הרב יוני לביא: להפוך מטה לנחש

מלך מצרים לא התרשם משני הזקנים שעמדו לפניו. 'נראה לכם שאוותר על כל העבדים שלי? תנו לי מופת. תראו לי נס שיוכיח שאלוהים באמת שלח אתכם'.

בתגובה: אהרון משליך את מטהו והוא הופך לנחש. והשאלה היא: למה?  מדוע נבחר דווקא הנס הזה כדי לשכנע את פרעה לשלח את ישראל?

שימו לב שמטה ונחש הם שני דברים הפוכים לגמרי. מטה הוא כלי שהאדם נעזר בו. הוא יציב ומוצק. אתה יכול להישען אליו או להשתמש בו כדי להזיז דברים. נחש, לעומת זאת, הוא אחד האויבים הגדולים של האדם. חלקלק, מפותל, ערמומי וקטלני.

יש כאן מסר גדול למלך מצרים: קיבלת לידך מתנה מופלאה. לארח בארצך עם מיוחד - עם ישראל. אם היית מתייחס אליהם כראוי - מי יודע כמה ברכה הם היו מביאים לארצך. כמה המצאות חדשניות, כמה פרסי נובל. 

אתה הרי זוכר איך יוסף אביהם, היה ממש כמו 'מטה אלוהים' והציל את מצרים מרעב נורא. 

אבל אתה, אדון פרעה, התנהגת כמו נחש. בערמומיות ואכזריות השתלטת עליהם וניצלת אותם. הפכת אנשים חופשיים לעבדים נרצעים רק כדי שישרתו אותך.

מטה הא-לוהים נהפך אצלך לנחש.

סיפורי התורה, לא עוסקים רק בעבר. הם מדברים גם עלינו כאן ועכשיו. כל אחד מאיתנו קיבל משמים מטה אלוהים: כוחות, כשרונות, כלים, הזדמנויות. הם יכולים להזניק אותו קדימה בחיים.

אבל לאדם יש גם בחירה חופשית כיצד להשתמש בהם. הוא עלול להתנהג בצורה ערמומית ומפותלת ולהפוך את המטה לנחש – לנצל את הכוח שה' נתן לו לשלילה ולבזבז את המתנות שקיבל משמים. 

הבשורה הטובה היא שגם אז - זה לא סוף הסיפור.  יש אפשרות לתשובה. ניתן לאחוז בזנבו של הנחש והוא יחזור להיות מטה אלוקים.  כי כל זמן שהנר דולק – עוד אפשר לתקן. 

שבת שלום!