עם נתניהו. נאהיל זועבי
עם נתניהו. נאהיל זועביצילום: אדהאם זועבי

נאהיל זועבי, איש חינוך מזה שנים רבות במגזר הערבי בגליל, עשוי להצטרף לרשימת הליכוד כשריון אישי של ראש הממשלה.

שוחחנו אתו על משמעות ההצעות הפוליטיות שמגיעות אליו. הוא מצידו הקפיד לעסוק במהות, אנחנו ביררנו גם לגבי פוליטיקה.

"הנקודה המרכזית היא לא נאהיל זועבי, אלא שנעשים כאן צעדים היסטוריים ודרסטיים, מאוד מהותיים הן למדינה והן למגזר הערבי. אני מברך על כך שראש הממשלה וראש המפלגה הגדולה רוצה לשלב ערבי ברשימה. זה דבר ציוני יהודי וערכי ביותר כשראש הממשלה מתייחס לעשרים אחוזים מהאזרחים ורוצה לגאול אותם משיני המנהיגות הערבית שלהם, שלא הצליחה לקדם אותם חוץ מהרחבת השסע מול המגזר היהודי והרחקת הציבור הערבי מהיהודי ומהממסד".

"ראש הממשלה רואה את זה והוא חושב שהגיע הזמן שהוא ישחרר את הערבים מהכיבוש של הרשימה המשותפת", אומר זועבי ואנחנו שואלים אם יתכן ויהיה מי שינסה לטעון שאת ראש הממשלה מנחה השיקול הפוליטי של איסוף קולות, ופחות הנושא המהותי שהוא עצמו מדבר עליו. זועבי אינו רואה את הדברים כך אלא כחלק בלתי נפרד ממגמה אותה מקדם ראש הממשלה בשנים האחרונות.

"אני לא הדובר של ראש הממשלה, אבל יש כאן דברים אמתיים ויש כאן עובדות. הממשלה הזו השקיעה 15 מיליארד שקל במגזר הערבי. זו הממשלה שהצליחה לתת למגזר הכי הרבה מקום המדינה ועד היום. הייתי באחת הוועדות בכנסת ושם קם ח"כ עיסאווי פרג' וטען שממשלת נתניהו היא שהשקיעה הכי הרבה במגזר הערבי. תשע תחנות משטרה נפתחו במגזר הערבי. ראש הממשלה ואחרים מצהירים שרוצים להיכנס למגזר הערבי, הם מודים בזה שהמגזר הערבי לא מתקדם לשום מקום, והבעיה היא לא רק הממסד והמדינה אלא גם אנחנו שלא ידענו להתחבר למגזר היהודי שהוא 80 אחוז מהמדינה".

לזאת הוא מוסיף ומציין כי בעיניו "לגיטימי שראש הממשלה כאיש פוליטי ירצה את הקולות בסכנין וכפר חנא. מה רע בזה? למה אחרים עושים את זה והוא לא? זו העבודה שלו ולגיטימי שינהג כך".

"המגזר הערבי מאס במנהיגות שלו. אני כותב על זה כבר 11 שנים ותוקף את הנושא מכל כיוון. המגזר הערבי רואה שאין לו לאן להתקדם, ובשעת הבחירות המגזר הערבי רואה שאין לו חלופה מעבר להצבעה לרשימה המשותפת, כי המפלגות היהודיות לא מתמודדות במגזר הערבי. היום אני שומע קולות אחרים מהליכוד וממפלגות אחרות שרוצות את הקולות הערבים. כל מנהיג יהודי שעושה זאת עושה מעשה ז'בוטינסקי, זה מעשה לאומי ציוני ממדרגה הראשונה".

ומה באשר לניסיונות השמאל לתייג את נתניהו כגזען ואיזכור דבריו על נהירת הערבים לקלפיות? זועבי דוחה את הדברים: "את המנטרה של 'נוהרים לקלפיות' שמענו. מספיק עם זה. ראש הממשלה הצטער והסביר שהכוונה הייתה שהערבים נוהרים להצביע לרשימה המשותפת. גם אני הייתי אומר את זה. הציק לי מאוד שהערבים מגיעים להצביע לרשימה המשותפת. מדובר ברשימה שמצביעה נגד הסכמי שלום, שלא רוצה שלום עם מדינות ערב, שלא מסוגלת להגיד שהיא מגנה פיגוע. זו רשימה שהייתה אמורה להיות חיבור וגשר לעולם הערבי".

