הרב נפתלי רוטנברג משיב למכתבו של הרב יגאל קמינצקי

אינני יכול לקבל טענה שרק כמה שברי מפלגות הנתמכות על-ידי חלק קטן בציבור מייצגות באופן בלעדי את היהדות והציונות.

הרב נפתלי רוטנברג , כ"ט בטבת תשפ"א

מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יחד עם מאות רבנים אחרים, קיבלתי מכתב מהרב יגאל קמינצקי הקורא לאיחוד בין מה שהוא מכנה: מפלגות "היהדות הציונית". יוזמה שאם הבנתי נכון, עומדים מאחוריה גם פוליטיקאים לשעבר או בהווה.

ככלל, אני בעד שרבנים מכהנים לא יתעסקו בפוליטיקה ולא יהיו מפלגתיים. עליהם הרי לשרת קהילה מגוונת. אבל מכתב זה, שנכתב ע"י רב שהוא ידיד מתקופת נעורי, עורר אצלי, ללא קשר פוליטי, צורך להגיב בעניין ערכי ועקרוני:

אינני יכול לקבל טענה שרק כמה שברי מפלגות הנתמכות על-ידי חלק קטן בציבור מייצגות באופן בלעדי את היהדות והציונות. בדיוק באותה מידה אינני מקבל ניכוס של הדמוקרטיה וזכויות האזרח למחנה או למפלגה אחת.

להלן מכתבי לרב קמינצקי:

ב"ה, הר אדר, כ"ז בטבת התשפ"א
הר"ר יגאל קמינצקי לאי"ט, ידידי מנוער, שלומך ישׂגא,

"היהדות הציונית"?!

במנשר אחד צמצמת לאַיִן הן את היהדות והן את הציונות.

לשיטתך, המפלגות שמנית, הנתמכות על ידי אחוזים בודדים מאזרחי המדינה, הן המייצגות הבלעדיות של "היהדות הציונית". בכך ערערת על עצם זכות קיומנו כמדינת הלאום היהודי. מדינה, שכידוע הוקמה על ידי תנועות ומפלגות שאינך מגדיר אותן כ"יהודיות ציוניות".

אתה מתריע מפני הפיכת המדינה ל"מדינת כל אזרחיה" ובפועל, הפכת אותה בעצמך לכזאת בכך שביטלת את יהדותו וציוניותו של רוב העם היושב בציון.

יחד עם ההישגים הכלכליים והמדיניים עליהם הצבעת, ראוי לציין את התפתחות עולם התורה ואהבת תורה ומצוות בקרב הציבור הרחב במדינה. לא "כרסום גדל והולך של הזהות היהודית" כדבריך, אלא העמקת הזהות היהודית בקרב חלקים נרחבים בציבור שהתנתקו ממנה במודע, בעשרות השנים הראשונות למדינה.

עם הכרת הטוב אל לנו להתעלם מהאתגרים הרבים שלפנינו, ההתבוללות, המשפחה והשבת ושמירת תו"מ בכלל. אתגר ההתבוללות מלווה אותנו לצערנו לאורך ההיסטוריה כשחלקים עצומים מבני עמנו עזבונו בכפייה ומרצון. ההתבוללות מרצון הגיעה לשיאה מאז תחילת האמנציפציה באירופה בתחילת המאה ה-19. דווקא הקמת המדינה, על-ידי תנועת לאום יהודית, "חילונית" ברובה, האטה את הקצב באופן משמעותי.

מדינת ישראל היא, ב"ה, כלי מחזיק ברכה. הדרך להתמודד עם האתגרים ולתקן את הטעון תיקון איננה עוברת דרך הדרת כלל הציבור מתוך "היהדות הציונית" אלא להפך: הימנעות מהגדרות מפלגות והכלה של הציבור הרחב.

הדרך בה בחרת, זהה מבחינה פוליטית, לדרכם של אלה המנכסים את הדמוקרטיה למפלגה או מחנה אחד. הם גורמים נזק גדול לדמוקרטיה ולזכויות האדם. הם גורמים לציבור הרחב שאינו מזדהה אתם לא להיות מחויב לדמוקרטיה והפוליטיזציה שהם עושים לזכויות-אדם היא הכשר להפרתם. אתה מבקש להעמיד מן הצד השני מפלגה המנכסת לעצמה את "היהדות הציונית". יהיו שתי המפלגות כביכול לעומתיות הללו, מחזקות חלילה זו את זו ומרחיקות את הציבור מן היהדות ומן הדמוקרטיה.

בידידות וביקרא דאורייתא,

נפתלי רוטנברג

רב היישוב הר אדר