ישראל כ"ץ
ישראל כ"ץצילום: Yossi Aloni/Flash90

שר האוצר ישראל כ"ץ (הליכוד) הגיב הבוקר (שני) לטענות נגד ההתנהלות הכלכלית של משרדו בעת משבר הקורונה.

"כשמסתכלים בתוך המשבר על הסיוע הכלכלי הנרחב עם רשת ביטחון שמתעדכנת בהתאם לצורך, המובטלים במדינת ישראל קיבלו מענה. אני יודע שתוקפים אותי על הדבר הזה - 'למה אתה נותן סיוע ארוך טווח? הם לא ירצו לחזור לעבודה'", סיפר כ"ץ.

השר הוסיף: "90% ומעלה מאלה שמוצאים בסגרים, חוזרים מיד לעבודה לאחר מכן. ואנחנו גיבשנו ומובילים כבר תוכנית הכשרה מקצועית כדי להביא את אותם מובטלים כרוניים למקומות עבודה כמו הייטק ומקומות אחרים עם שכר הרבה יותר גבוה. וגם לתת תמריץ מאוד גבוה שייצא בימים הקרובים לדרך, יאושר, כדי לתת מענק לאותם מובטלים גם לחזור לעבודה תוך כדי קבלת סיוע".

אתה לא מכיר תופעה של תשלום בשחור, של אנשים שעובדים, למרות שלכאורה הם מובטלים, של אנשים שאומרים, 'עדיף לי להישאר בבית כי השר כ"ץ משלם לי משכורת?'

"קודם כל אני משלם ואתם משלמים, כולם משלמים, זה לא מכיסי. אנחנו חייבים את זה לאנשים האלה. אלה נשים וגברים שנזרקו החוצה פתאום, זו לא כלכלה רגילה. אני חסיד השוק החופשי, אבל אנחנו בתקופה מיוחדת, אנחנו חייבים להפגין חמלה ואחריות".

לדבריו, "הרוב המוחלט של אותם אנשים ישמחו לחזור לעבודה. ברגע שהמשק ייפתח, אני מקווה מפברואר, והחיסונים ישפיעו, אתם תראו אותם חוזרים. יישאר גרעין מסוים, בעיקר של אותם מעסיקים שלמדו לעבוד עם פחות עובדים עוד בסגר הראשון, אנחנו מטפלים בהם ונטפל בהם בקור רוח".

לא תאריכו את התשלום למובטלים מעבר ליולי, נכון?

"אם נצטרך, נאריך".

מאיפה יבוא הכסף?

"אנחנו נתקצב אותו".

יש לנו גירעון של 160 מיליארד שקל, הכי גבוה בעולם חוץ מארצות הברית ובריטניה.

"הגירעון הלך לסיוע לכל המגזרים - העצמאים, בעלי עסקים, המובטלים. רק עכשיו הנשיא החדש של ארצות הברית הביא תוכנית נרחבת ביותר של שני טריליון דולר כמעט, ובתוך התוכנית סיוע למובטלים עד חודש דצמבר".

לגבי הטבות בזמן ממשלת המעבר, טען כ"ץ כי "אני הבהרתי גם ליועץ המשפטי לממשלה ולכל המערכת המשפטית, שלמרות שהממשלה מוגדרת כממשלת מעבר, אני לא אמנע מנקיטת כל צעד שיידרש כדי לסייע למשק ולאנשים לחזור לפעילות".

זו בדיוק כלכלת בחירות.

"לא, זו בדיוק עשיית המעשה הנכון".

אני מבין שהצעד המתבקש הוא להעביר תקציב ולא רק לחלק כסף מהשמיים, תעבירו את התקציב.

"אי אפשר להעביר תקציב בזמן בחירות, מה שאני כן עושה כרגע, אני מגבש תוכנית ליציאה מהמשבר".

גולן שאל אותך קודם על הגירעון האדיר, איך יוצאים מזה?

"היציאה תהיה ברורה. אני מכין ומקדם רפורמות".

לקראת סיום השיחה סיפר על התפקיד אותו מצפה לקבל אחרי הבחירות, "אם הציבור ייתן אמון בליכוד, ודאי שאני אמשיך בתפקידי כשר אוצר".