דני דנון
דני דנוןצילום: שחר עזרן

שגריר ישראל לשעבר באו"ם דני דנון אומר שישראל צריכה להדגיש נושא אחד מרכזי בפני ממשל ביידן שייכנס מחר (רביעי) באופן רשמי לפעילות - הגרעין האיראני.

"המשחק מול הממשל החדש יהיה שונה והכללים יהיו שונים ומורכבים יותר. לדעתי אנחנו צריכים להתמקד בנושא אחד. ז'בוטינסקי אמר בעבר שצריך להרים דגל אחד והדגל שצריך להרים היום הוא המאבק באיראן", אומר דנון בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "בכל שאר הדברים אפשר להגיע להבנות ולהתווכח אך בנושא האיראני אין מקום לטעויות. אנחנו צריכים להיות ערוכים לחודשים מתוחים ומעניינים מול הממשל החדש בנוגע ליחסם לתוכנית הגרעין האיראנית".

"אין לי ספק שזה יהיה הנושא המשמעותי ביותר שיעלה בשיחות השונות. בתחילת הקמפיין ביידן ואנשיו דיברו על חזרה להסכם הגרעין כמו שהיה וללא שינוי. היום המצב שונה ואנחנו שומעים קולות אחרים ויש לברך על כך. מה שיקבע הוא מבחן המעשה. ההסכם שנחתם ב-2015 היה רע, מסוכן למדינת ישראל ולאזור ולכן הייתי מציע לנשיא הנבחר לדבר עם ישראל ועם השותפים האזוריים ורק לאחר מכן לקבוע כיצד להתנהל מול איראן", מוסיף דנון.

לגבי ההתנהלות המדינית הוא מעריך שממשל ביידן ירצה להמשיך ולקדם את הנורמליזציה עם מדינות ערביות נוספות, אך גם לקרוץ לפלסטינים.

"לגבי נושא היחסים עם מדינות ערב המתונות אני מאמין שהממשל ינסה להמשיך את המומנטום. אולי תהיה הפסקה מתודית כדי לייצר הבדל בין הממשלים אבל במהות הם מבינים את החשיבות האזורית ולכן כנראה שנראה עוד נרמול יחסים עם מדינות נוספות. מצד שני, אני מניח שיהיו צעדים שינסו להפגין שינוי מדיניות כלפי הפלסטינים. זה יכול לבוא לידי ביטוי בפתיחת משרדים מחדש בוושינגטון ודברים נוספים, אבל בנושא הזה ברור שנדע להגיע להסכמות עם ארה"ב בעוד בנושא האיראני אין מקום לפשרות וטעויות".

לדעתו מדובר בנשיא שינהג בישראל באופן שונה מברק אובמה שסומן כמי שאינו אוהד אותה יתר על המידה. "אני פגשתי את הנשיא הנכנס והוא בהחלט איש לבבי. הוא מכיר היטב את המערכת הפוליטית בישראל ואת המורכבות שלה. זה דבר חשוב ולמרות שהוא שירת עם הנשיא אובמה שמונה שנים הוא לא יבוא בגישה של לכפות חזון על האזור ולדרוש מכולם להתיישר. ביידן הרבה יותר ריאלי ומנוסה ולדעתי גישתו תהיה יותר כמו של הנשיא קלינטון שניסה לגשר ולחבר בין הצדדים".