ח"כ מרב מיכאלי
ח"כ מרב מיכאליצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במפלגת העבודה נערכים לפריימריז ולמירוץ להנהגת המפלגה. שוחחנו עם חברת הכנסת מרב מיכאלי המתמודדת על התפקיד על תכניותיה ביום שאחרי הבחירות, אם אכן תיבחר להנהגה, ובעיקר על הנסיבות שהובילו את המפלגה למצבה העגום.

לדבריה "אלמלא עמיר פרץ היה מביא את המפלגה לעצם המאבק על עצם קיום הפריימריז אין לי ספר שעופר שלח היה בא להתמודד ואולי גם חולדאי היה מגיע. אבל מאחר ופרץ ושמולי מנסים בכל כוחותיהם למנוע את זה אז רק אנשים כמוני שבאמת מאמינות ומאמינים בחשיבות בנחיצות של מפלגת העבודה בימים האלה נמצאים כאן".

על מה שהוביל את המפלגה למצבה היא אומרת כי "המפלגה במצבה החמור לא לבד אלא יחד עם כל מחה המרכז שמאל. כמי שהובילה לאורך כל שנות המדינה את המחנה הזה המפלגה היא קרבן של אלימות קשה מצד הימין ונתניהו, לא כל הימין וצריך להגיד זאת, ובוודאי שגם מנהיגיה ומנהיגותיה עשו טעויות".

מיכאלי מדגישה כי "שום דבר לא אישי. אין לי שום דבר אישי נגד נתניהו. אני מדברת ממקום ערכי של מה שנדרש לחברה הישראלית, ולכן מה שמעניין אותי הוא העתיד. בעתיד אנחנו צריכים וצריכות ממשלה לא ימנית ולא רק לא מושחתת, כזו שתחיל את החזון שרואים היום במבצע חיסונים בקופות החולים שיצרה כאן מפלגת העבודה. צריך להחזיר את זה ברווחה ובאחריות. נחיצות הדאגה של המדינה לאזרחיות והאזרחים ולא משנה אם הן חזקות או חלשות, שיהיו כמה שיותר מוחלשים ללא יחס על פי הביגוד, מקום המגורים, הצבע או פרשנות הרבנות ליהדות שלהם. את זה מדינת ישראל חייבת כאוויר לנשימה ואת החזון הזה אני מתכוונת להביא למפלגת העבודה".

"היה פער בלתי נסבל בין החזון של מפלגת העבודה לבין מה שהיא עשתה בפועל. דיברו על דבר אחד ובפועל הצטרפו לממשלת נתניהו או ממשלת ימין אחרת וזה גרם לשבר עמוק באמינות של המפלגה, ובצדק. אני מביאה מנהיגות שמחזירה את האמת לפוליטיקה. כולם יודעים במה אני מאמינה ושאני פועלת למען כך בלי לסחור ובלי להתקפל ובלי לשקר".

ואולי הדברים מובילים את המפלגה לחיי אופוזיציה של עוד כמה שנים? מיכאלי סבורה אחרת לחלוטין: "להיפך, אני לא אומרת שנוכל להחזיר את המפלגה להיות מפלגת שלטון בסביבו הקרוב, אבל עמדות הציבור הם מה שאנחנו רוצים ולא מה שהימין רוצה. הציבור רוצה שוויון, פלורליזם, חופש דת, נישואים אזרחיים ואפילו רוב, גם אם לא גדול, תומך בפתרון שתי המדינות. צריך לקחת את כל ההסכמים המצוינים שעשה נתניהו באדיבות טראמפ ולמנף אותם לא רק לפתרון מול מדינות רחוקות אלא גם בסכסוך המדמם שכאן. זה הדבר הדחוף לעשותו".

"לפני השלום עם מצרים לא היינו מאמינים שיהיה הסכם עם מצרים. כך יהיה עם הפלשתינים. זה אינטרס ראשון במעלה של ישראל, להפסיק לעסוק בסכסוך, לשים גבול וישראל יודעת להגן על גבולותיה".

ובחזרה לסוגיה הפוליטית פנימית במחנה השמאל. האם צפוי איחוד בין מפלגות המחנה? להערכתה של מיכאלי "כולם יעשו את הדבר הנכון ויפעלו למיקסום הכוח בצורה הטובה ביותר, וגם אני אעשה את הדבר האחראי לטובת הגוש כולו ולא רק לטובת מפלגת העבודה. מעניין אותי לפעול למען המדינה ואזרחיה וצריך למצוא את הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. אני לא חושבת שזה סיפור של אגו, אלא מחנה מרוסק. לנתניהו יש אחריות רבה לזה. אפשר לקרוא לזה כישרון פוליטי, אבל גם למנהיגות ולמנהיגי המחנה יש אחריות. אני בטוחה שהמחנה יתארגן וכולם יפגינו אחריות, אבל המשימה הראשונה שלי היא שמפלגת העבודה תהיה חלק מהסיפור. כרגע זה לא המצב".