שאלנו את זועבי איך היה רוצה לראות את פעילותו שלו בכנסת, במידה ויגיע לשם. "חשוב לי להגביר את תחושת השייכות של ערביי ישראל, לדבר אליהם בגובה העיניים ולשמוע מה רוצים באמת, אם להיות אזרח כאן או לא. כדי להיות אזרחי צריך להכיר בשכנים ובזכויות שלהם על הארץ הזו. זה לפי הקוראן. היינו כאן ב-48' ולפני כן, ואנחנו צריכם לדעת איך לחיות היום ולהשתלב. הדגל שלי הוא דגל מדינת ישראל. אני רוצה לשמוע את הבעיות של המגזר הערבי, לטפל בעניין האלימות, התשתיות, תכניות המתאר. אני רוצה להעמיק את ההיכרות עם המגזר היהודי, להעמיק את הקשר עם הממסד היהודי ולהנכיח אותו במגזר הערבי".

"המגזר הערבי לא שייך לרשימה המשותפת. אין להם טאבו על המגזר. יש להם מנגנון וכוח להשמיע את קולם. לאדם כמוני אין את הכוח הזה", אומר זועבי וכשהוא נשאל על קביעתו לפיה זכויות היהודים על הארץ נטועות גם בכתבי האיסלאם ובקוראן הוא משיב וקובע כי יש ללמוד את הנושא לעומק. "צריכה לקום כאן מנהיגות שתאמר די, לקרוא לילד בשמו, יש לעם היהודי זכויות היסטוריות ולאומיות בארץ ישראל. זו עובדה שנקבעה על ידי ההיסטוריה ולא על ידי מדינת ישראל. העובדה הזו נקבעה על ידי ספרי הקודש. העובדה הנוספת היא שהיו כאן ערבים ב-48' ויש להם זכויות וצריך לשפר את המחיה והתנאים שלהם. אם נכיר בעובדה הזו הכול יהיה פתיר".

ושוב אנחנו שואלים על פוליטיקה. לזועבי הגיעו מספר הצעות פוליטיות. "העניין הוא לא נאהיל זועבי. העולם לא יקום ויפול על נאהיל זועבי. אני לא פוליטיקאי. אני איש חינוך שעשיתי הכול מדם ליבי לחיבור בין המגזרים. אמשיך לעשות בין אם כפוליטיקאי ובין אם לא. בכל מקום שאהיה אגיד שאני ערבי ישראלי גאה ואין לי דגל אחר. קחו אותנו למקומות שלא דרכנו בהם ותוציאו אותנו מהבדלנות והשיסוי ומה'אכלו לי, שתו לי'. האויב שלנו הוא לא הציונות ולא העם היהודי. צריך להושיט יד ולהכיר בהם והם יכירו בנו. העובדה היא שמדינות ערב מכירות במדינת ישראל, חוץ מהמנהיגות הערבית בישראל".

זועבי מציין כי את אותם דברים הוא אומר בערבית בכלי התקשורת הערביים. "אתמול רואיינתי בארבע רשתות במגזר הערבי. אני אומר שם שחשובה לי המדינה ואני אומר את זה בקול חזק. טובת המדינה עולה על טובת האזרחים ועל טובתי כערבי".

"תמיד יש תגובות לכאן ולשם. עניין הפרסום של השריון קיבל אהדה רבה במגזר הערבי. התקשרו אלי מכל הארץ ואמרו שרוצים לעזור לי. אדם קם בבוקר וחושב על המחיה והפרנסה שלו, על איך הוא יבטיח שהבן שלו יחזור בערב ואיפה הוא יגור. אלה הדברים שמעניינים אותנו אבל הם לא מעניינים את אחמד טיבי ולא את אנשי בל"ד ובוודאי לא את עזמי בשארה".

ומתי תגיע התשובה שלו להצעת השיריון בליכוד? "אני אתן תשובה או שהם יתנו לי תשובה. כשיהיה לי מה להגיד בעניין הפוליטי אני אגיד. דיברתי על הכול חוץ מהפוליטיקה. אני תמיד לבוש במדים הממלכתיים שלי".