טוניס
טוניסצילום: איסטוק

לפני 56 שנים, ב־1 בינואר 1965 בוצע ניסיון הפיגוע הראשון של ארגון הפת"ח במהלכו חדרה לישראל חוליית מחבלים מירדן והניחה מטען חבלה ליד המוביל הארצי המוביל הארצי.

המטען אמנם התגלה על ידי כוח מג"ב בטרם התפוצץ והחוליה, שהייתה בדרכה חזרה לירדן, נתקלה בחיילים ירדנים שהרגו שניים מאנשיה, אך למרות כישלון הפיגוע נתפסה הפעולה בעיני הערבים כאירוע מכונן, בעתיו נקבע תאריך זה כיום הקמת הפת"ח. 

הארגון, ששמו בסיכול אותיות מעיד על מטרתו- "התנועה לשחרור פלסטין", קבע את יעדו המרכזי ודרכי פעולתו בסמלו הרשמי, בו מובעת קריאה ברורה לשחרור פלסטין באמצעות מאבק מזויין בכיבוש הציוני או כלשונם: "מהפיכה עד לניצחון". 

הסמל הרשמי של הפת"ח
הסמל הרשמי של הפת"חצילום: ללא

מן הראוי להזכיר ולהדגיש כי הארגון קם, פעל ועיצב את דרכו שנתיים וחצי לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, בה שוחררו על ידי צה"ל אדמות יהודה, שומרון, בקעת הירדן וירושלים בליבן, מהכיבוש הירדני דווקא.

מאז אותו ניסיון פיגוע ראשון וכושל בינואר 1965, הצליחו מחבלי הארגון לבצע פיגועים מוצלחים יותר לצערנו. פיגועים שגבו מחיר דמים רב וכואב מקרב אזרחי ישראל באשר הם, ללא אבחנה בין אם מדובר בחיילים או אזרחים, ילדים או מבוגרים, תושבי חבל ארץ זה או אחר.

תחילה פעלו מחבלי הארגון משטח ירדן, סוריה, לבנון ועזה. בחלוף הזמן הוצאו אל הפועל פיגועים קטלניים שהלכו והשתכללו, ככל שנצבר ניסיון מבצעי על ידי המחבלים וסופקה תמיכה וכר נרחב לפעילותם מצד גורמים שונים במזרח התיכון ומעבר לו.
במשך השנים חווה הארגון משברים קיומיים ומנהיגותיים לא מעטים כתוצאה מפעולות תגמול של כוחות צה"ל שכוונו תחילה נגד יעדים ירדנים, בכדי להפעיל לחץ על המלך חוסיין למען יפעל לסיכול חדירות המחבלים משטח הממלכה. 

לאחר תבוסת מדינות ערב במלחמת ששת הימים, הודיע ארגון הפת"ח כי בכוונתו לפעול מהשטחים שנכבשו על ידי ישראל במלחמה בכדי למנוע ממנה לבצע פעולות תגמול נגד מדינות ערב. הפת"ח אמנם ניסה לפעול בשטחי יהודה ושומרון, אך כשל וחזר לפעול מתוך שטח מדינות ערב השכנות כנגד אזרחים ויישובים בישראל.

התגברות פעולות התגמול של צה"ל בירדן, כדוגמת מבצע כראמה במרץ 1968, כמו גם האיום על יציבות כס המלך נוכח התעצמות והתבססות הפת"ח בממלכה, הובילו לגירוש המחבלים בכוח מירדן ללבנון בספטמבר 1970, הוא "ספטמבר השחור".

מחבלי הפת"ח, לצד ארגוני טרור נוספים, החלו להתבסס בביירות ובאזור דרום לבנון, שכונה בישראל ה"פתחלנד", תוך שהם מערערים את מרקם החיים העדין בלאו הכי בלבנון, ותורמים לפרוץ מלחמת אזרחים עקובה מדם על אדמתה ב-1975.

