שולמית ויחזקאל מירושלים.
שולמית ויחזקאל מירושלים.צילום: ארנון בוסאני


על רקע ההתמודדות עם משבר הקורונה בירושלים וכחלק ממדיניות ראש העיר משה ליאון לטיפול בבני הגיל השלישי, עיריית ירושלים משיקה תוכנית למניעת נפילות בבתי קשישים.

בימים אלו מגיעים אנשי צוות לבתיהם של תושבי העיר מגילאי 70 ומעלה, מקיימים עימם שיחה אישית, מציעים להם את השירותים החברתיים לגיל השלישי (לרבות חוגים ופעילויות באזור מגוריהם) ומתקינים בביתם עזרים למניעת נפילות כמו משטח וכיסא לאמבטיה, שטיח מונע החלקות, מאחזים לשירותים ולחדר הרחצה ועוד.

בעיריית ירושלים מעריכים כי מדי שנה כ-300 נפילות בקרב קשישים מובילות לניתוחים מורכבים. במסגרת תכנית ייחודית זו, הנכנסת לראשונה למרחב הפרטי של התושב הוותיק ומבטחת אותו בהסכמתו המלאה, מקדמת העירייה התקנת עזרים למניעת נפילות בבתיהם של תושבים ותיקים, זאת בתקצוב של מיליוני שקלים ובכך פועלת העירייה למיגור תופעת הנפילות בקרב קשישים שכרוכה לרוב בסבל מתמשך פיזי ומנטלי ועלולה להסתיים בנזק בלתי הפיך.

פרויקט זה המקודם כחלק ממדיניות ראש העיר לטיפול בקשישים, צפוי לתת מענה מדי שנה לכ-8,000 אזרחים ותיקים מגיל 70 ומעלה. המעוניינים לבצע התקנה בבית הוריהם או בביתם מוזמנים לפנות למוקד העירוני 106 ולתאם ביקור בית.

אחת שקיבלה כבר מענה במסגרת הפרויקט היא תושבת העיר שולמית, שהיא ובעלה יחזקאל התמודדו בעבר עם נפילות. "כל פעולה לטובת הגיל השלישי היא מבורכת ורצויה", היא אומרת. "אני נעזרת בהליכון וכיסא גלגלים. גם בעלי מבוגר, ושנינו מאוד מודים על הפרויקט שמובילה עיריית ירושלים בראשות משה ליאון שיעזור לנו מאוד".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אומר: "אני נרגש להשיק את התוכנית העירונית למניעת נפילות בבתי קשישים. תקופת הקורונה הזכירה לנו כמה אנחנו צריכים לשמור על ההורים שלנו ועל הסבים והסבתות שלנו והמהלך הזה יסייע להם להימנע מפגיעות מיותרות בתוך בתיהם. עיריית ירושלים מובילה תכנית אסטרטגית לטיפול היקפי באזרחים הוותיקים, דור המייסדים, ההורים של כולנו. אני סבור שפרויקט מיוחד זה ישפר את איכות חייהם, יחזק את הקשר בין בני הגיל השלישי לעירייה ולשירותים החברתיים וכן יצמצם את מצבי הסיכון באופן דרסטי".

חבר הנהלת העיר ומחזיק תיק הגיל השלישי יהודה פרוידיגר הוסיף, "אני מברך את ראש העיר על פרוייקט מניעת הנפילות היוצא לדרך. פרויקט זה מהווה עוד נדבך בפעילות הגדולה הנעשית לבני הגיל השלישי בעיר בכלל ובתקופת הקורונה בפרט. ראש העיר מוביל ונותן לי גב לכל יוזמה המציבה את ירושלים במקום הראשון בארץ בדאגה לתושביה הוותיקים".