בנייה בלתי חוקית פלסטינית
בנייה בלתי חוקית פלסטיניתצילום: רגבים

מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי צפויה לדון ביום ראשון הבא בקידום הכשרת תכניות בניה לא חוקיות שהובילה הרשות הפלסטינית במסגרת "המערכה על שטחי C".

תכניות אלו כוללות בניה לא חוקית בתוך שמורות טבע, על אדמות מדינה המיועדות ליישובים ישראלים, וכן שורת בתי ספר בלתי חוקיים, שהרשות הפלסטינית מגדירה "בתי ספר של המאבק בהתנחלויות".

מיד לאחר התחלת הבניה בנקודות אסטרטגיות, מוגשת תכנית בניה למנהל האזרחי מטעם הרשות הפלסטינית, ובמקביל מוגשת עתירה לבית המשפט, בדרישה לעצור את הליכי האכיפה עד להשלמת ההליך התכנוני.

בפועל, המנהל האזרחי מקפיא את הליכי האכיפה עד לדיון בתכניות, ובינתיים המבנים מאוכלסים ומשיגים את מטרתם.

תנועת רגבים עתרה במהלך השנתיים האחרונות כנגד כמה תיקים הצפויים לעלות לדיון הקרוב במנהל האזרחי.

בכל העתירות שהוגשו, טען המנהל האזרחי, כי בכוונתו לאכוף את החוק במקום "בהתאם לסדרי העדיפויות", אולם כעת מתברר כי בכוונתו להוביל להכשרת הבניה למפרע – מה שיאפשר לרשות הפלסטינית לסמן וי על המהלך לתפיסת השטח.

התכניות שיידונו משתרעות על פני כ-500 דונם, ויש בהן כיום מאות מבנים בלתי חוקיים.

בין השאר, מדובר בבניה של בית ספר לא חוקי בתוך שמורת הטבע נחל מכוך שבמזרח חבל בנימין, בהלבנה של כפר לא חוקי "דאהר אל מאלק" בצפון השומרון, שהשתלט על אדמות מדינה ביישוב שקד, ובכך מונע את הרחבתו שאושרה לפני שנים רבות, הלבנת בניה נרחבת בלתי חוקית בכפר וואלג'ה שעל כביש המנהרות, הלבנת בניה בלתי חוקית בכפר קיסאן במזרח גוש עציון, ועוד.

"נתניהו מוציא כותרות על הרחבת ההתיישבות היהודית ב800 יחידות דיור, וביד השניה מאשר תכניות בניה בלתי חוקית של הרשות הפלסטינית על מאות דונמים", אומר מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים. "המשמעות האסטרטגית פה ברורה ומחרידה: ההתיישבות היהודית צריכה להתכנס לתוך משבצות קטנות ומגודרות, בעוד שהרשות הפלסטינית מתפשטת על פני השטח, וגם מקבלת אישור לכך".