הכינרת מתמלאת עכשיו מחדש. המפלס עלה, הצמחייה גבהה בחופים, עופות המים מגיעים למנוחה, קורמורנים נחים על עצי האקליפטוס והכל מסביב שלו.

בין אמנון לגשר אריק
בין אמנון לגשר אריקצילום:קובי פינקלר

אין יפה בימים אלו מהכינרת וגם מזג האוויר נוח לטיול וללא תשלום ב'שביל סובב כינרת', אחד מהפרויקטים המרכזיים של איגוד ערים כינרת ורשות הכינרת, המאפשר מעבר חופשי לחופי הכינרת באמצעות שביל טיילות, נוח ונגיש, המקיף את הכינרת ומציע נופים ופינות חמד נסתרות.

השביל הוסדר והוכשר לטיולים רגליים בעזרת מתנדבים וקבוצות נוער מבתי ספר מכל רחבי הארץ שנרתמו לעשייה, אימצו מקטעים שונים לאורך השביל, פרצו וניקו את התוואי, הציבו ספסלים בפינות החמד, התקינו תיבות קינון מסודרות לציפורים ונקודות תצפית ועוד.

דניאל ועקנין מרשות הכנרת ליקט עבורנו מסלולים מומלצים לכל המשפחה ללא תשלום.

השבוע סיירנו איתו באחד המקטעים השופכים אור על כל הפעילות העניפה שלהם. מחוף אמנון עד לגשר אריק.

לאורך הכנרת
לאורך הכנרתצילום:קובי פינקלר

מגשר אריק לחוף אמנון

זהו טיול רגלי העובר בין חורשות אקליפטוסים ועצי זית, ערוצי נחלים ומבני אבן עתיקים מהתקופה העותומאנית. לאורכו של השביל נהנים מפינות חמד מוצלות ושקטות בחיק הטבע ומיופייה של הכינרת.

איך מגיעים: מתחילים את הטיול בכביש 87, כביש צפון הכינרת, פונים כמאה מטר לפני גשר אריק דרומה לשפך הירדן, מחנים את הרכב בין האקליפטוסים סמוך לנקודת הסיום של שייט הקיאקים "אבוקיאק", שם יש צורך ברכב נוסף לאיסוף.

תיאור המסלול: מחורשת האקליפטוס שעל הירדן הולכים מערבה בשביל סלול היטב, בתחילה על שפת הירדן ובהמשך על שפת הכינרת. לאחר כמה מטרים מבחינים בערוץ נחל אור, הזורם כל השנה בזכות מעיין עין עייש, הנובע בין כביש 87 לכינרת ובסמוך מגלים את אתר תל עייש, ישוב קדום מתקופת הברזל ועד תקופה העותומאנית.

לאורך השביל פריחת חורף של רקפות, כרכומים ומינים נוספים כמו הכרמלית הנאה והוורודה.

אורך המסלול: כ- 4.5 ק"מ. למעוניינים במסלול קצר של 2 ק"מ, ניתן להגיע עד לעיינות עייש.

עוד מסלולים:

מעין גב-ל'האון'

המסלול בין עין גב לקיבוץ האון, משלב בין אווירה פסטורלית, מבט קסום על האגם הלאומי ומקטעים מוצלים.

איך מגיעים: מחנים את רכב האיסוף בתחנת הדלק ליד כפר הנופש של קיבוץ האון ועם הרכב השני מגיעים בצד הדרך סמוך לחלק הדרומי של כפר הנופש עין גב.

תיאור המסלול: שביל סובב כינרת נמצא בסמוך לחניה, בדרך הסלולה בצמוד לכביש, ממערב לכינרת ומזרח לגולן. חולפים על פני מבנה עתיק וחוף שיטים עד חוף רותם שיזף, שם עוברים לצעוד על דרך העפר שמתוחמת בקנה מרשים. לאחר כ- 60 מטרים עולים על דרך סלולה, פונים ימינה ומיד שמאלה שוב לדרך עפר המתרחקת מהכביש.

צועדים בשטחי בריכות הדגים ההיסטוריות של קיבוץ האון, שטחים חקלאיים ונוף ייחודי וקסום. בהמשך סימון השביל פונים ימינה ומיד שמאלה ומקיפים משאבה נטושה. מנקודה זו הדרך פסטורלית, בין אקליפטוסים, קנים, סוף ועוד מיני צומח רבים. ממשיכים לעבר חורשת אקליפטוס נחמדה ופונים ימינה לתוך קיבוץ האון עד ליציאה מהצד השני של הקיבוץ, לכפר הנופש האון עד לאבני בטון בצורת קונוס המסמלות את סיום המקטע בשביל סובב כינרת. ממשיכים עם הסימון השחור מזרחה לתחנת הדלק. אורך המסלול: 7 ק"מ, כשלוש שעות הליכה. רמת קושי: קלה, מתאים לכל המשפחה.

