הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהוצילום: לשכת הרב

שאלה:

שלום הרב, אני בכיתה י״ב ומחפשת שירות לאומי. לא מזמן שמעתי שיעור על התכלית שלנו בעולם ואנו רוצה לפעול על פיו. אני לא יודעת לאן לפנות. מה הכי מתאים לי. הציעו לי לעבוד במשרד הבטחון והציעו לי להיות קומנרית. הציעו לי גם ללמוד במדרשה ואני לא רוצה להתפספס. אשמח להכוונה.

תודה!

תשובה:

אני חושב שהעיקר הגדול ביותר היום הוא מה שנקרא "הנדסת התודעה". עושים את זה באמצעות חינוך פורמלי ולא פורמלי. באמצעות כתיבה ודיבור. באמצעות פייסבוק ויוטיוב. עושים זאת באמצעות כלי תקשורת ורשתות חברתיות. עושים את זה באמצעות תנועות הנוער. באמצעות המדרשות והישיבות.

אנחנו בדור שבו אנחנו משנים את התודעה גלותית שהייתה לנו אלפיים שנה, מחליפים חולשה רוחנית של גלות בתודעת שליחות של גאולה. בתודעה שנותנת אומץ וכח. תודעה שנותנת כלים וחשיבה עצמאות. תודעה שפותחת אפיקים חדשים כל יום מחדש.

בלשון המקובלים עיקר הגלות היא "גלות הדעת" ועיקר הגאולה היא "גאולת הדעת". למה? כי זה המקום שבו משתנים דברים. על פי הזוהר הקודש והאר"י הקדוש מגאולת הדעת של בני ישראל התחילה יציאת מצרים. מגלות הדעת היו כל העיכובים 40 שנה במדבר. רק כאשר הצלחנו לתקן את הדעת נכנסנו לארץ ישראל.

מאותה גלות דעת התעכבנו מאות שנים בארץ ישראל עד שנבנה בית המקדש. כשהצלחנו להתגבר על הגלות הזו על ידי דוד ושיריו, נבנה הבית הראשון על ידי שלמה בנו.

מי שמתבונן רואה מיד כי מהמקום הרוחני הבריא התחילה העלייה לארץ ישראל בדורות הקודמים ומשם העליה קיימת היום. משם באה העצמאות של עם ישראל אחרי אלפים שנות שיעבוד מלכויות. מהמקום הזה בא הבנין המופלא של מדינת ישראל ומשם הוא ימשיך.

מהמקום הזה תעלה מדינת ישראל לשלב הבא של חיינו. מהמקום הזה יעלה עם ישראל למלא את שליחותו העולמית להביא לעולם יותר ויותר אור ואמונה, שמחה ובריאות הנפש. חיים ושלום. צדק וברכה.

המקום שאת צריכה להיות בו הוא המקום שישפיע הכי הרבה על התודעה של העם של כולנו. בשביל שתצליחי, את צריכה לבנות ולבסס את התודעה שלך. המקום שבו את בונה את התודעה שלך הוא מדרשה טובה.

אחרי שתבני את התודעה שלך, את צריכה להשפיע על התודעה של כמה שיותר בנות מעם ישראל, לחזק אותן. לתת להן אומץ, כבוד, אמונה, שמחה, בטחון, ללמד אותן כלים. את זה תוכלי לעשות הכי טוב בשירות לאומי - אם תהיי קומונרית (או משהו דומה).

גם שם תצליחי רק כשתהיי מוכוונת מטרה, כשתדעי מה את רוצה להשיג. כשתפעלי בכל החכמה שה' נתן לך. בכל הכשרונות שקיבלת בלי להזניח שום דבר. תשתמשי בכל הידע שנצבר על ידי חברות שלך. בכל הידע שנצבר על ידי אנשים אחרים. תנסי להמציא כל יום שיטות חדשות איך לעזור לחניכות שלך להיות לביאות.

זה נכון לשירות לאומי וזה נכון לכל החיים. זה נכון לכל אחד וזה נכון לכל אחת. זו הייתה תכלית חייו של אברהם אבינו. של משה רבינו. של דוד המלך. של רבי עקיבא של כל תלמידיו. בזכותם אנחנו פה.

בהצלחה.