דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןצילום: הלל מאיר, TPS

שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, שהיה עד לפני הבחירות הקודמות אחד מעורכי דינו של הנשיא דונלד טראמפ, זוכה לכתבה בניו יורק טיימס שמנסה לייצר פרופיל של השגריר האמריקני בישראל.

פרידמן, בעיניים אמריקניות, נחשב למנוע מאחורי השינוי שעבר הבית הלבן ביחסו לישראל.

"הוא קבע סדר יום מאוד שאפתני", אמר ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא. "למען האמת, לקראת סוף הקדנציה כמעט נגמרו לנו הדברים להשיג, כי דיוויד הספיק לעשות כל כך הרבה דברים שלא חשבנו שנגיע אליהם".

פרידמן זכור ממהלך ההכרה בירושלים והעברת השגרירות אליה, כולל מכירת בית השגריר בהרצליה והעברתו לבירה. הוא הוביל בממשל שינוי מדיניות לגבי יהודה ושומרון והיחס לשטח שמעבר לקו הירוק.

השגריר עצמו מודה בכתבה, "יש לי סיפוק אדיר עם מה שהצלחתי לעשות בשנים האחרונות. שינינו את הנרטיב באופן דרמטי".

פרידמן ציין כי "הסיפוח לא ננטש, הוא רק נדחה" והוסיף כי לדעתו ,ישראל תמשיך בתהליך. הוא גם הביע חשש שממשל ביידן יחזור להגדיר את ההתיישבות ביו"ש כבלתי חוקית.

השגריר האמריקני בישראל מתואר בעיתון כמי שיש לו גישה כמעט בכל עת לנשיא. הם מדברים על בסיס שבועי ונפגשים לפחות פעם בחודש.

הוא הסביר כי במקום לחבק את הפלסטינים הוא פשוט הבהיר להם את המציאות: "שיטפון של פליטים לישראל? לעולם לא יקרה. מחלקים את ירושלים? לא ניתן לזה יד".

לדבריו, הבית הלבן "הזריק לנפש הפלסטינית מנה נדרשת מאוד של ריאליזם לגבי מה ניתן להשיג ומה לא".

אגב, למרות יהדותו, הבתים שהוא מחזיק בישראל והמשפחה, פרידמן לא מתכוון בינתיים לבקש אזרחות ישראלית. "אני אשאר אזרח אמריקני לארבע השנים הקרובות. אני מאמין באפשרות שלנו לחזור לשלטון לאחריהן".