הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהוצילום: Yonatan Sindel/Flash90

זכיתי אתמול לנטוע עץ ב'מעוז אסתר' המקום שבו פעל אהוביה סנדק - שהוא אהוב הלב של כולנו.

פגשתי שם רבים מ'נערי הגבעות' שרובם הגדול הם כלל לא נערים אלא אנשים רצינים ואחראים בעלי משפחות עם ילדים שאוהבים בכל ליבם את ארץ ישראל ורוצים לישב אותה ולא להפקירנה ביד הפלשתינים. אלה שבעידוד האירופאים מנסים להשתלט על כל הר ועל כל מקום שלא מיושב על ידי יהודים.

התפתח שם דיון על תקפות חוקי המדינה מול חוקי התורה. ובאמת מה יש לדון, פשוט לחלוטין שחוקי התורה הם מעל ומעבר לכל חוק של בן אנוש. אחרי ההבנה הבסיסית הזו כדאי ללמוד היטב את פרשת שמות ולראות כי משה מצטווה על ידי ה' לא להתעלם מחוקי מצרים, אלא לגרום לפרעה לשנות את החוקים ולחוקק "חוק יציאת מצרים". בלעדיו עם ישראל לא יצא ממצרים. 

אין ספק שה' היה יכול להתעלם מפרעה, להמית אותו ואת עמו במכת אחת ולגמור את הסיפור. "כִּ֤י עַתָּה֙ שָׁלַ֣חְתִּי אֶת־יָדִ֔י וָאַ֥ךְ אוֹתְךָ֛ וְאֶֽת־עַמְּךָ֖ בַּדָּ֑בֶר וַתִּכָּחֵ֖ד מִן־הָאָֽרֶץ". אבל ה' מעדיף להנחות את משה ללכת בדרך הארוכה, לדבר עם פרעה פעם אחר פעם, לתת לו עשר המכות עד שהוא יבין ויבקש ממשה ומעם ישראל לצאת ממצרים. "וְיָרְד֣וּ כָל־עֲבָדֶיךָ֩ אֵ֨לֶּה אֵלַ֜י וְהִשְׁתַּֽחֲווּ־לִ֣י לֵאמֹ֗ר צֵ֤א אַתָּה֙ וְכָל־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־בְּרַגְלֶ֔יךָ וְאַחֲרֵי־כֵ֖ן אֵצֵ֑א וכו'".

זו אולי דרך יותר ארוכה שיש בה הרבה מחירים כואבים, אבל היא הדרך שבה נבנה גם בית המקדש השני. ברור שה' לא צריך את האישור של כורש כדי לבנות את בית המקדש השני, ובכל זאת בלעדיו לא נבנה הבית, כי ה' רוצה שכל העולם כולו יחוקק חוק ויבין ויכיר בערך העצום של בית המקדש, רק כך הוא יושפע ממנו לטובה.

הדרך הזו נותנת פירות מדהימים. כך היה עם הצהרת בלפור שבעקבותיה הוקמה מדינת ישראל. היא באה אחרי שיהודים יישבו את ארץ ישראל בעמל גדול תחת השלטון הטורקי. ה' ראה את אהבתם ומסירותם ושלח את השר האנגלי בלפור שיחוקק חוק של האמיפריה הבריטית כי ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. 

השר בלפור היה רגיל לומר כי ההצהרה הזו שנקראת על שמו היא לא שלו. היא של כל ממלכת אנגליה ושל כל המדינות הגדולות שאישרו אותה בוועידת סאן רמו. הוא היה רגיל לומר שיש פה החלטה של כל העולם המתקדם והנאור שאומר כי ארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל. 

עם ישראל הוא לא פרעה ח"ו. אבל הדרך היא אותה דרך, המטרה שלנו היא לגרום לממשלת ישראל לחוקק חוק ריבונות. להשקיע בבנין ישובים וכבישים ולסלק מפה את כל האויבים שלנו. לחוקק חוק שיאשר להתיישב בכל חלקי ארץ ישראל, גם בשטחי A גם בשטחי B וגם בשטחי C. ואנחנו בטוחים שבכח אהבת ארץ הגדולה שראינו אתמול נזכה לראות את עזרת ה' בקיום כל הנבואות עין בעין במהרה.