משתתפות בפרוייקט הלימודים
משתתפות בפרוייקט הלימודיםצילום: ניצן נחומזון

סטודנטים למען הקהילה: ביוזמה של סטודנטים באוניברסיטת תל אביב החלה לפעול באחרונה בקמפוס תכנית שוב"ל (שווה בלימודים) לשילוב אנשים צעירים עם מוגבלויות באקדמיה במטרה להקנות להם תחושת מסוגלות וקידום שוויון הזדמנויות.

במסגרת התכנית הסטודנטים מעניקים שעורי העשרה אקדמית לצעירים בגילאי 20-25 עם מוגבלות שכלית ועיכוב התפתחותי, במגוון תחומי דעת, בהם: משפטים, פסיכולוגיה, כלכלה, מיומנויות יישומיות במחשב ועוד. בשל משבר הקורונה, השיעורים מתקיימים לעת עתה בצורה מקוונת.

התכנית החלה לפעול באוניברסיטה ביוזמת שלוש סטודנטיות מבית הספר לכלכלה באוניברסיטת תל אביב – נועה אורי, גילי בקר ומיתר לנדאו. כמו כן, התכנית פועלת בשיתוף עמותת "אלווין ישראל" שמכשירה את הסטודנטים בעבודה והדרכה של הצעירים עם המוגבלויות בדגש על פיתוח ובחיזוק מיומנויות הלמידה והתפקוד העצמי.

ספיר, צעירה עם מוגבלות קונטיבית שמשתתפת בתכנית מספרת בהתרגשות: "השיעורים מעניינים מאוד ואני לומדת הרבה דברים חדשים, אבל הכי כיף זה להיפגש עם המדריכה שלי ולהכיר חברים חדשים".

עדן לוי, סטודנטית לתואר שני ללימודי עבודה וניהול משאבי אנוש מוסיפה, "זכותו של כל אדם לחוות את החוויה סטודנטיאלית, להרחיב אופקים ולהתפתח בעולם. אני גאה על הזכות שנפלה בחלקי ללוות את הצעירים ולפתוח עבורם את שערי האקדמיה".

נועה אורי, מיוזמות תכנית שוב"ל באוניברסיטת תל אביב סיכמה: "הפרויקט הזה נוצר על ידי סטודנטים, למען סטודנטים והוא זה שיוצר את השינוי. התכנית מעניקה לצעירים עם המוגבלויות ארגז כלים של מיומנויות לחיים ובכך מעצימה את הביטחון והמסוגלות האישית שלהם".

אש מחלקת מעורבות חברתית באגודת הסטודנטים והסטודנטיות של אוניברסיטת תל אביב, הילה שקד, ציינה: "אני ורכזת שיווין, מירב וייס, מסייעות בליווי ובתמיכה של הפרויקט בקמפוס. אנחנו שמחות על האפשרות שניתנה לנו להיות חלק ממיזם כה משמעותי ולסייע לו להתקיים בקמפוס שלנו, מיזם המאפשר לאוכלוסיות מגוונות להיחשף לעולם הסטודניאלי ולהרגיש חלק שווה בחברה הישראלית".