תינוקות ללא שינה
תינוקות ללא שינה צילום: Istock

פיתוח הרגלי שינה נכונים אצל תינוקות הוא לעתים קרובות אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני הורים טריים.

התינוק בוכה ומסרב להירדם, ואתם מתפתים להרים אותו על הידיים ולנסות לעזור לו ללכת לישון - בידיעה ברורה שהמצב הזה יחזור על עצמו שוב בלילה למחרת, או אפילו בעוד כמה שעות.

החדשות הטובות, גם אם הן לא מנחמות במיוחד, היא שלפחות בחודשי החיים הראשונים אין כל כך מה לעשות בנידון. עד גיל חמישה חודשים גופם של תינוקות לא מפריש מספיק מלטונין, הורמון השינה, מה שמקשה עליהם מאוד להירדם בכוחות עצמם.

החדשות הטובות באמת הן שהחל מגיל חמישה חודשים אפשר להתחיל לעבוד על הרגלי שינה נכונים, וללמד את התינוק או התינוקת שלכם להירדם בכוחות עצמם. אספנו עבורכם שלוש שיטות שיסייעו לכם לעשות את זה:

שיטת הרם-הורד

העקרון שעומד בבסיס השיטה הזאת הוא להרגיע - אבל לא להרדים. כשמנסים את השיטה מה שהכי חשוב זה להישאר כל הזמן בסביבה של המיטה. בהתחלה מניחים את התינוק במיטה ואומרים לו לילה טוב. כשהוא מתחיל לבכות, תניחו עליו יד.

אם הוא מסרב להירגע, או קם לעמידה, אפשר גם לחבק או להרים את התינוק מהמיטה. אחרי שהתינוק נרגע, הניחו אותו בחזרה במיטה ותנו לו לנסות להירדם שוב. חשוב לא להתפתות להרדים אותו כשהוא עליכם, כי המטרה של השיטה היא ללמד אותו להירדם לבד.

השיטה מתאימה עבור תינוקות בגיל חמישה חודשים עד תשעה חודשים. החל מגיל תשעה חודשים, אם הפעוט עדיין לא מצליח להירדם בכוחות עצמו (בלי שתהיו בחדר) כדאי לעבור לשיטה אחרת, שנותנת לפעוט יותר מרחב התמודדות עצמאי.

שיטת הכיסא

שיטת הכיסא בנויה על הדרגתיות. מעמידים כיסא סמוך לעריסה, וכשהתינוקת מתחילה לבכות - קמים אליה, מרגיעים אותה ומחזירים אותה לעריסה. כשהתינוקת מתרגלת, מרחיקים את הכיסא מהעריסה ומעבירים אותו למרכז החדר. השלב הבא הוא להניח את הכיסא סמוך לדלת, ובסופו של דבר - מחוץ לחדר. בכל פעם שהתינוקת מתחילה לבכות, קמים וניגשים אליה. אם בשלב האחרון, לפני שאתם יוצאים מהחדר, זיהיתם שהבכי גובר? הישארו עם התינוקת לפרק זמן ארוך יותר כדי להעניק לה תחושת ביטחון. חשוב לעמוד ליד הדלת, ולא ממש צמוד לעריסה.

שיטה זו נחשבת יעילה בשביל תינוקות החל מגיל שבעה חודשים, הגיל שבו מתחילה להתפתח אצל תינוקות חרדת נטישה טבעית. לחרדה זו יש השפעה גם על השינה, ושיטת הכיסא מאפשרת להתמודד איתה בצורה הדרגתית.

שיטת המגע

שיטת המגע מתאימה להורים שמתקשים עם ההיפרדות המהירה שמאפיינת את השיטות האחרות. היא מאפשרת להישאר במגע צמוד יותר עם התינוק ולהעניק לו פרידה הדרגתית יותר לקראת הלילה. מדובר בשיטה פשוטה - מרדימים את התינוק או התינוקת באמצעות מגע, שהולך ופוחת לאורך תקופת ההסתגלות להירדמות עצמאית.

מתחילים עם הרדמה באמצעות ליטוף, ולאחר מכן עוברים להחזיר לתינוק את היד עד שהוא נרדם. בשלב האחרון אפשר פשוט להניח את היד שלכם על היד של התינוק עד שהוא נרדם. לאחר מכן אין צורך במגע בכלל.

קחו בחשבון שמדובר בשיטה שעלולה לקחת יותר זמן, כי התינוק כנראה יתחיל לבכות ברגע שתנתקו מגע.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו