חדקונית
חדקוניתצילום: עמי שרגר

הטבע הוא המעצב הגדול ביותר. השמיים ההרים העצים והפרחים – כולם מעוצבים בצורה ייחודית. האדם התבונן אל הטבע ולקח ממנו השראה לאמונה שלו אך גם לעיצובים שלו.

אך מה לגבי עולם המאקרו? מה לגביי העיצוב של החרקים הזעירים אשר עקב גודלם המינימלי אינו ברור דיו בעיניו של האדם?

את העולם הקסום והבלתי נראה הזה חושף בצילומים מרהיבים ד"ר עמי שרגר (חוקר אסלאם באוניברסיטה העברית בירושלים) בתערוכת חוצות שתתקיים בחוצות גן המוזיאון בחולון (כניסה מרח' ויצמן 61 חולון סמוך למוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס) במסגרת העונה הישראלית לעיצוב חולון.

רפי וזאנה אוצר ראשי של העונה: בחרנו לקיים את התערוכה המשליכה אור על מקור ההשראה הגדול ביותר בעולם העיצוב והאומנות והוא – הטבע. תחכומו, חוכמתו והדרו מופיעים על גבי הדפסים, תבניות, חומרים וכלים באמצעותם מרכיבים העושים במלאכה, וכל מי שקרוב לאסתטיקה, אומנות ויופי את אומנותם".

לדברי עמי שרגר: " הצילום הוא מעבר לתחביב עבורי – הצורך להנציח את חוויות הביא אותי לשיכלול הטכניקות ואיכות הצילום שלי.

באחת הפעמים צילמתי עכביש קטן בו נתקלתי במקרה. כאשר הגדלתי את התמונה התפלאתי למצוא עולם מופלא שלא הבחנתי בו בעבר. העמקתי בלימודי "צילום המאקרו" ולמדתי מטובי הצלמים בארץ בתחום מתפתח זה ואף הקשבתי להרצאות של מומחים בעלי שם עולמי.

כל החרקים בתערוכה לא צולמו באמזונס או סוואנה באפריקה אלא כאן ממש מתחת לאף שלנו בפארקים ובחולות חולון.

התגובה הראשונה עלולה להיות דחייה ואף חשש וחרדה. אך ככל שמעמיקים בתמונה ולומדים את עולמם הזעיר של החרקים אפשר להבחין בעולם מעוצב נפלא ומעורר השראה.

כמו שהאדם הבחין ברכסים העצומים, הבחין בצמרות העצים הגבוהים בפילים בנמרים ונשרים ואימץ מהם לחיקו אלמנטים עיצוביים שמשרתים אותו בחיי היומיום כך גם החרקים הקטנים ביותר עוצבו על ידי הטבע ובחוכמה.

חלקם ניחנים בצבעים יחודיים שמסווים אותם בתוך סביבתם הטבעית (גמל השלמה שמופיע בצבעי סביבתו הטבעית הצמחית), חלקם מתאפיינים בעיניים גדולות או מרובות שלעיתים מסוגלות לראות בהיקף של 360 מעלות ומאפשרות טרף קל (שפירית, זבוב טרפן, עכבישים), חלקם מחקים יצורים אחרים על מנת ליצור הרתעה (הזבוב החקיין המעוצב על ידי הטבע במראה של טורף אחר כמו דבורה או צרעה ובכך מרחיק ממנו חרקים טורפים) חלקם זכו ביופי מהפנט על מנת למשוך את בני זוגם ולהבטיח את המשך הדור הבא (הדוגמא העילאית לכך היא הפרפרים).

"עלמא זעירא" (עולם זעיר) במתחם תערוכת חוצות גן המוזיאון (כניסה מרח' ויצמן 61 חולון סמוך למוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס). הכניסה חופשית.