בשנת 1982, בעקבות מלחמת לבנון הראשונה, סולקו מחבלי הארגון מאדמת לבנון בדרך הים לתוניס. כעבור כעשור ולאחר ה"אינתיפאדה הראשונה", זכו הם להיכנס ל"ארץ המובטחת", בהסכמה מלאה ובתאום ממשלת ישראל במסגרת "הסכמי אוסלו" והקמת הרשות הפלסטינית, תוך שהם מחמשים עצמם, ממסדים מסגרות צבאיות ומממשים הלכה למעשה את תוכנית השלבים של אש"ף, אותה אימצו בשנת 1974 וממנה לא נסוגה הרשות הפלסטינית פורמאלית עד לעצם היום הזה. 

כאמור, עם הקמת הרשות הפלסטינית הפך הפת"ח למפלגת השלטון ומעמדו התחזק בקרב הציבור הערבי בשטחי יהודה ושומרון בעיקר. 

האינתיפאדה השנייה בשנת 2000, בה חזר הפת"ח לבצע פיגועים קשים נגד ישראל, הוכיחה כי לא נזנחה דרך הטרור והמאבק המזויין לשחרור פלסטין. גם לאחר מותו של ראש הרשות הפלסטינית הראשון, ערפאת ימ"ש, ולמרות גישתו המתונה יותר לכאורה, של ראש אש"ף וראש הרשות הפלסטינית הנוכחי- אבו מאזן, לא חל שינוי מהותי בהסתה הלאומנית הקוראת להקמת מדינה פלסטינית על חורבות מדינת ישראל כולה, כפי שניתן ללמוד מספרי הלימוד המהללים את השהידים ומבצעי הפיגועים כנגד ישראל, מהם לומדים תלמידי בתי הספר הערביים ביהודה ושומרון. 

על כן, מן הראוי כי ידעו אזרחי ישראל הציונים, כי גם היום, 1 בינואר 2021 למניינם, מציין הפת"ח את יום ייסודו בסמלים המייצגים את תפישתו השורשית, המצטרפת לשורת קריאות, ציורים וכתובות קיר הקוראות בבירור למאבק מזויין במדינת ישראל עד להכחדתה. 

בכרזות המצורפות ניתן להבחין בבירור במוטיבים חוזרים של קנה רובה הקלאצ'ניקוב המסמל מאבק מזויין, מפה הכוללת את כל שטח "פלסטין" וצבעי הדגל המשתלבים במספר 56 המסמלים את הקמת המדינה הפלסטינית על כל שטח הארץ ללא אזכור למדינת ישראל, זאת ועוד לצד סיסמאות כגון: "דרך הנאמנים", "מהפיכה עד הניצחון" ועוד.

אין זה מקרי או סתמי כי הרשות הפלסטינית בחרה דווקא בסמלים אלו בכדי לציין את יום חגה- זו הדרך בה בוחר הארגון לפעול גם השנה, בהתאם לתכנית השלבים, לתשומת ליבם של חובבי ז'אנר "השלום תמורת שטחים" ולתשומת לבם של אלו שאווירת השלום הכללית עם מדינות ערב שורה עליהם. 

מודעות חגיגות 56 שנים לפת"ח
מודעות חגיגות 56 שנים לפת"חצילום: באדיבות PMW

בעת הזו, עלינו לחזק את ההתיישבות ולהרחיבה, להגביר את העשייה והמוכנות של כוחות הביטחון, ולהיערך לאתגרים המצפים לנו גם בשטחי יהודה ושומרון ברוח המשפט הידוע: "הרוצה בשלום יכון למלחמה". 

באשר לכותרת המאמר 'חתף' לפת"ח- שמו המלא של הארגון הוא "חרכּת תחריר פלסטין" - התנועה לשחרור פלסטין. ראשי התיבות של השם היו אמורים לפיכך להיות חת"פ, אך משמעות הכינוי יכולה לקבל פרשנות של "מוות מהיר" או התקף לב. לפיכך, הוחלט בזמנו להפוך את ראשי התיבות, ולקרוא לארגון "פתח". משום כך ראוי כי נאחל לארגון הפתח שיחטוף 'חתף' ושיבוא שלום על ישראל במהירה בימינו.