הקריה בתל אביב
הקריה בתל אביבצילום: Moshe Shai/Flash90

בסקר שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה לשנת 2020 אמון הציבור בצה"ל ירד בעשרה אחוזים לעומת שנה שעברה, זהו תקדים יוצא דופן.

במשך שנים רבות מדד האמון של הציבור הישראלי היה סביב התשעים אחוזים והירידה שלו לשמונים ואחת אחוזים מחייבת חשבון נפש נוקב.

הדרך של הציבור לדעת מה קורה בצה"ל הוא דרך ארגון התקשורת המתווך בין צה"ל לציבור, הלא הוא דובר צה"ל שאמור לתת מידע אמין של אירועים, לעודד מוטיבציה לגיוס וכן לפרסם תחקירי בטיחות, אך נדמה כי בשנים האחרונות דובר צה"ל מועל בתפקידו מול הציבור.

היו לא מעט אירועים של דיווחי כזב, אך ישנן כמה נקודות ציון משמעותיות שללא ספק היוו הפרת חוזה אמון בין הציבור לדובר צה"ל- לדוגמא בפרסום גיוס נתוני חרדים מזויפים ולאחר מכן בזיוף של נתוני גיוס חיילות דתיות, זיופים אלו לא היו חד פעמיים אלא הטעו את הציבור במשך שנים רבות. דוגמא נוספת ראינו רק השבוע, כאשר העיתונאי קלמן ליבסקינד פרסם בעיתון מעריב שדו"צ זייף את נתוני הטרור של זריקות אבנים ובקת"בים על כוחות צה"ל, אחרי שקלמן פנה לדו"צ וקיבל את הנתונים המלאים הוא כתב "התברר עד כמה לטבלאות שהתפרסמו קודם לכן לא הייתה משמעות אמיתית. במילים עדינות פחות, הן היו הטעיה של ממש", אתם מבינים מה קורה כאן? דובר צה"ל מטעה במודע את הציבור, לא בפעם הראשונה וגם לא בפעם השלישית.

בסוף קלמן מסכם, "עם כל האהבה לצה"ל, את הנתונים שמפרסם דובר צה"ל צריך תמיד לקבל עם קורטוב של חשדנות", כלומר, קלמן קיבל כמובן מאליו את תופעת תרבות השקר ומבקש מהציבור שיפעיל שכל ביקורתי.

זיוף נתונים זוהי המלאכה הקלה של דובר צה"ל לעומת מה שנראה כמו קידום אג'נדה של הפמיניזם הרדיקלי. כל שבוע יוצאת כתבה על לוחמת ששברה תקרת זכוכית שצה"ל הציב לה, והיא מסמנת את היעד הבא- סיירת מטכ"ל ושייטת 13, מביאים חיילים וחיילות שמדקלמים דף מסרים מהטלפרומפטר עד כמה ערכי השוויון חשובים בצה"ל ושרף הלחימה צריך להתעדכן. מהנדסים לציבור את התודעה בלי שום אובייקטיביות, בלי הבאת הצד השני, המבקר ומצנזרים בעריכה חיילים וחיילות שחושבים אחרת, והכל למען אג'נדת השוויון.

מי שהתחיל במהלך הזה של קידום אג'נדות וזיוף נתונים זהו האלוף מוטי אלמוז, כיום ראש אכ"א, שהפך את היחידה לארגון היח"צ הפרטי שלו, אחריו הגיע תא"ל רונן מנליס, עוזרו ויד ימינו של הרמטכ"ל לשעבר אייזנקוט (לא אופתע אם הם ירוצו יחד לפוליטיקה בכנסת הבאה), וכיום מי שממשיך את המגמה זה תא"ל הדי זילברשטיין.

למרות שערך האמינות מופיע בערכי צה"ל, אצל דובר צה"ל זו המלצה במקרה הטוב. האג'נדה לפני הכול. נדמה כי גם הרמטכ"ל אביב כוכבי לא מוטרד משקרים שיוצאים מדוברו, כי הרי מעולם איש לא נענש שם, בכל אופן לא בצורה גלויה למען יראו וייראו.

אחת מהסיבות שהצבא שלנו חזק, הוא בגלל אמון הציבור בו, ככל שהציבור ייתן גיבוי לצבא כך הוא בעזרת ה' ינצח במלחמות. המגמה הנוכחית של דובר צה"ל מביאה בדיוק לכיוון ההפוך, לפגיעה באמון. כיום יש רשתות חברתיות ואפשר להפריך את כל השקרים, בנוסף הנדסת התודעה של הציבור בהכנסת מסרים של פמיניזם רדיקלי גורמת לציבור רחב לא להזדהות עם צבא שמהלל את ערך השוויון ושוכח את ערך הניצחון.

דובר צה"ל צריך לפרסם יותר פוסטים וציוצים של חיסול מחבלים, של דבקות במשימה, של הגנת האומה, במקום שיח פרוגרסיבי שמבוסס על פוליטיקת הזהויות, כאילו הצבא הוא ארגון שמאל שתפקידו להגן על זכויות האדם ולעזור לשבור תקרות זכוכית מדומיינות.

אם דובר צה"ל רוצה לחזק את הצבא, הוא חייב להתעסק במטרה שלו- לנצח במלחמה, ולהקפיד לומר אמת. רק אחרי שיחזור לתפקידו, לחזק את רוח צה"ל וערכי הניצחון במלחמה, אמון הציבור בצה"ל יוחזר.

הכותב: יו"ר ארגון "תורת לחימה"