בית משפט
בית משפטצילום: ISTOCK

בפסק דין תקדימי שניתן על ידי שופט בית המשפט השלום בחיפה היום (שני) הורשע בעל מסעדת "שווארמה בית העגל" בחיפה בגין הצגת בית האוכל ככשר ע"י הצגת תעודה אלטרנטיבית מטעם גוף בשם "איגוד הרבנים בישראל" וכן באמצעות ציוני כשרות נוספים.

השופט קבע כי "לאחר שעיינתי בראיות שהוצגו בפני, שמעתי באריכות את עדויות העדים, מצאתי כי הנאשם אכן הציג בבית העסק שברשותו, מצג כשרותי בכתב, אסור".

"הדמיון הרב שיש בין התעודה שנתלתה לתעודת הכשר תקינה, בגופן, בכיתוב, יש בה כדי לגרום לאחיזת עיניים והטעיה. השימוש במילים "איגוד הרבנים בישראל", אין בו אמת. לא מדובר באגוד רבני ישראל, אלא בקבוצה קטנה של רבנים נכבדים. ברם, שימוש כזה עשוי אף הוא להטעות את הצרכן התמים, במובן זה שמצג זה גורם לסועד שומר הכשרות לסבור בטעות, כי האיגוד מאגד בתוכו את כלל רבני ישראל, ולצקת לתוך תודעתו של שומר הכשרות הסביר, כי מדובר בתעודת הכשר, שאילולא כן, לא היו עומדים אחריה "אגוד הרבנים", כאשר, בפועל, המציאות אינה כך", הוסיף.

כתב האישום, הוגש על ידי הרבנות הראשית לישראל, לאחר שנציגיה הוסמכו על ידי היועץ המשפטי לממשלה לשמש כתובעים עצמאיים באכיפת חוק איסור הונאה בכשרות וזהו כתב האישום הראשון שהגיע לדיון והכרעת בית המשפט.

במהלך פעילות היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל ברחבי הארץ, הוטלו קנסות על בית העסק. משביקש בעל בית האוכל להישפט על העבירה בגינה קיבל קנס הוגש נגדו כתב אישום.

במהלך הדיונים הועלו ע"י בא כח הנאשם טענות שונות ובכללן טענה לאכיפה בררנית וטענות נוספות לפיהן התעודה האלטרנטיבית שהוצגה ע"י בית האוכל מתיישבת עם פסיקת בית המשפט ואינה מהווה מצג כשרותי אסור.

בית המשפט דחהאת הטענה לאכיפה בררנית מצד הרבנות הראשית והרשיע את הנאשם בהצגת המקום ככשר באמצעות תעודה אלטרנטיבית ומצגי כשרות נוספים, תוך הבהרה כי הרבנות הראשית פעלה בהתאם לסמכותה ועפ"י דין וזאת במסגרת מטרת החוק אשר בא להגן על הצרכן שומר הכשרות.

מהרבנות הראשית נמסר, "מדובר בתפנית משמעותית במערך האכיפה כנגד עברייני הכשרות ובמתן הכרה על ידי בית המשפט בחיוניות עבודת האכיפה של הרבנות הראשית על מנת לפעול לטובת צרכני הכשרות ולמנוע את הכשלתם. בימים אלו מתנהלים הליכים פליליים רבים נוספים שבמסגרתם הוגשו כתבי אישום על ידי הרבנות הראשית כנגד מפרי החוק".

מארגון כושרות נמסר בתגובה: ''שמחנו לשמוע על פסק הדין הלוקח בחשבון את טובת הלקוחות שאינם מבדילים בין מצגי כשרות שונים ומפולפלים. הרשעה תקדימית זו פותחת את השער לאכיפת חוק הונאה בכשרות, ואנו מקווים שבכך תמנע נתינת כשרות ללא פיקוח של הרבנות הראשית לישראל. כעת, משנסגרה הדלת לשטיקים וטריקים אנו פונים לכלל הכשרויות להפנות את המאמצים והמשאבים לתיקון ושיפור מערכת הכשרות של הרבנות, המערכת של כולנו''.