מחסום של המשטרה בימי הסגר
מחסום של המשטרה בימי הסגרצילום: Yossi Aloni/Flash90

סימנים ראשונים לבלימה בעליית התחלואה, ולהשפעת הסגר, כך עולה מדו"ח חדש של חוקרי האוניברסיטה העברית.

בדו"ח נאמר כי קצב התמותה הואץ מאד לאחרונה כאשר סיכויי התמותה עלו והזמן הממוצע לתמותה מאשפוז במצב קשה התקצר. העומס בבתי החולים צפוי להישאר גבוה בשבועיים הקרובים.

כמו כן נאמר שטרם נצפית השפעה ישירה של חיסון אוכלוסיות פגיעות. מתגלה מתאם בערים בין אחוז חיסון גבוה לתחלואה נמוכה. חוקרי האוניברסיטה מדגישים כי יש הטיה לרעה מובהקת בערים החרדיות.

בהנחות מחמירות על סיכויי הדבקה ע״י מחוסנים ויעילות חיסון נמוכה עלולה להתקבל פריצה נוספת במרץ.

הדו"ח המלא

בתרחיש סביר, לא נדרשת הארכה משמעותית של הסגר הנוכחי, אולם רק בימים הקרובים תתברר יעילות הסגר בהקטנת התחלואה. התפרצות נוספת במרץ מותנית בהדבקה ע״י מחוסנים או בהקף חיסון נמוך בקרב כלל האוכלוסייה, בשילוב עם יציאה לא מבוקרת.

ההמלצות הן לפיכך, להמשיך סגר של לפחות שבוע, לצד הגדרת תהליך יציאה של מספר שבועות. אלו יאפשרו וידוא ירידה מבוקרת למספר חולים חדשים קטן מ-1000 ווידוא ירידה משמעותית במספר החולים הקשים.

מאחר וניכרים הבדלים מגזריים ומוניציפליים בתחלואה, כדאי לדרג את הפתיחה לפי רמת תחלואה וחיסון אזוריים. עניין זה רלבנטי במיוחד לפתיחת החינוך – שהשפעתה מאופיינת ע״י תבחיני תחלואה מקומיים.

על המסמך חתומים פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה יחד עם פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן ניר-פז מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים ומבית חולים הדסה.