נתן גזונדהייט
נתן גזונדהייטצילום: עצמי

מכירים את הקושי הזה כששבת יוצאת ובבת אחת נופלים לתוך העולם הזה? נקיונות, עבודה, אתגרי השבוע, הסיגריה - כל אחד ועניינו, מושכים אותנו בבת אחת לעולם המעשה ואתגריו. איזו קיצוניות. האלבום עליו נדבר בטור זה בא עם בשורה חדשה לתפר הזה, לזמן הדמדומים בין קודש לחול.

"מלווה מלכה" - אלבומו החדש של נתן גזונדהייט מאגד בתוכו אסופה של 13 לחנים מקוריים לזמירות המוכרות של מוצאי שבת ולפסוקים נוספים שמקובל לומר בזמן זה. את הלחנים הוא אסף, שייף ובישל לאט במשך השנים וכעת הגיע זמן הבציר עם צאת אלבום הבכורה שלו.

כאחד שמכיר היטב את הניגונים למוצאי שבת בנוסח ברסלב הופתעתי לשמוע לחנים חדשים ורעננים למילים העתיקות. כשמאזינים לאלבום בנחת ובישוב הדעת חשים את ההתפתחות המוזיקלית משיר לשיר; הפתיחה הדרמטית בשיר הפותח "אדיר איום ונורא", דרך השמחה המתפרצת בשיר "המבדיל" ו"אליהו הנביא", ובכיסופים הגדולים בשיר "נר ה' נשמת אדם". קולו העמוק והלא-מנסה-להרשים של גזונדהייט משרה תחושה של קדושה, רוגע ותקווה וההגייה העברית המדויקת מוסיפה עוד נופך לחוויה.

בימים אלו משחרר גזונדהייט את שירי האלבום אל העולם ובכל מוצאי שבת תוכלו למצוא בערוץ היוטיוב שלו שיר חדש מהפרויקט. האלבום המלא, שעתיד לראות אור בקרוב הופק בכשרון רב על ידי דוד ליפשיץ.

לרגל המאורע ערכנו ראיון שאני מזמין אתכם לקרוא מיד אחרי האזנה ל"אלי חיש גואלי", אחד השירים שהכי אהבתי באלבום.

ספר קצת על עצמך ועל החיבור שלך לעולם המוזיקה

נתן גזונדהייט, 34, נשוי לשיר ואב לשני ילדים. היתה לי זכות לעבוד הרבה שנים במוסדות החינוכיים ובפרויקטים של הרב שטיינזלץ ז"ל, ועד היום עוסק בדברים נוספים הקשורים לתורתו. בנוסף, אני עובד כעורך ומתרגם.

אני מלחין ומנגן המון שנים והנגינה תמיד הייתה חלק גדול מהחיים שלי. השתתפתי במדורות וערבים מוזיקליים, הובלתי ערבי שירה במחנות קיץ של עזרא ובני עקיבא ויותר מאוחר הייתי מופיע לתלמידי בית ספר בניגונים וסיפורים חסידיים בסגנון הרב קרליבך.

אני רוצה לגעת רגע במהות של הפרויקט. לקחת ניגונים עתיקים למוצאי שבת שכידוע רוב הציבור לא מגיע אליהם. למה החלטת לעסוק דווקא בניגונים האלו בפרויקט המוזיקלי הראשון שלך?

מוצאי שבת זה רגע של מעבר בין השבת לימי החול. רגעים של מעבר הם רגעים מלאים באנרגיה מצד אחד, אך נוטים להיות מאוד מפוספסים. בעיני יש בזמן הזה משהו מאוד קסום ופוטנציאל גדול מאוד לחיבור לקדוש ברוך הוא.

נחשפתי לעניין של מוצאי שבת בישיבה; ראיתי מה זה לשבת ולשהות מול נר דולק, להכין סעודה עם תבשיל מיוחד למוצאי שבת ולייחד זמן לשירה. עד אז הייתי רגיל לצלול אל תוך ימי החול, לחפש איזו אטרקציה למוצאי שבת ולהתכונן לשבוע הבא. זמן מלווה מלכה הוא זמן טעון מבחינה רוחנית. אנחנו מלווים את המלכה החוצה ועולות השאלות: איך נתמודד עם החוסר? איך עוברים מקודש לחול, מיום שהוא 'מעין עולם הבא' לעולם המעשה? ומה יהיה במשך השבוע הבא?

הרגשתי שהזמירות של מוצאי שבת עוסקות בשאלות הקיומיות האלו. בהמשך נחשפתי לניגונים עתיקים למוצאי שבת של ברסלב, מודז'יץ ועוד חסידויות. שאבתי הרבה השראה מדדי בן עמי, יש לו ניגונים שמחיים את הנפש. חשוב לי להדגיש שהניגונים שלי לא באים להחליף את הניגונים העתיקים האלו אלא להוסיף עליהם.

האלבום נשמע מאוד מבושל. ספר קצת על תהליך ההפקה עם דוד ליפשיץ

ההלחנה זה תהליך של המון שנים. את הניגון למילים "אלי חיש גואלי" המופיע באלבום הלחנתי מעט אחרי בר-המצווה שלי ועם השנים הגיעו עוד לחנים. היה לי חשוב שכל אחד יוכל לשיר את הניגונים גם בלי כלי נגינה, שהמנגינות יהיו פשוטות קלות נעימות ונגישות לכולם. ניסיתי להיות מחובר למילים ולמטען האישי שאני רוצה להעביר בכל אחת מהמזמירות.

אחד האתגרים המעניינים בהפקה היה להבין איך מגישים למאזינים זמירה מלאה עם המון טקסט מבלי לפגוע בחוויה שלהם. שאלנו את עצמנו אם אנשים יהיו מעוניינים להאזין לכל הבתים של השיר.

באלבום יש נגיעות של המון עולמות מוזיקליים. הניגון של "חדש ששוני" עובד באווירה אירית, ויש ניגונים כמו "אליהו הנביא" שהלחן שלהם שאוב מהעולם של בת-עין והחסידות הארץ הישראלית. יש באלבום גם נגיעות של צבי זלבסקי.

על המפיק דוד ליפשיץ קיבלתי המלצה מחבר משותף. כשהגעתי אליו לא היה לי מושג מה עושים עם השירים ולקח לנו הרבה זמן לגבש את הקונספט. הייתה לנו עבודה זוגית, ריקוד שהיה צריך ללמוד אותו. בסופו של דבר הייתה לי חוויה מדהימה. הוא לקח אותי יד ביד וניווט את התהליך בצורה נעימה ורגישה. למעשה הוא היה הראשון ששמע את השירים שלי מחוץ למשפחה והחברים הקרובים ושמחתי מאוד כשראיתי שהוא מתחבר אליהם ומוצא בהם טעם.

מה החלום שלך לגבי הפרויקט הזה?

אני מתפלל שאהיה צינור להוסיף טוב בעולם. שאצליח לעורר את המאזינים לשים לב לזמן המיוחד הזה דרך הניגונים שלו ושעוד ועוד אנשים יהיו מסוגלים לעצור ולהיטען בזמן הזה לקראת השבוע הבא. אני חולם על מופעים שיגיעו ב"ה בעקבות האלבום, לשיר עם הקהל ולעורר נקודה פנימית של חיבור לקדוש ברוך הוא. חוויה של מלווה מלכה שעדיין לא טעמו.

-

עידו שטיינר הוא מומחה שיווק דיגיטלי לאמנות, תרבות ומוזיקה יהודית. לפייסבוק של עידו שטיינר