית החולים שיבא כמה מפגינים נוספים מהפלג הקיצוני, אחרי שהובהלו למיון בעקבות אלימות השוטרים בהפגנה בבני ברק. "אנחנו רגילים לזה", אומר בוימל. "עוד כשהייתי בן 15 המשטרה הביאה אלינו כבאיות כדי לשפוך מים על מפגינים בעד השבת, נגד חילול קברים ונגד גיוס בנות. אין לנו לוחמי דמוקרטיה שיגנו על הזכויות שלנו. אני בעד שמי שכואב לו שילך להפגין. הייתי שמח אם מיקי חיימוביץ' הייתה משמיעה גם את הקול שלנו ומכנסת דיונים בהשתתפות נציגי המשטרה גם כשמולנו מופעלת אלימות, למרות שהדרך שלנו רחוקה מדרכם של מרבית הישראלים ואפילו מזו של רוב הציבור החרדי. אבל אנחנו כבר לא תולים עיניים ולא מצפים לחסדיהם של מי שרחוקים מאיתנו". לדברי בוימל, אפילו הניסיון להגיע להידברות עם המשטרה לא צלח. לדבריו, "כשאנחנו מנסים לתאם איתם זמן להפגנה באזור מסוים זה מתפוצץ אחרי כמה ניסיונות. הם לא יבינו את הכאב שלנו, ומצד שני לא מצליחים לשבור אותנו".

בהפגנה שהתקיימה בבני ברק תועדו כמה מקרים של אלימות קשה כלפי מפגינים. בין היתר נצפתה שוטרת שמכה בפניו של מפגין שנמצא מוחזק בידי שוטרים בידיו, בלא יכולת להתנועע או לגרום נזק. חבר הכנסת משה ארבל מש"ס סיפר מעל בימת הכנסת על מקרה נוסף שנחשף אליו. לדבריו, "מפגין שרחוק מדרכי ומאמונתי הגיע לבית החולים שערי צדק ושכב שם במיון כאשר הוא אזוק למיטה בידיים וברגליים, דבר שלמחבלים לא תמיד עושים. כשהגעתי למקום השוטרים הקשו עליי להגיע אליו, ניצלתי את תעודת חבר הכנסת כדי להיכנס. ראיתי נער שברירי בן שמונה עשרה. אמרתי לשוטרים שיש איסור לאזוק עציר במקום ציבורי. היו שם חמישה שוטרים וקצין רב־פקד ששמרו על עציר שאפילו לא נתנו לו לסגור את הרוכסן כשיצא מהשירותים, וקצין אומר לי: 'תזוז לי מהעיניים, אתה מפריע לי'. זו שערורייה ובכוונתי לפנות למח"ש בעניין".

גורם במשטרת ירושלים אמר ל'בשבע' כי ההבדלים באופי התנהלות המשטרה בהפגנה נובעים בעיקר מהסיקור התקשורתי שלה. "מחאה שמופיעה בכל כלי התקשורת בשידור חי, עם עשרות צלמים וכתבים, מראש שמה את השוטרים בעמדה של נטרול. אף שוטר לא רוצה שיראו אותו על המכת"ז שופך מים, עוצר מפגין או סוחב אנשים לניידת. לכן מראש כשהתקשורת מעורבת יותר – השוטרים מאופקים. מנגד כשמחאה אחרת לא זוכה לגיבוי ולסיקור המקיף הזה, שוטרים מרשים לעצמם לפעמים לעשות אפילו מעבר למה שמותר להם במסגרת תפקידם".

את ההבדלים הצורמים ניתן לראות גם במקרים של חסימת כבישים. כשתנועת 'הדגלים השחורים' הביאה לחסימת צירים בתל אביב ובירושלים, הודיעה המשטרה כי "הצועדים החלו בצעדה שלא תואמה מראש לדרך איילון. המשטרה מאפשרת את המשך הירידה לכביש ומכוונת את הנהגים לנסוע בדרכים חלופיות". מנגד, כאשר מפגינים חרדים חסמו השבוע כמה צירים מסרה המשטרה כי היא לא תאפשר הפרעה לחופש התנועה.

מחברת הכנסת מיקי חיימוביץ' נמסר: "דיוני ועדת הפנים בנושא התנהלות המשטרה מול מפגינים עסקו בהחלט בסוגיית שימוש המשטרה בכוח יתר בהפגנות החרדים. לדיונים הוזמנו מפגינים מהחברה החרדית שנפגעו כתוצאה מהשימוש הזה וניתנה להם הבמה, כמו כן השתתפו בדיונים נציגי הציבור החרדי חברי הכנסת משה ארבל, יצחק פינדרוס, אוריאל בוסו ועוד רבים, והביקורת שהושמעה בהם בהחלט עסקה גם בנושא הזה ונגד השימוש במכת"ז מסוג בואש שמופעל נגד הציבור החרדי, לצד דיונים ייעודיים שעסקו אך ורק בשימוש בכוח נגד החברה החרדית.

"בעניין כינוס הוועדה כעת, לאחר המקרים המצערים והנוראיים מהעת האחרונה: ראשית, עם התפזרות הכנסת נוהל כינוס הוועדות יעבור שינוי ולאור זאת נפעל. כמו כן הנושא עצמו נמצא בבדיקת גורמי האכיפה בשלב זה, ובאם יימצא כי יש צורך לכנס דיון בנושא בהחלט נבחן את האפשרות".

מהמשטרה נמסר בתגובה לטענות שהועלו בכתבה: "תפקידה של המשטרה לשמור על הסדר הציבורי בכל עת ובכל מקום תוך שמירה על חופש המחאה כל עוד היא מתקיימת כחוק. במקומות שבהם מזהים השוטרים חסימות של צירי תנועה מרכזיים בניגוד לחוק וללא כל תיאום מקדים עם המשטרה, חסימות הגורמות לשיבוש חיי השגרה של התושבים, השוטרים פועלים על מנת להשיב את הסדר הציבורי במקום ולאפשר מרקם חיים לכלל הציבור.

"זכות המחאה וההפגנה אינה בשום מקרה הרשאה להפרת סדר וגרימת נזק לציבור ולפרט. ככלל, אנו דוחים מכול וכול את הטענות לגבי שימוש באמצעי מסוים כלפי אוכלוסייה כזו או אחרת. כל ההחלטות באשר לכך מתקבלות בהתאם לנסיבות הפרת הסדר ולדרך הנכונה להשיב את הסדר על כנו".

שמואל זנגי מידד, מנכ"ל ארגון 'חננו', התייחס גם הוא לאירועים ואמר: "האווירה שגרמה להריגתו של הנער אהוביה סנדק ז"ל נשארה לצערנו אותו דבר. אתה נראה אחר? דמך מותר. האווירה הזאת חייבת להיפסק ומהר".