יאיר גולן
יאיר גולןצילום: Photo by Oren Ben Hakoon/POOL

"הצלחת החיסונים היא הישג אדיר לשמאל", הצהיר השבוע חבר הכנסת יאיר גולן, "״רק בזכות מערכת בריאות ציבורית איתנה, כזו שמאפשרת לכל אחד גישה מהירה ויעילה לשירותי בריאות, המבצע הלוגיסטי המורכב של חיסון מאות אלפי ישראלים נוחל כזו הצלחה. סוציאל דמוקרטיה במיטבה."

יאיר גולן צודק, וגם לא צודק.

כשהוא מייחס את זה לשמאל של היום, הוא ממש לא מבין היכן הוא חי. השמאל של היום, השמאל של מר"ץ והעבודה, איננו "סוציאל דמוקרטיה". אלו רק סיסמאות. השמאל של היום, העשירון העליון, שמפוצץ מכסף ופנסיות תקציביות, קשרים עסקים מניבי תשואות בין חברים מהצבא, ושליטה בהגמוניה, הוא ההפך מכל הסיסמאות, לא רק של "סוציאל", אלא אפילו של "דמוקרטיה". ועל מר"ץ, שעדיין לא החליטה אם היא ציונית או לא, אין מה לדבר בכלל.

אבל אם מדובר על השמאל ההיסטורי, של מפא"י וההסתדרות, של הימים ההם, של לפני קום המדינה, זה שהביא לכאן מיליון עולים מיד עם קום המדינה, זה שהיה מוכן לחיות למענם עם תלושים קצבה כמעט עשור שלם עד שנת 1959, אז כן, בזכותו יש לנו מערכת בריאות ציבורית.

ונכון שהיא לא הייתה מושלמת. אפילו לא קרוב לכך. אבל אלו היו ימים אחרים ותנאים אחרים, ומי שלא מבין זאת, ומשווה כל דבר להיום, לא מבין איפה הוא חי.

ונכון שמערכת הרפואה הציבורית הזו הלכה והתנוונה, והיה צריך לתקן ולעדכן אותה בהמשך הדרך, כפי שעשה למשל חיים רמון, אבל היה בכלל את מה לתקן.

אני לא בעד סוציאליזם ולא בעד קפיטליזם. תורת ישראל יודעת שכול עוד האדם עצמו לא מתוקן, לא מוסרי, לא השלים את מידותיו – שום פתרונות טכניים שקשורים לשיטות כלכליות כאלה או אחרות לא יביאו את החברה לתיקונה. כך שכל מי שמציע משנה כלכלית כזו או אחרת, לא רלוונטי בעיני. כל הציר הזה שבין קפיטליזם לסוציאליזם לא רלוונטי. לא הוא יתקן את החברה הישראלית אלא רק התיקון המוסרי של האדם, כלומר, רק תורת ישראל. כל עוד יש באדם נטייה לעשוק ולנצל, הוא ידע לעשות זאת בשתי השיטות.

אבל חוסר היכולת לומר תודה. חוסר היכולת להעריך מה עשו כאן דורות ראשונים, גם אם הוא היה ראשוני, בסיסי ולא מושלם, הוא בעיני כפיות טובה. שום מדיניות כלכלית לא תעזור לעם שלא יודע להעריך את מה שעשו כאן אבותיו.

כן, יאיר גולן צודק. בזכות מערכת הבריאות הציבורית שבנה כאן השמאל ההיסטורי (והוא לא היה לבד כמובן) אנחנו היום מדינה מספר אחת בעולם ב"מרוץ החיסונים".

צריך להכיר תודה לאבותינו. לא רק לאברהם יצחק ויעקב, אלא גם לצעירים יותר, כמו בן גוריון וחבריו. כן, לקיבוצניקים האלה.

(וכמובן, גם לנתניהו מגיע שאפו גדול על החיסונים. זה הצד השני של אותו מטבע)