בית כנסת בקווקז
בית כנסת בקווקזצילום: דוד נזרוב

מנהיגים מוסלמיים בקווקז פועלים לבלימת תופעות של התבוללות בין יהודים למוסלמים. על התופעה מספר איש העסקים היהודי קווקזי ברוך לווייב העומד בראש ארגון 'יד ירושלים' ומצוי בקשר עם הקהילות היהודיות בקווקז ובאזרביג'אן.

"בעקבות הפעילות שלי בקווקז אני נתקל יותר ויותר בתופעות של התבוללות", אומר לווייב ומבהיר: "התבוללות זה לא רק להתחתן. אני שם דגש גם על מקרים חמורים יותר שלא נהוג לדבר עליהם, מקרים של התאסלמות והתנצרות. יש מי שממירים דת וגרוע מכך, הם מצטרפים לכוחות מוסלים קיצוניים. אין לי על זה הוכחות אלא רק שמועות, אבל חובה לדבר על זה כדי למנוע את זה".

לווייב מציין כי הדיווחים על תופעת הצעירים היהודים שחוברים לגורמי איסלאם קיצוני בהרי הקווקז מגיעים אליו דווקא ממוסלמים: "המוסלמים הם שמספרים על זה ולא היהודים שמתביישים לדבר על הצטרפות בנים שלהם לכוחות מוסלמים שברחו להרים. מוסלמים לעומת זאת מתגאים בזה".

המידע על התופעה הגיע לידיו של לווייב תוך כדי טיפול בפרשה שעד היום לא הגיעה לקיצה. "לפני כשנתיים טיפלתי בבחור יהודי שנחטף על ידי הצ'צ'נים ולא ברור מה קרה אתו. יש שמועות שהוא כבר נרצח, אבל אימא שלו ואני לא מאמינים. תוך כדי מחקר אנחנו מתחילים לשמוע דברים מוזרים ומתגלים עוד ועוד תופעות מעניינות שעד לא מזמן לא ידענו עליהם".

"כמי שאכפת לו מהעם שלו ומהיהדות חשוב לי שהדברים האלה ידלפו החוצה", אומר לווייב ומוסיף: "כששואלים יהודים קווקזים על התבוללות הם אומרים שלא, שאין דבר כזה. אנחנו הכי שמרנים והכי יהודים ויש מחקרי DNA שהוכיחו את זה, אבל יש תופעות הזויות שצריך לעצור אותן".

בדבריו קובע לווייב כי מבין כל יהודי התפוצות "העדה הכי מוזנחת ומקופחת שלא מדברים עליה היא העדה הקווקזית. לא מספיק חוקרים אותה ולא מקדישים לה זמן. לא יודעים מה קורה עם הקהילה הזו בחו"ל. כבר כמה שנים אני נפגש עם גורמים בישראל וקורא להקים מחלקה שתטפל ביהדות הקווקז, שהמנטאליות שלה שונה לגמרי משל יהודי ברית המועצות לשעבר. חוץ מהמבטא והשפה הכול שונה, אבל לא מטפלים ולא חוקרים".

באשר ליהודים המתאסלמים אומר לווייב כי בעוד לא קיימת התעניינות ישראלית בסוגיה ובעוד קיימת הסתרה של יהודי הקהילות בקווקז, "מי שפועל אלו המנהיגים המוסלמים ומי שעוזר אלו פעילים מוסלמים, כי חשוב להם הנושא הזה. הרוסים שכחו מדתם והנושא לא מעניין אותם. לצערי נראה שלהם יותר חשוב מאשר לנו. איך יכול להיות שלרבנים אצלנו הנושא פחות חשוב מאשר למוסלמים?" הוא שואל.