הקשר המושתק של המופתי
הקשר המושתק של המופתיצילום: כריכת הספר

'המופתי והיהודים' הוא שם ספרו החדש של המזרחן ד"ר אדי כהן, ובו הוא מגולל את קורותיו של חאג' אמין אל-חוסייני, מאבקו ביהודים ומעורבותו בשואה.

הפרטים הרבים, המסמכים והתעודות שמציג ד"ר כהן בספרו לא מוכרים ברובם המוחלט לקורא הממוצע. "הספר חושף דברים שאף אחד לא הכיר וגם אני לא הכרתי עד שמצאתי בגנזך המדינה חומר נטוש שהיה במשרדו של המופתי בגרמניה", מספר כהן.

בין דפי הספר מתרגם ד"ר כהן קטעים מספרו של המופתי 'האיסלאם והיהודים', ספרון אותו מגדיר ד"ר כהן כ'מיין-קמפף' ערבי. בספרון הוא מציג נתונים אודות טבעם של היהודים כפי שהוא רואה אותם מתבררים מאז ימי מוחמד ועד ימיו שלו. זאת על מנת להוכיח שאופיים הרע של היהודים מושרש ונטוע בהם עמוק.

"לציבור ידוע שהוא השתתף במרד הגדול והתנגד למכירת קרקעות ליהודים", אומר ד"ר כהן שמצא בין המסמכים שחשף את הפתוו'א שבה מסביר המופתי למאמיניו מדוע אסור למכור קרקעות ליהודים. גם את מסמך זה מציג ומתרגם ד"ר כהן.

על מעורבותו של המופתי בתכנית השמדת היהודים שהגו וטוו הנאצים מאריך ד"ר כהן בספרו. "המופתי נשאר ארבע שנים בצי המלחמה בגרמניה. הוא ביקר במחנות ריכוז כתב כרוזים ומונה על ידי היטלר להיות ראש התעמולה בערבית. הוא היה סוכן נאצי. האיש הזה פעל 15 שעות ביום נגד היהודים ונגד הבריטים ובעלות הברית".

"התכנית שלו הייתה להקים משרפות בעמק דותן אם הגרמנים ייכנסו לארץ ישראל דרך מצרים. הוא רצה להיכנס יחד איתם ולפתור את בעיית היהודים בארץ ישראל ובעולם הערבי", אומר כהן ומוסיף: "בנאומים שלו בגרמניה הוא הסית נגד יהודי ארצות ערב וקרא לגרש אותם, פעל נגד יהודי לוב, תימן, מצרים ועוד. כל זה לא מוכר. הנאצים הקימו תחנת רדיו ששידרה בערבית והסיתה נגד יהודי ארצות ערב וההסתה הזו גרמה לפרהוד בעיראק".

לדבריו החומרים שנחשפו בפניו אינם חסויים או מוסתקים. "כל מי שרוצה יכול היה להגיע לחומרים", אך נראה שעולם המחקר העדיף שלא לעסוק בכך. "אני חושב שהחוקרים נבהלו מכמות המסמכים האדירה בערבית. אני לא יודע כמה אנשים ראו את זה. הנושא מושתק ולא מעניין את האקדמיה ולא את יד ושם".

"זה חלק ממה שקוראים לו תקינות פוליטית. יש מי שסיפרו לי שכשסאדאת הגיע ל'יד ושם' הסתירו את התמונה של המופתי והיטלר כדי שהוא לא יפגע, למרות שהוא היה סוכן נאצי שהתפעל מהתרבות הנאצית", אומר כהן על מדיניות ההסתרה של מעורבות המופתי בתכנית השמדת היהודים.

"אי אפשר לשכוח את העבר ואסור לנו לשכוח את העבר. אנחנו בכלל לא יודעים מה עשה המופתי והספר הזה חושף את סדר היום שלו. יש עוד הרבה מסמכים שלא עסקתי בהם. צריך רק לקחת את הדברים ולחשוף אותם", הוא אומר בתקווה שספרו יהיה סנונית ראשונה של מחקר מקיף על התנהלותו של המופתי ותרומתו להשמדת היהודים, אם כי בהקשר זה הוא מזכיר כי גם כיום הוא אינו זוכה לסיוע של מוסדות רלוונטיים בחשיפת מחקרו מכחיש השואה של אבו מאזן. בכך הוא רואה עדות נוספת להשתלטות התקינות הפוליטית על השיח האקדמי והמחקרי.