במליאה. יהושע מצא ז"ל
במליאה. יהושע מצא ז"לצילום: אבי אוחיון. לע"מ

השר לשעבר ומי שעמד בראש הבונדס וכיהן כיו"ר קרן מורשת מנחם בגין, יהושע מצא, הלך לעולמו, ובראיון לערוץ 7 מספר הרצל מקוב, מנכ"ל מרכז מורשת בגין

"מאז שיהושע חזר משליחותו בארה"ב עבדנו יחד. הוא היסס אם לקבל על עצמו את התפקיד ולעמוד בראש הקרן שהיא ארגון ידידי המרכז. כשחזרנו וביקשנו ממנו הוא קיבל על עצמו לעמוד בראש הקרן וכמו בכל תפקיד שהוא עשה בימי חייו, הוא עשה זאת באינטנסיביות רבה ובמסירות רבה".

על קורותיו של מצא ז"ל מספר מקוב: "הוא נולד בעיר העתיקה בירושלים, משפחתו הגיעה מצפון יוון, מהעיר יונינה, אבל הם היו דורות רבים בירושלים. הוא היה מסור מנעוריו לעניין הלאומי. אחיו הגדול יותר, שמואל, היה לוחם באצ"ל אבל הוא חשב שהאצ"ל לא מספיק תקיף ובגיל 14 הצטרף ללח"י. הוא התחיל בהדבקת מודעות ולימים היה לוחם. בקרב על דיר יאסין הוא לחם כתף אל כתף עם אחיו"

האם אותה רוח של המשפחה הלוחמת הופיעה ובלטה גם בפעילותו הציבורית במדינת ישראל, או שהערכים השתנו יחד עם המציאות? "המציאות השתנתה לחלוטין מהיותנו אומה שהבריטי שולט במולדת שלה. זה מחייב לחימה מסוג אחד. לעומת תקופה של מדינה ומוסדות מדינה, אבל אותם ערכים ואותו אופי של יהושע ניכרו לאורך כל הדרך. אותה מסירות ונאמנות לעקרונות והערכים. הוא לא שינה את עמדותיו הבסיסיות. בוודאי שתשובות פוליטיות אקטואליות משתנות לפי הנסיבות, אבל הערכים שנזרעו בו בתקופת הלח"י היו אתו כל הימים".

"גם באופי, המאבק האגרסיבי שלא לשתוק על שום דבר והוא היה ידוע כאחד מחברי הכנסת המתעמתים עם הצד השני ולא מקבלים תשובות סתמיות", אומר מקוב.

על התמורות הערכיות שהתחוללו בקרב רבים בתנועת הליכוד סביב ערכי הדבקות בארץ לנוכח אתגרי המדיניות והתקופה המתחלפים, אומר מקוב כי אצל יהושע מצא ז"ל לא הייתה התגמשות עקרונית בעמדותיו, "הוא החזיק באמונה של שלמות הארץ ואצל הבית"רים מדובר בשתי גדות לירדן, אבל המציאות הכתיבה מדי פעם התחשבות בשיקולים בינלאומיים כחבר כנסת וכשר, אבל בבסיסו הוא היה איש ארץ ישראל וירושלים בכל נפשו. הוא היה איש מעשה וגם כיו"ר ועדת הפנים טיפל בהרבה נושאים של ההתיישבות והרשויות שם, הוביל את שדולת ירושלים בכנסת וקידם מהלכים מעשיים לכל אורך הדרך".

חותם מקוב את דבריו ומזכיר את דבריו של ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר ש"אמר על החבר'ה הצעירים בליכוד שהם לא עברו את בית הספר והתכוון למחתרת והמאבק על המדינה. יהושע היה מאלה שעברו את את בית הספר ולכן הדברים עוצבו וחושלו בו בצורה חזקה מאוד".