בני ברק. למצולמים אין קשר לידיעה
בני ברק. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: Miriam Alster/Flash90

סקר חדש גילה כי רוב החרדים (77%) מבינים את ההגבלות שמטילה המדינה על האזרחים ועל המשק למניעת התפשטות הקורונה, אך 60% מההורים החרדים שלחו את ילדים למוסדות החינוך שפעלו בניגוד לחוק.

דודי דרור, מנכ"ל חברת המחקר ''אסקריא'' שערכה את הסקר, מסביר לערוץ 7 את הדילמה של הציבור החרדי: "לאדם הפרטי חשוב להסתכל ולהקפיד על הנחיות הקורונה. בנוגע להתנהגות קהילתית, כשרבנים אומרים לפתוח תלמודי תורה ולשלוח ילדים, שם זה עובד באופן שונה. לכאורה יש סתירה מהותית בין הדברים".

לדבריו, "אנחנו רואים סקאלה של חשיבות בשמירה על ההנחיות. בקרב אלה שמקפידים על עטיית מסכה בשטח פתוח עמד שיעור המאומתים על 18% ובקרב מי שלא מקפידים הוא עמד על 30%. זה פער משמעותי".

דרור נשאל האם יש הבדלים בין הזרמים השונים בציבור החרדי מבחינת הציות להוראות. "יש חסידויות שהתנהגו באופן הפוך ממה שמשרד הבריאות קבע ובקרב החסידים רק 41% מסכימים לחשיבות ההנחיות, לעומת 70% בזרם הליטאי. הפערים גדולים מאוד ומוסברים על ידי השוני בקהילות. במבנה החסידי יש הרבה מאוד אירועים המוניים ולא ללכת משמעותו ניתוק".

דודי דרור
דודי דרורצילום: אברהם רוטשטיין

נתון מעניין נוסף הוא מדד האמון בגופים המנהלים את משבר הקורונה. דווקא בציבור החרדי, צה"ל זוכה לאמון גבוה של כ-49%. אחרי הצבא, ראש הממשלה בנימין נתניהו מדורג שני עם 41% אמון, אחריהם משתרכים מרחוק הגורמים המקצועיים בממשלה (25%) והמשטרה עם רמת האמון הנמוכה ביותר – 12% בלבד.

"מבחינת חסיד, אב לשמונה, שהחיים שלו מבוססים על מוסדות הקהילה, הדרישות שהיו ממנו בתקופת הקורונה הן כמעט בלתי הגיוניות לביצוע, בניגוד לאדם חילוני שעובד בבית. זה לא נובע רק מזלזול אלא ממצב בלתי אפשרי", מסביר דרור.

לקראת הבחירות נראה שלפחות מנדט אחד של קולות חרדיים מסתובב בין מפלגות לא חרדיות. "המפלגה החרדית השלישית בגודלה היא הליכוד. יש כאן משחק על כמעט מנדט חרדי בין סער ובנט", סיפר.