ח"כ ינון אזולאי
ח"כ ינון אזולאיצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

במהלך הדיון במליאת הכנסת בהצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי לעסקים שאושרה סופית, התעורר פולמוס בין חבר הכנסת עודד פורר מ'ישראל ביתנו' לחברי הכנסת החרדיים שנכחו במליאת הכנסת.

ח"כ עודד פורר לא פספס את ההזדמנות לתקוף את הקואליציה. "אני חייב להוריד את המפלס של החגיגיות שיש בקואליציה על תכנית הסיוע. אנחנו נדרשים הים להוציא עוד ועוד כסף, רק בגלל שממשלת ישראל פחדה ליישם את תכנית הרמזור. לאם היא נעלמה? הכניסו את כל מדינת ישראל לסגר רק בגלל שמפחדים להתמודד עם כמה חברים בקואליציה שלא מוכנים שיסגרו אזורים מסויימים."

ח"כ יעקב אשר הגיב: "אי אפשר שלא להגיב על דברי הבלע וההסתה של ח"כ פורר שהוא עיוור צבעים. אצלו ברמזור יש רק צבע אחד – שחור. רק זה מעניין אותו ברמזור, חרדים ואולי קצת ערבים לפעמים, תלוי במצב הפוליטי. אם שבוע ימים עודד פורר וחבר מרעיו לא יזכירו את השם חרדים אין להם על מה לדבר."

גם ח"כ ינון אזולאי הגיב לדברי ההסתה של ח"כ פורר כלפי הציבור החרדי. "אתה מדבר על פופוליזם, מה עשית פה עכשיו במשך דקות אם לא פוליטיקה? אם היינו מפעילים את רמזור השנאה בישראל ביתנו הוא היה מהבהב על אדום בוהק. *איפה היית כשהתקשורת הסיתה נגד הציבור החרדי?

"קשה לכם לתת לנו לחיות ברווח, אתם מחפשים להקטין אותנו לסגור אותנו ואת זה לא ניתן לכם. אני רוצה שהחינוך של הילדים שלי יהיה טהור, כך חונכנו דורי דורות. החינוך של הילדים שלי שווה לי הכל, אנחנו מוכנים לוותר על הכל למען החינוך של הילדים שלנו. הילדים האלה הם דור העתיד שלנו. תנו לנו לדאוג לעצמנו, אנחנו יודעים לעשות את זה טוב, לא חסר לנו כלום".

כאמור, הדיון נסוב סביב אישור הצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי. בקריאה שלישית תמכו 26 ללא מתנגדים.

החוק קובע כי עסקים ימשיכו להיות זכאים למענק הסיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות הדרושות להפעלת עסקיהם בתקופת הקורונה, בגין ירידה של 25% ומעלה במחזור עסקיהם גם בחודשים ינואר ופברואר 2021, ובנוסף קובע פיצוי חד פעמי לעסקים שסובלים מפגיעה ממושכת בגין המשבר.

מענק ההוצאות הקבועות משולם בעד תקופות זכאות של חודשיים, והתנאי הבסיסי לזכאות הוא ירידה במחזורים של פעילות העסק.

על רקע העובדה שענפים רבים לא שבו להיקף הפעילות שהיה להם טרם פרוץ המשבר והחלטת הממשלה על סגר שלישי, קובע החוק כי תנאי הזכאות לחודשים-ינואר פברואר 2021 למענק הוצאות קבועות, ימשיך להיות במסגרת מתווה מדורג ובו ירידה של 25% עד 60% במחזור העסק ובהתאם לגודלו.

מדובר בהארכת ההקלה בתנאי קבלת המענק לעומת נוסח החוק המקורי, שקבע ירידה של 40% עד 80%. בנוסף מסמיך החוק את שר האוצר, להאריך את תקופת ההקלה (פיצוי החל מירידה של 25% במחזור) עד לחודש יוני 2021, שהינה כרגע המועד לסיום תחולת החוק וחלוקת המענקים.

על מנת לממן הקלה זו ואת הפיצוי החד פעמי הנוסף שמעניק חוק זה, קובע החוק כי הפיצוי בגין מענק הוצאות קבועות לחודשים מאי ויוני 21, יהיה מחצית מגובה הסכום ששולם עד לחודש זה. מענק מלא לחודשים אלה יוענק רק אם יתוקצב במסגרת חוק יסוד משק המדינה או במסגרת חוק תקציב לשנת 2021.