הכנרת
הכנרתצילום:יחצ

יהודייה

ביקור במקורות מים שונים, תצפיות קסומות וחוויה ייחודית על שפת הכינרת לכל המשפחה.

איך מגיעים: את הרכב יש להחנות בדרך העפר בצמוד לגשר אריק, הצד הצפון מזרחי של הגשר, יורדים לעבר הכינרת ומכאן מתחיל המסלול.

תיאור המסלול: צועדים על השביל האדום כ- 200 מטרים ופונים שמאלה לעבר סימון שביל ירוק, בצמוד לשמורת הבטיחה שמקיפה את שפכי הנחלים של הירדן והגולן לכינרת. צועדים לכיוון מזרח, כשמימין שמורה ומשמאל שטחי חקלאות, בהם מגדלים מנגו, עד שמגיעים לחורשת אקליפטוס, אחריה נפנה שמאלה בצמוד לערוץ קצר על הדרך הירוקה בין השטחים החקלאיים, חולפים על פני סבך קנים, פונים ימינה ומגיעים לערוץ נחל זורם בעומק כ- 30 ס"מ- הזאכי. ממשיכים עוד 100 מטרים קדימה ושם ממתין מקור מים נוסף- נחל יהודייה.

לאחר חציית היהודייה, פונים ימינה לעבר 'שביל סובב כינרת', צועדים על סימון השביל כ- 500 מטר לעבר עיקול חד שמאלה ולאחר מכן ימינה, כק"מ קדימה, פונים ימינה לעבר מטע תמרים ולאחר מכן מגמת הצעידה הינה לכיוון מזרח בצמוד לגבול השמורה. צועדים בסמוך לגדר בין השמורה למטעים לעבר חורשת זיתים, בה ניתן להאזין לפכפוך מי המג'רסה, שפך דליות. כאן ניתן לסיים את המסלול בפנייה שמאלה לעבר המבואה שח המג'רסה או לחילופין לפנות ימינה ולהמשיך ב'שביל סובב כינרת' בצמוד למטע הזיתים, צמוד לצינור השאיבה, חולפים על פני שער בקר ופונים על פי הסימון על עמוד החשמל שמאלה.

לאחר 500 מטר עוברים על פני מתקן שאיבה נוסף, צועדים כקילומטר נוסף עד למלון נופש כינר, בצמוד לכפר הנופש, בוסתן שפותח ומתוחזק על ידי קבוצות מתנדבים הפועלות בשביל סובב כינרת, בקצה הבוסתן ניצבת אנדרטת גוליבר וחוף כינר- נקודת הסיום של המסלול.

אורך המסלול: 8 ק"מ (ניתן לקצר לכ-4.5 ק"מ).רמת קושי: בינונית, חלק מהמסלול כולל צעידה בתוך המים

בין האון למעגן

שבילים אשר נחשפו ורופדו בגזרי אקליפטוס על ידי תלמידי בתי ספר, שיצרו פינות חמד מוצלות ובתי קינון לציפורים. לאורך השביל מערות העשויות מקני סוף ופינות חמד בין סבכי הג'ונגל, בצל עצי תאנה המאפשרים מקומות נעימים וקרירים בהם ניתן לנוח ולקיים פיקניק וליהנות מנוף הכינרת.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 92, פונים לכיוון קיבוץ האון מחנים את הרכב בתחנת הדלק אלונית הצמודה לקיבוץ האון סיום המסלול בקיבוץ מעגן

תיאור המסלול: מתחילים בהליכה בשביל, מתחנת הדלק אלונית בסמוך לקיבוץ האון. השביל השחור עובר על גדת נחל סמרה היורד ממצוקי האון בדרום רמת הגולן ונשפך אל הכינרת בגבול הדרומי של קיבוץ האון. בשפך הנחל אל הכינרת מבחינים ב"שיני הדרקון"- יציקות בטון חרוטיות שהציבו הבריטים במלחמת העולם השנייה כחלק ממערך ההגנה נגד הנאצים בגבול המנדט הבריטי צרפתי. בנקודה זו מתחבר השביל השחור ל'שביל סובב כינרת' המסומן בצבעי-לבן, סגול כחול, פונים בו דרומה.

