רון חולדאי
רון חולדאיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

רון חולדאי, ראש מפלגת 'הישראלים', הופך את עמוד הפייסבוק שלו, שתוחזק על ידי עובדי עיריית תל אביב לכלי פוליטי ולמעשה הועבר לידיהם וניהולם של מנהלי קמפיין המפלגה.

על פי הדיווחים בתקשורת החליף חולדאי את תמונת הנושא של העמוד המשמש אותו כראש עירייה ללוגו המפלגה. כמו כן שידר את מסיבת העיתונאים בה הכריז על התמודדותו בעמוד זה. האם הערבוב הזה מותר בהתחשב בכך שחולדאי עודו מכהן כראש עירייה? שוחחנו על כך עם עורך הדין אריאל דובינסקי, מתמחה בדיני קניין רוחני.

תשובתו של עו"ד דובינסקי פסקנית וחדה. בעיניו אין כל מקום לערבוב בין השניים ועל חולדאי להקים עמוד פייסבוק אחר לחלוטין עבור קמפיין המפלגה. "צריך לזכור שעמוד פייסבוק עסקי של גוף ממוסד ברשות מקומית שייך לרשות עצמה. השימוש האישי הפרטי לצרכים מפלגתיים ככל הנראה פסול", אומר דובינסקי ומזכיר כי "מי שהשקיע בעמוד ותיחזק אותו הם עובדי העירייה ואנשי יחסי הציבור של העירייה".

בהקשר זה מזכיר עו"ד דובינסקי את המחלוקת סביב העברת עמוד הטוויטר של טראמפ לביידן, וגם שם נקבע כי מדובר בעמוד השייך לנשיא ארה"ב באשר הוא ולכן על העמוד לעבור לידיו של ביידן. עוד הוא מזכיר תקדים ישראלי שחשף את האופן בו נקבעת שייכותו של עמוד פייסבוק: "תיק שנדון לפני כשנה או שנתיים בין גיא לרר לבין 'הצינור', ונשאלה השאלה למי שיך עמוד הפייסבוק. בית המשפט בדק מי השקיע את מירב המאמצים ומי תיחזק את הדף. שם נקבע שלרר הוא שהשקיע ותיחזק ולכן זה שייך לו".

לעומת זאת, במקרה ראש רשות מקומית הרי ש"זה נכס קנייני של העירייה", הוא קובע, "צריכה להיות הפרדה מוחלטת", ולמעשה חובה על ראש עיריית המתמודד לכהונה נוספת להקים לעצמו עמוד פייסבוק חלופי הממוקד בצורכי הקמפיין.

עוד שאלנו אם טשטוש הגבולות בין התפקיד לבין המועמדות לא הופך גם את פעילויותיו המוניציפאליות של ראש העירייה לחלק מהקמפיין. לדבריו אכן קיימת בעייתיות בטשטוש גבולות שכזה ולכאורה נכון וראוי היה שבשל התמודדות שכזו ייקח ראש הרשות המקומית פסק זמן מתפקידו אם כנבצרות ואם כהתפטרות.

עו"ד אריאל דובינסקי
עו"ד אריאל דובינסקיצילום: ראובן קפוצ'ינסקי