בני גנץ וסיגל יעקובי
בני גנץ וסיגל יעקוביצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון ושר המשפטים הנכנס בני גנץ, קיים היום (שני) סדרת פגישות ראשונה במשרד המשפטים.

במסגרת זו ערך השר גנץ פגישות עם היועץ המשפטי לממשלה, עם מ"מ מנכ"לית המשרד וקיים שיחת פתיחה עם הצוות הבכיר במשרד המשפטים.

"אני שמח להיות כאן היום, ויותר מכך אני מרגיש את החשיבות הימצאותי כאן", אמר גנץ. ''אחת מהסיבות המרכזיות שהובלתי להקמת ממשלת האחדות הייתה היכולת להתמודד עם משבר הקורונה על כל המשמעויות הבריאותיות, הכלכלית והחברתיות שלו, ולעשות את זה תוך שמירה על הדמוקרטיה ומערכת המשפט בישראל, כמערכת אולי בין החשובות שקובעת את החוסן הדמוקרטי של מדינת ישראל''.

גנץ הסביר מדוע שמר לעצמו את תיק המשפטים לאחר התפטרות אבי ניסנקורן, ''רצינו לשמור על השומרים ולכן היה לי כל כך חשוב להחזיק במשרד הזה במהלך החודשים שחלפו. צר לי שאבי ניסנקורן נאלץ לסיים את תפקידו, אני חושב שנעשתה כאן עבודה טובה לאורך התקופה האחרונה ובתוכה טיפול בנושאים מרכזיים כגון זכויות הקהילה הגאה, רפורמה בנהלי האכיפה של חוק קמיניץ, תפקוד המחלקה לחקירת שוטרים, מינויי שופטים שלא נדונו זמן רב זמן רב ובסך הכל נעשו כאן דברים טובים וחשובים''.

יו"ר כחול לבן הוסיף: ''אני רואה קשר ברור ובלתי ניתן לניתוק בין החוסן הביטחוני שלנו לבין החוסן המשפטי שלנו בהיעדר מילים אחרות. רק במדינה שיש לה צבא חזק ונכון לעמוד מול כל איום- ניתן להגן על האזרחים מאויבינו.

''רק במדינה שיסודות הדמוקרטיה שלה איתנים ועצמאיים- אפשר להגן על האזרחים מהשלטון, משררת השלטון וממה שמתבקש מכך. בלי מערכת משפט חזקה- מדינת ישראל חלשה, אזרחי ישראל פגיעים והדמוקרטיה רעועה.

''אני יודע שזה לא תמיד נוח ואני אומר לכם שאני רוצה לעשות את כל מה שקשור בממשלה שאפשר לעשות אותם מבחינה חוקית, דברים שאי אפשר לעשות מבחינה חוקית – אני לא רוצה לעשות אותם מבחינה ממשלית ומנהיגותית. גם כרמטכ"ל, הייתה פרקליטות צבאית, בסופו של דבר אתה לא רוצה לעשות דברים שאינם חוקיים. עליונות החוק מבחינתי היא דבר מאוד חשוב. הגם כשאני רואה בסופו של דבר את החשיבות בפתיחות, בהסתכלות ביקורתית עצמית, בקשב למה שהציבור, המדינה והממשלה צריכים- עדיין זה צריך להיעשות במסגרת החוק ולאורו. זה מה שהופך אותנו לדמוקרטיה, עצם הגבלת כוחנו''.

בני גנץ המשיך, ''לא אסכים שאף אחד יפגע במערכת המשפט, ובטח לא אוכל להסכים שמי שמעורב בכתבי אישום ונאשם בפלילים – יעסוק בנושאים המשפטיים, והוא חייב להשאיר עצמו מחוץ לעניינים אלו. כולם שווים בפני החוק.

''לא אתן לנאשם בפלילים לגעת במערכת המשפט, לא אתן למטאפורות של D-9 על בתי המשפט לקבל מקום. תפקידנו הוא להמשיך ולשמור על מערכת המשפט ושלטון החוק בישראל. אני נכנס בכל הכוח במגבלות הזמן שעומד לרשותי, אנחנו נדאג לעבוד בצורה שוטפת בסדר יום תקין שבו אוכל לטפל באיוש המשרות הבכירות ובראשן לקדם את נושא מינוי המפכ"ל ומינוי נציבת שב"ס- אלו שתי מערכות שאמונות על שמירת החוק במדינת ישראל, וחשוב שיעמדו בראשן אנשים באופן מסודר ומהר ככל האפשר. בנוסף אקדם את סוגיית מינוי פרקליט המדינה.

''אני מבקש להודות לכם בשם כל אזרחי ישראל ובשמי, על הפעילות שלכם לאורך כל התקופה האחרונה, מאוד לא קל לעמוד במתקפות על מערכת המשפט. זה מצריך חוסן ארגוני ואישי ואני מאוד שמח שיש לכם גם אותם, ואני מתחייב לעשות כל שנדרש במסגרת הסמכויות והחוק, להקפיד ולגבות אתכם ככל שרק ניתן. אני בטוח שאנחנו כולנו רוצים בטובתה של מדינת ישראל, מכירים באתגריה ויודעים להתקין את התקנות הנכונות בצורה החוקית ולהיות מסוגלים להתמודד בסופו של דבר עם כל אתגר", הוסיף שר הביטחון.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ראביחי מנדלבליט: "אמנם, בנסיבות העניין, לא נערך טקס רשמי של כניסה לתפקיד, אבל זו בהחלט הזדמנות לברך אותך בני, על כך שאתה איתנו כאן. אתה מגיע למשרד שנמצא בלב העשייה הממשלתית בכל תחום שאתה יכול להעלות על הדעת - במאבק בנגיף הקורונה, בביטחון, בכלכלה, בקידום זכויות אדם, בהגנה על אוכלוסיות מוחלשות, בשמירה על מנהל תקין וטוהר המידות.

''עובדי המשרד - מצוינים. עובדי מדינה שמשרתים בנאמנות את הממשלה, כל ממשלה, ושפועלים באופן ממלכתי וא-פוליטי. אתה כבר הכרת את ממלאת מקום המנכ"ל, סיגל יעקובי, שמנצחת על המלאכה הזו בצורה יוצאת מהכלל, עם הרבה קור רוח, אתה מכיר את המשנים ליועץ ולפרקליט המדינה, ואני משוכנע שתלמד להכיר עוד רבים מהעובדים שלנו.

''לצד האתגרים המקצועיים הרבים שאנחנו מתמודדים איתם, האתגר הגדול שאנחנו ניצבים מולו הוא השמירה על אמון הציבור ועל הלגיטימציה הציבורית של עבודתנו אל מול התקפות לא ראויות.

''חשוב לומר, פעם נוספת, שהתקפות כאלה ואחרות, מכל צד שהוא, לא יסיטו אותנו מדרך המשפט והצדק, ואני משוכנע שביחד איתך נשמור על עצמאותה של מערכת המשפט ועל חוסנה. אני מאחל לך הצלחה רבה ושיתוף פעולה פורה למען המדינה ואזרחיה", כך מנדלבליט.