השביל עובר בסבך קנים וצפוף, יוצר נוף ייחודי ומרשים וממשיך עד כפר הנופש מעגן. בקיבוץ מעגן על שפת הכינרת אנדרטה לזכרם של הצנחנים. חוף הצנחנים הוא על שם הלוחמים שצנחו באירופה הכבושה במלחמת העולם השנייה. הבריטים גייסו מתנדבים מקרב הישוב היהודי לפעולות הצלה וקומנדו נגד הגרמנים. מתוך 250 מתנדבים נבחרו 37 לפעילות המבצעית. 7 צנחנים נתפסו והוצאו להורג על ידי הנאצים, ביניהם פרץ גולדשטיין, אחד מהצנחנים שלא שב, אשר היה חבר קיבוץ מעגן ובשנות ה-50 הקימו חברי מעגן אנדרטה לזכרו. אורך המסלול: 3 ק"מ רמת קושי: קלה

בין כפר נחום לטבחה

רצועת חוף קסומה בצפון הכינרת. תצפית מרהיבה על הכינרת. מסיימים בהפתעה צוננת במפל נסתר שנוצר מבאר ארטזית שוצפת.

איך מגיעים: מחנים את הרכב בחניון חוף כפר נחום, 3.5 ק"מ מצומת כפר נחום מזרחה, נקודת הסיום בעין איוב. מומלץ שרכב איסוף ימתין ברחבת החנייה מצפון לכביש. יש לנקוט משנה זהירות בעת החניה וחציית הכביש, הכביש צר.

תיאור המסלול: מתחילים בסמוך לחוף כפר נחום והולכים מערבה לטיול בין הכינרת לבין מטעי המנגו והזיתים. לאחר כ- 1,000 מטר מגיעים למבנה בזלת חסר גג וממשיכים ללכת עם השביל שמוביל אל חצי אי עם תצפית מרהיבה אל הכינרת.

הולכים לצד מטע הזיתים ובקצהו כבר שומעים את שצף המים הנופלים במפל הנסתר ישירות אל הכינרת, מגיעים אל עין איוב והמפל הנסתר ונהנים מתצפית ונוף עוצר נשימה. המפל השוצף הוא תוצאה של קידוח של תה"ל משנות ה-60, כחלק מהמאמץ של המוביל הארצי למניעת נביעת המעיינות המלוחים בכינרת. הבאר ארטזית, כלומר: פורת בכוחות עצמה בלחץ המים, ללא משאבה. כיוון שנתגלה שהמים הם בעלי מליחות נמוכה, הם זורמים בחופשיות אל הכינרת.

משפת הכינרת עולות מדרגות אל כביש 87. בדרך למעלה אל הכביש מבחינים משמאל במבנה עגול, "באר איוב". זוהי בעצם בריכת הרמה שנבנתה מעל עין איוב. המעיין הנובע בין קירות הבריכה ממלא אותה ומאפשר השקיית שדות סמוכים. אורך המסלול: 3 ק"רמת קושי: קלה

מחוף גופרה לטיילת עין גב

חוף גופרה קיבל את שמו מעין גופרה, מעיין מיוחד הנובע בו ומימיו מכילים גופרית ומינרלים אחרים, בעיקר בורון, פלואור וכלוריד. המים בעין גופרה דומים לאלו של מעיינות חמת גדר. בכינרת ובסביבתה נובעים מעיינות עשירים במינרלים שהמים מביאים עימם ממעמקי האדמה. בימי המשנה והתלמוד שכן ליד המעיין כפר חקלאי ובצדו מעגן קטן. לאורך כל הדרך, בשולי הגולן, מתנשא ההר החרוטי הבולט קרן עין גב, הבנוי ברובו אבני חול בהירות.

איך מגיעים: כביש 92, כיכר גופרה שילוט לחניון החוף.

תיאור המסלול: תחילה צועדים בין סבכי קנים ואחר כך בחורשת אקליפטוס. מדרום לחורשה צועדים כ-200 מטר בדרך המסתיימת בשער. מאחוריו חוף סוסיתא. עקבו היטב אחר הסימונים, הם מובילים לחציית נחל עין גב (לפני החציה מוביל סימון כחול לטיילת צמודה לנחל שיוצאת מהחוף). מדרום לחוף גופרה נמצא חוף צלצל, ליד המקום בו שכן בעבר הכפר נוקייב.

זהו המקום היחיד שבו שלוחה הררית מנתקת את רציפותה של רצועת החוף בכינרת ומותירה בה רק מעבר צר. הסורים בנו במקום מוצב ונהגו לירות ממנו בדייגי הכינרת הישראלים. הכביש המזרחי של הכינרת (כביש 92), שנסלל אחרי מלחמת ששת הימים, חוצה את שרידי המוצב לשניים. אורך המסלול: 3 ק"מ. רמת קושי: קלה

ברשות הכינרת ואיגוד ערים כינרת ממשיכים לפעול לפריצת מקטעים נוספים שישלימו את אורך השביל ל- 58 קילומטרים סביב האגם הלאומי.

שביל כנרת
שביל כנרתצילום:קובי פינקלר

פרטים על מסלולי טיול נוספים - כוכבית כינרת מכל טלפון- 55477* ובאתר www.kineret.org.il