זבולון המר ויצחק שמיר ז"ל
זבולון המר ויצחק שמיר ז"לצילום: יעקב סער, לע"מ

היום בו הכריז חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' על 'מפלגת הציונות הדתית' הוא היום בו מלאו 23 שנים לפטירתו של של מנהיג המפד"ל המיתולוגי זבולון המר ז"ל. על מה שהיה חושב המר המנוח על הלבטיפ הפוליטיים של ימינו שוחחנו עם ד"ר רוני קמפינסקי שחקר את דמותו של המר ז"ל ובקרוב גם יוציא ספר על דמותו של השר המנוח.

"עברו הרבה שנים מאז שזבולון המר ז"ל נפטר ויש הבדלים ועם זאת יש מקום להשוואה", אומר ד"ר קמפינסקי, ראש החוג לאזרחות במכללת אפרתה, המעריך כי "המר היה אומר שני דברים. הוא היה חותר לאיחוד בין כל המגזרים בציונות הדתית והקטבים השונים בציונות הדתית. זה מה שהוא עשה במערכת הבחירות האחרונה שבה הוא התמודד, ב-96'. הוא הגיע לתשעה מנדטים כשברשימה היו גם הרב יצחק לוי והרב חנן פורת ומצד שני גם אברהם שטרן, מנהיג הקיבוץ הדתי, ואבנר שאקי. זו הייתה מפלגה מאוד מגוונת".

"הוא דאג לכך שהרשימה תיוצג על ידי כל הגוונים הללו והתוצאה הוכיחה את עצמה", אומר קמפינסקי, אך כאשר הוא נשאל אם המשמעות היא איחוד מבן גביר ועד בנט הוא נזהר: "אני לא יודע מה הוא היה אומר לגבי איתמר בן גביר, כי הוא מאוד הסתייג מהרב כהנא ומתנועת 'כך', כך שאני לא בטוח שהוא היה הולך עד הקצה".

עוד מוסיף ד"ר קמפינסקי ואומר כי המר "היה מאוד בעד מפלגה מגזרית. אמנם הוא חתר לפנות אלקטוראלית לאוכלוסיות נוספות, אבל היה חשוב לו שזו תהיה מפלגה דתית לאומית שתייצג את הערכים הללו. הוא הוביל קו ברור שבו הציונות הדתית משולבת בכל חיי המדינה ועם זאת שומרת על עצמה כמגזר".

"אמנם היו תקופות שבהם הוא הנהיג את צעירי המפד"ל שהובילו קו שרצה לראות כיוונים אחרים, אבל הוא חשב שאם המפלגה רוצה להיות רלוונטית היא צריכה לייצג את המחנה הזה", אומר קמפינסקי המדגיש כי על אף הדבקות במגזריות של המפלגה "הגישה שלו הייתה ממלכתית וככזה הוא היה שר חינוך שפעל למען העם כולו".

האם יתכן והתמורות שהתחוללו בחברה הישראלית והתגברות המעורבות הציונית דתית בכלל העשייה הישראלית היו מביאים את המר למחשבה שאולי נכון לשאוף כעת לראשות הממשלה ולא להסתפק בעשייה המגזרית? "אי אפשר לדעת", משיב קמפינסקי ומציין כי אכן התחוללו מאז לא מעט תמורות ובהן בין השאר "תופעת בתי הספר המשותפים לדתיים ולא דתיים לא הייתה בתקופתו בצורה דרמטית, לא היה שיח על הדתל"שים כמו היום, המכינות לא התפתחו כמו היום ואיתם צעירים דתיים שמגיעים לתפקידים בכירים בצבא ועולם התורה גדל מאז, אבל בסך הכול אני חושב שהוא היה חותר לכיוון של איחוד".