שוטרים בסין
שוטרים בסיןצילום: רויטרס

על מה שקורה בימים אלה, שנה אחרי תחילת המגיפה, בסין בכלל ובואהן בפרט שוחחנו עם שרית שי, מומחית לסין העוקבת אחר האירועים שם מראשיתם, מי שהמליצה ללכת עם מסכות ולשמור על ריחוק חברתי כשעוד לא ממש ידענו איך אומרים קורונה בלי להתבלבל.

להערכתה הקורונה צפויה להישאר איתנו עד שנת 2024 "כי כדי שהקורונה תיעלם או תהיה פחות אלימה צריך שיהיה חיסון עדר של שבעים אחוז מאוכלוסיית העולם וזה אמור לקחת משהו כמו ארבע שנים", היא אומרת ומוסיפה כי "בעוד אנחנו מדברים על שלוש מוטציות יש כבר 18 מוטציות".

שי, המכירה היטב את התרבות הסינית, מזכירה את המחזוריות בה בכל 12 שנה ניתנת כותרת מחודשת לשנה. בשנה שעברה הייתה זו שנת העכבר ואילו השנה הנכנסת היא שנת השור, ומבט של 12 שנה לאחור, מלמד ששנת השור הייתה אחת השנים הטובות של סין. "לפני 12 שנים הושקה בהואן הרכבת ארוכת הטווח במהירות של 400 קמ"ש, התקבל האישור לפתיחת הדיסנילנד, שוגר לוויין התקשורת הראשון של סין וסין עקפה את גרמניה והפכה לכלכלה השלישית בגודלה".

על ההיערכות הסינית לראש השנה הסיני שיתרחש בימים הקרובים היא מספרת: "ראש השנה הסיני הוא בפברואר אבל הם נערכים כבר מה-28 בינואר. הממשלה נערכה עם הגבלת תנועה, אוסרים על אנשים לצאת מעיר לעיר, הרכבות לא יפעלו כרגיל. כדי לנסוע מעיר לעיר צריך בידוד של 14 יום. אמרו להורים לא לצאת משנחאי בחג כדי שילדים לא יהיו בבידוד ויפסידו לימודים. החג הקרוב יהיה ללא חגיגות. ההגבלות שהתחילו ב-28 בינואר ניתנו ללא תאריך סיום".

לדבריה "בסין לא מבינים איך בישראל יש 12 אלף עם שני חיסונים בלבד. אצלם יש כבר חמישה חיסונים כי הם יודעים שיש מוטציות. כל מי שהתחסן הוא לא במאה אחוז מחוסן. חשוב שידעו את זה ולא יצאו לחגוג מוקדם מדי. אני ממליצה ללכת עם המסכה גם בעוד שנה. זה מונע ולכן לא רואים מוות משפעת. ככל שיש יותר חולים יש יותר מוטציות".

על ההתנהלות האזרחית בסין של הימים הללו אומרת שי: "אשר ללכת למסעדה, אבל שם יש אפליקציות שאומרות כמה אנשים יכולים להיכנס למסעדה, לפי גודל המסעדה. בכל מקום סגור חייבים מסכה אבל בחוץ לא חייבים מסכה. ייקח לפחות עוד שנה כדי שדברים יחזרו למה שהיו. לא נראה אלפים במקומות תיירותיים. בבתי הספר לומדים, אבל כאמור מבקשים מההורים שלא לצאת מהעיר כדי שלא יצטרכו בידודים. שם מורים, חיילים, משטרה וצוותים רפואיים כולם מחוסנים ולא שואלים שאלות וסומכים על המשטר. האזרחים עצמם לא מחוסנים כי מחסנים את מי שבא במגע עם חולים או עם מי שעלול להדביק".

את דבריה היא חותמת בהמלצות לכולנו: "להמשיך לקחת ויטמין D, ללכת עם מסכות, לצאת החוצה ולא לחשוב שמחוסנים מוגנים במאה אחוז. לא לרקוד הורה ברחובות".