נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ'
נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ'צילום: פלאש 90

הכי קל לטרוק דלת ולשרוף את המועדון. לבנות לוקח שנים, בשביל להעלות באש בניין מפואר מספיק להצית גפרור אחד קטן.

ואכן, הערב נדמה שפעם נוספת מאיימת התבערה לכלות את הבית הפוליטי של הציונות הדתית שנבנה בעמל רב במשך שנים.

בצלאל סמוטריץ' כועס. את זה כבר הבנו מזמן. אפשר שהוא צודק. אפשר להתווכח על זה. גם לנפתלי בנט, איילת שקד ומתן כהנא משנה סדורה משלהם, שאף עליה יש חולקים. כל עוד אפשר להתדיין, לדבר וללבן - זה בסדר. אך מה שקרה הערב הוא חמור. בעיקר עצוב.

צריך לומר ביושר: זה כבר לא משנה מי אשם, מי הבריז, מי עקשן או מי שחצן? זה כבר לא מעניין אף אחד. מה שחשוב הוא שלקח הבחירות לפני פחות משנתיים לא נלמד. איך אחרי התמונה הכל כך מכוערת, הכל כך כואבת, בדמות אי צליחת אחוז החסימה של אחת ממפלגות הציונות הדתית עדיין נמשכת אווירת חוסר האחריות.

לא ייתכן שסקרי רדיו ואינטרנט המתפרסמים מעת לעת שכל כך הרבה פעמים התברר כי אין ביניהם ולא המציאות ולא כלום, עדיין ממשיכים להכתיב מהלכים ולהוביל את הציבור הדתי-לאומי לעבר פי פחת.

ח"כ בצלאל סמוטריץ': פותחים את השורות ואת הלבדוברות

הציבור היחיד שיכול לחייך בימים אלה על רקע ההליכה המטורללת לבחירות רביעיות הוא ציבור הבוחרים הקלאסי של 'ימינה'. הוא היחיד שעשוי לשמש כלשון מאזניים לכל ממשלה שלא תקום. בעבר היו אלה המפלגות החרדיות. היום זו 'ימינה'.

מפלגת 'ימינה' על מרכיביה הנוכחיים מאופיינת בחברי כנסת נמרצים, למודי ניסיון בעשיה הפוליטית ובעבודה פרלמנטרית. לאחר לא מעט שנים בפוליטיקה הם מביאים איתם נדוניה לבוחריהם ומציעים מרכולת ראויה להתכבד בה ביום הבחירות.

עד הערב. החל מהערב, שבו הוכרז רשמית הפיצול בין נפתלי בנט לבצלאל סמוטריץ', ועד ליום הבחירות, הבוקה והמבולקה יחזרו לשרור בין שורות הציונות הדתית. חובש כיפה אחד נגד חובש כיפה שני. כולם נגד כולם. הכפשות הדדיות, השמצות, קריאות תיגר. כל הגועל נפש המאפיין את רוב מפלגות הבית – יחלחל פנימה במלא העוצמה.

הרפש הזה צפוי לחדור לבתים ולחצוץ בין משפחות. נסו לדמיין כיצד ייראה שולחן השבת במשפחות הציונות הדתית בחודשיים הקרובים.

ולמה? על מה הקרב הגדול? על מיקומים? על מי יהיה מקום 3 בעשיריה הפותחת ומי במקום 6? כמה ממחנה זה או אחר ישובצו בשמיניה הראשונה? זה השלב שבו הבוחר הדתי מורט שערותיו: למה לעזאזל זה כל כך חשוב. מדוע בשם ה' אתם מעלים את כל ההישגים שלכם בלהבות האש רק בשביל פוליטיקה קטנה והעמקת השליטה.

הערב הושמעו קולות הטוענים כי אין מדובר במיקומים אלא באידיאולוגיה. נו, בחייכם, האידיאולוגיה המשותפת שהחזיקה אתכם כדבוקה אחת עד לפני יומיים לא יכולה להחזיק עוד קצת? מישהו פתאום גילה את האור הגדול והתקשה להישאר בחושך?

מעבר לחודשי הבחירות, ולנזק שתיצור המחלוקת הפנימית בציונות הדתית, אם אכן אחת משתי המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה המכה הפוליטית עלולה להיות קשה מנשוא עבור המגזר. מעבר לפגיעה בייצוג הסקטוריאלי, אי צליחה של אחת המפלגות את אחוז החסימה גונזת כמעט סופית את האופציה להקמת ממשלת ימין ללא מרכיבי שמאל. וגם אם יארע הנס ושתי המפלגות תעבורנה את אחוז החסימה, הסיכוי שממשלת ימין ללא מרכיבי שמאל תוקם לאחר הבחירות - יפחת דרמטית. זהו יום עצוב לציונות הדתית.

ובכל זאת יש עדיין מקום לאופטימיות. כשלושה שבועות נותרו עד להגשת הרשימות. למרות הקרע בין הצדדים עדיין לא מאוחר לתקן לטובת הציונות הדתית. ויפה שעה אחת קודם.