יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: Flash90

שר הבריאות יולי אדלשטיין טען הבוקר (שני) בראיון לגלי צה"ל כי ההתנגדות להחלת חובת הצגת בדיקת קורונה שלילית בכניסה לישראל היתה משפטית ולא מדינית.

"מבחינה משפטית היתה התנגדות לאורך תקופה לחיוב בדיקות (לנכנסים ארצה), אנחנו ביקשנו את זה כבר לפני מספר חודשים. כאן דווקא לא היתה איזושהי התנגדות פוליטית של שרים אלו או אחרים, אבל היתה התנגדות משפטית, קושי משפטי", הסביר השר.

אדלשטיין הוסיף, "אני עכשיו מבין שאחרי שהגענו לכל מיני מוטציות ובעיות נוספות אז נפתרה הבעיה הזאת ואנחנו באמת נחייב סוף סוף בדיקה של החוזרים מחו"ל".

שר הבריאות נשאל שוב מה היתה הבעיה ומה נפתר? וענה "אני מבין שלא נוח לשמוע את התשובה אבל הקושי היה קושי משפטי ולא קושי מדיני. אמרו שאי אפשר להעביר תקנות שמחייבות ישראלי שחוזר ארצה בבדיקת חובה".

בתגובה נשאל השר 'מי אמרו? היועץ המשפטי לממשלה הוא זה שהעלה את הקושי?' והוא השיב, "כן. גם הגורמים של היועמ"ש וגם של משרד המשפטים התנגדו לזה"

המראיין הוסיף והקשה: 'אז הסיבה שבנתב"ג היתה חגיגת כניסת נגיפים ארצה קשורה למשפטנים?' ואדלשטיין ענה "זאת היתה התשובה. זה נמצא בפרוטוקולים של הממשלה. לא מבין מה התדהמה זה דבר ידוע".

שרת התחבורה מירי רגב טענה הבוקר גם היא כי "חיוב נוסעים בבדיקות הקורונה בנמל התעופה - לא אושר עד עתה על ידי הייעוץ המשפטי".

לדבריה, "בהמשך לדבריו של שר הבריאות יולי אדלשטיין וכשרת התחבורה וחברת קבינט הקורונה, אין ספק שמשרדי הבריאות והתחבורה ביקשו חובת בדיקות בנמל התעופה אשר נמנעה על ידי גורמי הייעוץ המשפטי. כידוע, כחלק מאותה חשיבות שראיתי לביצוע הבדיקות, פעלתי להקמה בזמן שיא מכניסתי לתפקיד, מעבדת קורונה בנתב"ג שתאפשר את הבדיקות הנדרשות".

"לצערנו לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות לחייב את האזרחים לבצע את הבדיקות, מה שאילץ אותנו לייצר פתרונות אחרים. אני שמחה שסוף סוף נמצא פתרון משפטי לביצוע הבדיקות, משום שזהו הדבר היחידי שהיה חסר בנוסף להיערכות של נתב"ג על פי התוו הסגול והמעבדה, זאת על מנת לאפשר את מתווה הכניסה והיציאה מהארץ דרך נתב"ג, בצורה מיטבית", הוסיפה רגב.

מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה נמסר מנגד, "בעקבות מספר פרסומים מסולפים, אנו מבהירים כי אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי פעם, בדרך כלשהי, התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית".

"הנושא עלה והתבקש לראשונה רק במהלך השבוע שעבר, ואנו מדגישים כי קיימת דרך משפטית מתאימה להסדיר את הסוגיה, וכך גם נמסר לגורמי המדיניות הנוגעים בדבר. גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיכו במתן פתרונות משפטיים על מנת לסייע לממשלה לממש את מדיניותה בגבולות הדין, כפי שנעשה עד כה, וצר לנו על הטעיית הציבור באמצעות אמירות לא נכונות בהקשר זה", נמסר עוד.