פרופ' דויד לוריא
פרופ' דויד לוריאצילום: דוברות הדסה

רופאים ברחבי העולם מטפלים בהפרעות קצב לבביות בעזרת פרוצדורה שנקראת אבלציה. את הפרוצדורה של האבלציה מבצעים בטכניקה בה מחדירים צנתר דרך כלי הדם ומגיעים ישירות אל הלב.

ישנם מקרים בודדים בהם לא ניתן להגיע לאזורים מסוימים בלב דרך כלי הדם ומטפלים באמצעות צריבה דרך בית החזה.

לראשונה בארץ, בבית החולים הדסה עין כרם ובין בתי החולים הראשונים בעולם, החלו בבית החולים לבצע טיפול באבלציה דרך בית החזה לאזורים בפרוזדור הלב אליהם עד היום הגישה הייתה פנימית ואף ישנם אזורים אליהם לא היה ניתן כלל להגיע.

פרופ' דויד לוריא, מנהל היחידה להפרעות קצב לב וקוצבים בבית החולים הדסה עין כרם, מסביר כי "כבר שנים רבות אנו מבצעים את הפרוצדורות של האבלציה ומשתכללים בהן כל הזמן. ישנם מקרים בהם אנו צריכים להגיע לאזורים פגועים הנמצאים בשכבה החיצונית של הלב אליהם לא ניתן להגיע דרך כלי הדם, אז אנו מבצעים את הפרוצדורה בדקירה ישירה דרך בית החזה.

''פרוזדור הלב נחשב למספיק דק כדי שנוכל לבצע את הפרוצדורה של האבלציה דרך כלי הדם אך ישנם מקרים בהם אנו נתקלים באזורים שהגישה מאוד בעייתית לדוגמא, הדופן הקדמי של פרוזדור שמאל.
אם באזור זה עובר מעגל של הפרעת קצב (רפרוף פרוזדורים), כמו שקורה במחצית מהקרים של רפרוף פרוזדורים שמאלי, עובי הדופן יכול למנוע צריבה יעילה ועל ידי כך - להכשיל את הפרוצדורה''.

פרופ' לוריא ציין כי מטופלים שהפרוצדורה אצלם נכשלה מסיבות כאלה והצריבה לא צלחה, עד היום היו סובלים מדפיקות לב ואי-ספיקה ומוגבלים משמעותית ביכולת תפקודם היום יומית. ''הם היו נאלצים לעבור פרוצדורות חוזרות, לעיתים אף ללא הצלחה, לקבל טיפול תרופתי רב עוצמה ובסופו של דבר במרבית הפעמים היו נזקקים להשתלת קוצב לב קבוע.

''כשהגיע אלינו רונן (שם בדוי) הוא עבר כבר מספר פעמים אבלציה על מנת לטפל בהפרעת קצב אשר הפריעה לו לתפקוד היום-יומי. חיפשנו דרך לעזור לו, והגענו למסכנה שנתן לבצעה צריבה בשיטה שונה: במקום לבצע צריבה מתך הלב על ידי צנתור כלי דם, החלטנו לעשות לו צריבה מתוך קרום הלב על ידי גישה בניקור דרך בית החזה.

''היינו עושים את זה לטיפול בהפרעות קצב חדריות אך אף פעם לא נעשה בארץ ניסיון להשתמש באותה השיטה גם לטיפול באזורים הסבוכים בפרוזדור הלב. לשמחתנו הפרוצדורה החדשה עברה בהצלחה רבה, רונן היה בין המטופלים הראשונים שביצענו להם את הפרוצדורה הזו והיום נוספו לזה עוד מספר חולים והשיטה הוכחה כיעילה במקרים מורכבים אשר לא נתן לעזור בשיטות השגרתיות. בינתיים הפרוצדורה החדשנית הזו מתבצעת בארץ רק בהדסה, אך אנחנו מאמינים שמומחים מבתי חולים אחרים יצטרפו למאמץ הזה בקרוב.

''ישנם גם דיווחים בספרות מקצועי על ניסיונות דומים בשני בתי חולים שונים בעולם, זו רק תחילת הדרך, אבל היא מאוד חשובה ומבטיחה", הוסיף פרופ' לוריא.

רונן סיפר כי בשנת 2012 החל לסבול מהפרעות קצב חמורות בלב. ''בשנת 2012 עברתי אבלציה ראשונה שהחזיקה למספר שנים ואז בשנת 2018 ההפרעות חזרו בעוצמה חזקה הרבה יותר. לאחר בדיקות שונות אובחנתי שוב עם קצב לב לא תקין ועברתי מספר טיפולים של אבלציה שלא צלחו. ההצלחה הגיעה כשפרופ' דויד לוריא סיפר לי על פרוצדורה ממש חדשה שעושים בבית החולים הדסה עין כרם.

''הדסה היא יותר בית מבחינתי, מאחר ובני משפחתי עבדו שם שנים רבות. סמכתי בעיניים עצומות על פרופ' לוריא ולכן לא היה לי פחד. לשמחתי הפרוצדורה צלחה ואני יכול סוף סוף לחזור לעבודה ולחיים אליהם הייתי רגיל. אני מאוד שמח ונרגש לעשות ולנסות דברים חדשים שמקדמים את עולם הרפואה ואחרי שהפרוצדורה הצליחה אני גאה לומר שעולם הרפואה צועד כל הזמן קדימה ואני ההוכחה לכך", הוסיף רונן.