פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכהצילום: דוברות

אל עגלת 'רק לא ביבי' מצטרף פרופ' ירון זליכה עם המפלגה החדשה שהוא מקים. נראה שמערכת הבחירות רק החלה וכבר היא נתונה בתזזית.

כחול לבן מתפרקת לרסיסים שנפוצים לכל עבר, רון חולדאי מקווה להיות מנהיג השמאל החדש, מפלגת 'תקווה חדשה' של גדעון סער מייצגת תכונה וחישוב צעדים בימין, וזו רק ההתחלה.

גלעד היימן, שותף ב'ספוט תקשורת ואסטרטגיה' ובעבר דובר סיעת העבודה, מתייחס לתכונה הפוליטית שמסביב, למפלגת העבודה הנעלמת ולחיפוש התזזיתי אחרי מנהיג למחנה השמאל. "זו עונת הפטריות אחרי הגשם של המפלגות", הוא אומר, "כל אחד מקים מפלגה כדי לייצר כוח וכושר מיקוח במשאים ומתנים".

להערכתו אכן כוונת המכריזים על עצמם כמועמדים היא מו"מ יעיל יותר מבחינתם ופחות אמונה שאכן בכוחם להבליח ולהפוך למנהיגי העם. "היום אין פריימריס והדרך היחידה להיכנס לפוליטיקה היא לעשות מסיבת עיתונאים ולהגיד שאני מנהיג ואציל את המדינה. כולם עושים את זה אבל ברור שכל ההצהרות הללו נועדו למשאים והמתנים שיבואו אחר כך".

"אף אחד לא חושב שזליכה ירוץ לבד בבחירות ואם הוא ירוץ לבד זה יהיה די עצוב עבורו", אומר ומעריך היימן. "במשך שנים הימין היה מפולג ובזבז קולות ואולי הוא גם למד מהניסיון. השמאל מחפש את עצמו ורואים את זה בכל מקום".

האם לא נותרה בשמאל אידיאולוגיה למעט 'רק לא ביבי' ולכן יש נכונות שם להצביע לגדעון סער? "השמאל לא איבד אידיאולוגיה, אבל כשהשמאל-מרכז לא יצליח להוציא מתוכו מישהו שנתפס כמי שיש לו את היכולת להקים ממשלה, ברירת המחדל היא קודם כל להחליף את נתניהו שהבעיה אתו היא גם אידיאולוגיה וגם התנהלותית. במקום הזה הרבה אנשי מרכז שמאל מוכנים להתחבר לאנשי ימין שיחליפו את נתניהו".

הזכרנו להיימן שהנכונות בשמאל להצביע לאיש ימין הייתה עד לא מכבר הבסיס להתחזקותו של נפתלי בנט על אף עמדותיו הימניות יותר מאלה של סער. לדבריו "ה'רק לא ביבי' הזה פוגע בייצוג של השמאל, כי אנשים אומרים שאם השמאל לא מוציא מתוכו מי שיוכל להנהיג נצביע למי שיוכל לעשות זאת. אני סבור שזו טעות ומי שמאמין בשמאל מרכז צריך להצביע למפלגות שאלו תפיסותיהם ואחרי הבחירות יעשו את החיבורים".

על סיכוייה של מפלגה כלכלית כפי שמקים ירון זליכה היימן לא תולה תקוות רבות ומציין כי זליכה אינו כחלון שיצא לדרך לאחר שבנה מנגנון והיה בעבר שר תקשורת שיצר הד תחת הוזלת התקשורת. "זליכה צריך לייצר משאים ומתנים עם גוש ה'רק לא ביבי' כי אף אחד לא יודע מה העמדות המדיניות של זליכה. הוא פתח ספקטרום של מפלגות למו"מ".

על חולדאי אומר היימן כי העצה שנכון לתת לו היא התפטרות מיידית מראשות עיריית תל אביב. "אם הוא לא יעשה את זה זה יהיה הקלף נגדו. יגידו שהוא בא רק להתמודד ואחר כך ללכת אם לא יקבל את מה שהוא רוצה ולאמירה כזו יש הרבה כוח. אם הוא קיבל החלטה לצאת מהמוניציפאלי ללאומי הוא צריך להתפטר ולהגיד שהוא נשאר בהנהגה הארצית בכל מצב. אחרת, זה יפגע קשה בסיכוייו".

על סיכוייה של מפלגת העבודה להציל את עצמה אומר היימן כי עמיר פרץ הוא נטל עבורה. "בחוסר החשיבה הפוליטית שלו הוא אומר כבר כעת שהוא רוצה להיות נשיא. כלומר, תנו לי את הקול שלכם כדי שאוכל להיבחר לנשיאות המדינה. אף אחד לא נבחר על דבר כזה לכנסת. עמיר פרץ הוא נטל והוא צריך להיפרד וללכת להתמודד על הנשיאות לא כחבר כנסת, ואז יש סיכוי של חבירת המפלגה לחולדאי ועופר שלח".

"קריטי שבגוש שבין 'יש עתיד' לרשימה המשותפת תהיה רק מפלגה אחת, כדי שקולות לא ילכו לאיבוד. האיחוד האחרון עם מרץ ואורלי לוי התברר כדבר נוראי, אבל כזה שאולי הציל את אחת המפלגות הללו. יש היום הרבה חששות וחולדאי אולי לא רוצה את מרץ כי קשה לייצר איתם שיתופי פעולה אם רוצים לשתף מפלגות ימין".

היימן מזכיר שלמפלגת העבודה יש נכסים, יכולות כלכליות ובסיס של כשני מנדטים ו"ללא עמיר פרץ היא יכולה להיות ערך מוסף לכל גורם במרכז שמאל. ריצה עצמאית תהיה קשה ובעייתית".

ומה לגבי בני גנץ? היימן משוכנע שלא נותר לו אלא להיפרד מהמערכת הפוליטית אחרי אינספור טעויות שביצע. "הוא מנסה להיאחז בציפורניים במה שהולך ונעלם. היו לו 33 מנדטים והיום הוא מגרד את אחוז החסימה ורוב הסיכויים שהמשמעות היא שבסוף הדרך הוא יהיה מתחת אחוז החסימה? לך הביתה, תעשה חושבים ותעשה לביתך".