יוסף קנדיאטי
יוסף קנדיאטיצילום: דובר צה"ל

יוסף קנדיאטי, מפקד טנק בגדוד 363 של חטיבה 10 (מילואים), טס מביתו בארה״ב לאימון המילואים הגדודי - במטרה להיות באימון ההסבה של החטיבה לטנק מרכבה סימן 3.

היום, לאחר שבועיים בתרגיל ההסבה אליו הגיע מסן דייגו, הוא מספר בגאווה: ״מאז שחרורי מהצבא בשנת 2010 הקפדתי לעשות מילואים כל שנה. כשהמ"פ התקשר אליי לפני כחודשיים, כשאני גר בסן דייגו, ואמר לי שעוברים הסבה, אמרתי שאם זה יקרה, אז אני חייב להגיע''.

לפני שנה וחצי עבר קנדיאטי לארצות הברית במטרה לעבוד שם, "לא ציפיתי שההסבה תתקיים דווקא בתקופה זו, בזמן שאני גר בחו"ל, אבל מילה זו מילה. כשהבנתי שההסבה באמת מתרחשת קניתי כרטיס טיסה לארץ והגעתי. אני והפלוגה עברנו ביחד המון. עשינו אימונים, נלחמו בצוק איתן והקשר בין החיילים והמפקדים הוא ייחודי ובעל משמעות''.

למרות שכל מי שעבר את גיל 30 היה רשאי להשתחרר מהמילואים, חיילים רבים בפלוגה נלחמו כדי להישאר ביחידה. "עכשיו, אחרי ההסבה, יש לי את הזכות לומר שאני אחד המט"קים הוותיקים בפלוגה. יש לי את הכבוד להעביר את המורשת וההווי של הפלוגה לדורות הצעירים".

קנדיאטי מתאר כי ''האימון ארך שבועיים, כאשר השבוע הראשון היה שבוע עיוני בכיתות. עיקר השינוי בין הטנקים הינו ביכולות הירי הגבוהות של הטנק ובחיבור למערכת הניווט הכלל צה"לית. בשבוע השני היה יישום של כל מה שלמדנו בתרגיל בטנק, שכלל סימולטור ותרגיל באש חיה.

''אמנם טסתי כ-10,000 ק"מ כדי להמשיך ולשרת במילואים, אבל מגיע שאפו ענק לכל החיילים, המפקדים והקצינים שעזבו משפחות ועבודה והקדישו את השבועיים הללו ועוד מאות ימי מילואים לטובת המדינה. הדבר בכלל לא מובן מאליו.

''הפלוגה שלי היום הינה עתודה בגזרת עזה, ואני תמיד אהיה ערוך ומוכן לכל קריאה להגיע להגן על המדינה, לא משנה היכן אהיה״, הבטיח.