עודד רביבי
עודד רביביצילום: קובי ריכטר/TPS

ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי הביע צער הבוקר (ראשון) על פטירתו של משה 'מושקו' משקוביץ, אשר הוביל את חידוש ההתיישבות היהודית בגוש עציון ביובל השנים האחרונות.

רביבי שהיה עימו בקשר סיפר "כשהחליט מושקו שהוא מקים את אפרת הוא הגיע אל הרב ריסקין ושאל האם הוא יודע כיצד מקימים עיר בישראל, הרב ריסקין יבדל"א ענה שאיננו יודע ואז סיפר לו מושקו כיצד החליט דיזנגוף שהוא יהיה ראש עיר ורק אחרי שהחליט כך, פעל להביא תושבים. אז הרים מבט מושקו אל הרב ריסקין והוסיף, אתה תהיה הרב ואני ראש העיר".

בסיפור אחד מייצג מסביר רביבי אפשר ללמוד מי האיש, מה פועלו ומה היא תמצית חייב "הוא מצפן אנושי בהתיישבות, הוא מתווה דרך לגוש עציון, הוא אדם שיודע להתרגש להעריך להתלהב מעוד בית, עוד שכונה ועוד גן ילדים באפרת, להזיל דמעה ולומר כי 'המציאות עולה על החלום.'"

מושקו שהיה ראש המועצה הראשון של אפרת הקפיד לשמור על קשר קרוב עם אנשיה גם כשכבר חזר למשואות יצחק קרוב לאנשים שאיתם כבר בצכוסלובקיה חלם לבנות ולפתח את ארץ ישראל ושאתם יישב את גוש עציון עוד טרם הקמת המדינה עד לנפילתו.

"לפני חודש שלח לי מושקו מכתב ובו כבר הפציר בי להתחיל ולהערך ל100 שנות עצמאות לישראל" סיפר רביבי. "הלך מאיתנו מי שצעד והתווה את שבילי ההיסטוריה של עם ישראל בארץ ישראל בעת החדשה. יהי זכרו ברוך" סיכם.