טראמפ
טראמפOfficial White House Photo by Shealah Craighead

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ העניק חנינה לישראלי אביאם סלע, קצין לשעבר בחיל האוויר, שגייס את המרגל היהודי יהונתן פולארד.

ב-1987 הוגש נגדו כתב אישום בארה"ב בגין ריגול. על פי הודעת הבית הלבן, החנינה הוענקה בתמיכתם של ראש הממשלה נתניהו, השגרירים רון דרמר ודיוויד פרידמן, וגם בתמיכתה של מרים אדלסון, אלמנתו של שלדון אדלסון.

יהונתן פולארד הגיב להחלטת טראמפ, "אסתר ואני שמחים מאוד על ההחלטה להעניק חנינה לאביאם סלע ובכך לשים קץ לפצע המדמם של הפרשה אחרי 35 שנה. אנו מאחלים לאביאם הצלחה רבה.

"אחרי שנות סבל כה ארוכות שעברנו, אסתר ואני רוצים להתמקד בעתיד בלבד ולא בפצעי העבר. אנו מבקשים להודות לראש הממשלה נתניהו, לד"ר מרים אדלסון, לשגריר רון דרמר, ולשגריר ארה"ב דיויד פרידמן שפעלו על מנת שהדבר יקרה", הוסיף.

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, פרקליטתו של ג׳ונתן פולארד, אמרה בתגובה "בעוד שאנו שמחים על חנינתו של אביאם סלע שגייס בתחילה את פולארד, אנו מקווים שהוא סוף סוף יאמר את האמת והצדק ייצא לאור".

"במשך 35 שנה סובל פולארד ממסיכת שקרים זדוניים והאשמות שווא, שסלע כמפעיל שלו יכל היה להפריך בקלות. אם יש הצהרת שבועה או תצהיר משפטי שנמסר מטעם סלע לאמריקאים, יש לפרסם אותה ברבים, כך שניתן יהיה סוף סוף להפריך את כל השקרים והעלילות נגד פולארד. הגיע הזמן שסלע ייצא מהצללים ויספר מה בדיוק הוא יודע על היהודי הפטריוט שסבל 30 שנה בכלא האמריקאי", הוסיפה דרשן לייטנר.

בתוך כך, ג'ו ביידן יושבע הערב (שעון ישראל) לתפקיד הנשיא ה-46 של ארצות הברית. ההשבעה תתקיים תחת אבטחה כבדה. מי שיורשה להשתתף בטקס הם בעיקר חברי קונגרס, בני משפחה, ובעלי תפקידים בכירים שיעמדו על מדרגות הקפיטול.

הנשיא היוצא דונלד טראמפ לא יהיה נוכח בטקס, אך סגנו מייק פנס ישתתף באירוע, כמו גם הנשיאים לשעבר ביל קלינטון, ברק אובמה וג'ורג' בוש הבן.

הלילה הגיעו הנשיא הנבחר של ארה"ב, סגניתו קמלה האריס ובני זוגם ג'יל ביידן ודאגלס אמהוף, לבריכה של אנדרטת לינקולן בוושינגטון "כדי לכבד את 400 אלף ההרוגים שאבדו לארצות הברית במגפה", על פי צוותו ביידן.

מוקדם יותר נמסר מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס כי מספר המתים מקורונה בארה"ב חצה את סף ה-400 אלף‎.

ביידן נאם אמש באירוע פרידה ממדינת האם שלו דלאוור לפני צאתו לוושינגטון. הוא הזיל דמעה כשסיפר על בנו, בו ביידן, שמת בסרטון בשנת 2015. "גבירותיי ורבותיי, אני מצטער רק על דבר אחד. שהוא לא כאן, כי היינו צריכים להציג אותו כנשיא".

הוא התרגש גם מהפרידה מדלאוור, "סלחו לי על הרגשנות אבל כשאמות, דלאוור תהיה כתובה על לבי ועל לבבותיהם של כל הביידנים. אנחנו אוהבים את כולכם. הייתם שם עבורנו בטוב וברע, מעולם לא עזבתם אותנו, ואני גאה – גאה, גאה, גאה – להיות בנה של דלאוור, ואני עוד יותר גאה לעמוד כאן ולעשות את זה מהמתקן על שם בו ביידן".

בו ביידן שמת מסרטן בגיל 46, היה התובע הכללי של מדינת דלאוור ורבים סימנו אותו כפוליטיקאי מוכשר שעשוי להיבחר יום אחד לתפקיד נשיא ארצות הברית.

בתוך כך אנתוני בלינקן, מועמדו של הנשיא החדש לתפקיד מזכיר המדינה, אמר במהלך שימוע שנערך לו בוועדת החוץ של הסנאט כי ממשל ביידן מתכוון להשאיר את השגרירות האמריקנית בירושלים ולהותיר את ההכרה בבירת ישראל על כנה.

לויד אוסטין, המועמד לתפקיד שר ההגנה, אמר בשימוע כי איראן מהווה איום על בנות הברית של ארצות הברית ועל הכוחות האמריקניים במזרח התיכון.

"איראן ממשיכה להיות אלמנט מערער באזור. היא מהווה איום לבנות בריתנו ולכוחות שלנו שם. אם איראן אי פעם תשיג יכולת גרעינית, כל בעיה שנתמודד איתה באזור תהיה קשה יותר", דברי אוסטין.