למצולמות אין קשר לכתבה
למצולמות אין קשר לכתבהיוני קמפינסקי

המדינה ביקשה אתמול (שלישי) מבג"ץ לקבל שוב הארכה של 100 ימים על מנת לעדכן האם יתכן הקמת מערך בחינות הלכה לנשים.

הדיון בעתירה שהגיש ארגון 'עתים' בשיתוף 'מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן' וארגון 'קולך' אמור להתקיים בעוד שבוע והמדינה, כאמור, מבקשת לדחות אותו שוב.

במסגרת העתירה דורשות מספר נשים לאפשר להם לגשת למבחנים מקבילים למבחני הסמכה לרבנות, כאשר הן לא דורשות לקבל הסמכה לרבנות אך הכרה במחנים אלו.

לפני מספר חודשים, בתשובה שמסרה המדינה לבג"ץ התגלה כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חושב שמבחני רבנות לגברים בלבד מהווים "קשיים משפטיים" ושהקמת מערך הפתוח לנשים ולגברים יפתור אותם. מנדלבליט הדגיש כי עמדתו היא "מבלי לקבוע מסמרות" ואינה מחייבת כעת.

במסגרת התגובה לבג"ץ שהוגשה אתמול הודיעה פרקליטות המדינה כי נערכו שורה של פגישות עם שרים וסגני שרים במגוון משרדי ממשלה, במטרה שיקימו תחת משרדם מערך בחינות חלופי לרבנות, אליו יוכלו לגשת גם נשים.

עו"ד אלעד קפלן אלה סקעת, שרה וינברג
עו"ד אלעד קפלן אלה סקעת, שרה וינברגצילום: עתים

הפגישה הקרובה בנושא הייתה אמורה להתקיים עם שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין, אלא שבנתיים הוא התפטר מתפקידו. משום כך ביקשה המדינה להמשיך במאמצים לאחר הבחירות והקמת ממשלה חדשה.

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים': "מתן אפשרות לנשים לגשת לבחינות הרבנות תעשיר ותחזק את עולם התורה ותיתן מענה לציבור גדול של לומדות תורה, שמבקשות לקבל הכרה. לאחר ששקדו על תלמודן במשך שנים רבות בבית המדרש, ראוי כי יקבלו הכרה כמו כל לומדי התורה. בתקופה האחרונה הושמעו אמירות קשות של גורמים ברבנות הראשית כנגד הציונות הדתית וגם כאן יש ניסיון להרחיק את רגליהן של נשים ומוסדות ששייכים לציבור זה. בקשתנו באה מתוך רצון לחזק את היהדות במדינת ישראל וניתן רק להצטער על גישה זו של הרבנות הראשית"

עורכי הדין אלעד קפלן, אלה סקעת ושרה וינברג מארגון 'עתים' אמרו: "יש לאפשר לנשים לגשת לבחינות כבר כיום, במסגרת הרבנות הראשית. לשם כך המדינה אינה צריכה לכתת רגליה ולקבץ נדבות ממשרדי ממשלה שונים, אלא להסיר את החסמים שקיימים במערך הקיים. אין שום בסיס חוקי לאפליה זו והיא פוגעת ביסודותיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".