שאול מופז
שאול מופזפלאש 90

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, מי שהיה רמטכ"ל בתקופת מבצע 'חומת מגן', מתייחס בברכה רבה להחלטת בית המשפט לאסור את הקרנת סרטו של מוחמד בכרי 'ג'נין ג'נין'.

"אני מברך על הפסיקה של בית המשפט המחוזי והעמידה לצד לוחמי צה"ל שפעלו ב'חומת מגן' על פי רוח צה"ל. בית המשפט ציין שאין אמת בעיקר הדברים שפורסמו בסרט, אין תום לב בהצגתם ושלא ננקטו שום צעדים לבסס את הטיעון העובדתי. האמירות הנחרצות הללו מוכיחות שוב שצה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם", קובע מופז.

עוד מוסיף מופז ומזכיר: "יצאנו ל'חומת מגן' לפני כ-19 שנה כשלא הייתה לנו ברירה והיינו חייבים להגן על הבית מפני גלי טרור המתאבדים, ואכן ג'נין, כמו שאר הערים ביו"ש, הוציאה מתוכה גלים של מתאבדים והיינו חייבים לפעול שם. נפלו לנו שם 23 חיילים. נקטנו של בשיטה של לחימה מבית לבית תוך כריזה לאזרחים לצאת וכך נהגו מרבית האזרחים. מרבית הנפגעים שם היו מחבלי ג'יהאד וחמאס שהגנו על עצמם באמצעות מאות מטענים שפזרו בשטח. חיילי צה"ל נלחמו באומץ רב ובחירוף נפש".

"תחקרנו את המבצע וראינו שהפעולה הייתה הכרחית, על פי רוח צה"ל ועל פי כללי המשפט הבינלאומי", קובע מופז ומציין כי "יותר מכך, מיד אחרי המבצע הגיעה לכאן ועדת חקירה מטעם האו"ם שבחנה את הדברים וקבעה גם היא שלא היה שם טבח ושפעלנו על פי הנורמות המקובלות".

האם המדינה ומערכת המשפט הותירו את הלוחמים והקצינים למאבק משפטי לבדם למרות שמדובר בטיהור שמה של מדינת ישראל כולה וצה"ל כולו? מופז משיב: "מכיוון שזה היה מאבקם של חלק מהלוחמים הפסיקה הזו הייתה קשורה לפנייה אישית שלהם. אנחנו כמפקדי צה"ל וכך גם רמטכ"לים אחרים ומפקדים נוספים שהיו ב'חומת מגן' נתנו להם את כל הגיבוי והעזרה המשפטית. היועמ"ש מנדלביט שהיה ב'חומת מגן' סגן הפצ"ר, נתן להם את כל התמיכה. סייענו להם ככל שיכולנו על פי החוק והדין והעובדה היא שזה הגיע לבית המשפט המחוזי ואני מברך על הפסיקה".

באשר לצפוי לאחר הערעור הצפוי בעליון, אומר שאול מופז כי הוא מניח שהתוצאה תהיה דומה, זאת לנוכח "התחקירים שנעשו בצה"ל והתחקיר שבוצע על ידי ועדת חקירה של האו"ם ועדויות המפקדים והחיילים והתוצאות של הפגיעה באוכלוסיה האזרחית שהיו בהיקפים מאוד קטנים יחסית למערכות דומות בעבר ובהמשך. חיילי צה"ל חירפו נפשם באומץ לב נדיר על מנת להגן על בית ישראל".