ח"כ תמנו שטה
ח"כ תמנו שטהצילום: חזקי ברוך

ההחלטה על סגירת הכניסות לישראל מכעיסה מאוד את שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה שביקרה בחריפות את ההחלטה בישיבת הממשלה ואף התנצחה ישירות עם ראש הממשלה עצמו.

"לצערי, הייתי היחידה שהצביעה נגד ההחלטה הדרקונית הזו", אומרת השרה תמנו-שטה. "מאז קום המדינה לא נעצרה מעולם העלייה לארץ ישראל. זה אחד מאבני היסוד של מדינת ישראל".

"גם אם יש קושי באכיפה הצעתי אלטרנטיבות הוגנות. אמרתי שלא נעצור עליות מאורגנות. אפשר לבדוק לפני, לשלוח למלוניות וללוות אותם. זה שהיו השתוללויות, בחלקם של ישראלים, לא אומר שהעולים השתוללו. להיפך, זו אוכלוסיה מאוד ממושמעת. יחד עם הסוכנות היהודית, ועדת הקליטה ופיקוד העורף ידענו לתת להם מענה לבידוד במלוניות קורונה. לצאת בהצהרה שעוצרים עליה זו החלטה דרמטית, ולא אתן את ידי לכך".

"אמרתי לראש הממשלה שאני מוכנה לקבל את זה שלא נאפשר עלית עולים בודדים בטיסות מסחריות, אבל עליה מאורגנת אחרי עידוד עליה ממושך אין שום סיבה לעצור. זה לא קרה במלחמות. תמיד היו מבצעים נועזים באוויר, בים וביבשה, אנשים חירפו את נפשם כדי להגיע לישראל. כך גם אני ומשפחתי. זה היה רגע מאוד עצוב עבורי לשמוע שעוצרים עלייה".

על השאלה בכמה עולים שאכן עלייתם ארצה נעצרה בימים הקרובים, משיבה שרת הקליטה: "השבוע אמורים היו לעלות 800 עולים מכל המדינות. היום היו אמורים להגיע 140 מאוקראינה ובהמשך השבוע מצרפת, ארה"ב ועוד. יש גם טיסות מאורגנות כמו מאתיופיה. אמורים היו לנחות ביום שישי 360 עולים". לזאת היא מוסיפה ומבהירה כי ביקורתה אינה ממוקדת במספרים אלא בעיקרון: "האמירה הכוללת, שאפילו לא כוללת אמירת צער על שאנחנו נאלצים לסגור את השמים בפני העליה, לא מתקבלת על הדעת. זעקתי בתוך ישיבת הממשלה ובתום הישיבה ביקש שר הביטחון, ראש המפלגה שלי, דיון דחוף עם שרת התחבורה. קיימנו דיון משותף וביקשתי ממנה להחריג את העליות המאורגנות ועד עתה לא קיבלתי תשובה".

על תשובת ראש הממשלה לבקשתה במהלך הישיבה, מספרת שרת הקליטה: "ראש הממשלה אמר שאין מה לעשות ושימתינו שבוע. זה לא העניין, מעבר ללוגיסטיקה של אנשים שמכרו את הבתים שלהם ונמצאים על מזוודות, יש הפרדה בין היכולת לנהל את העניין לבין ההצהרה הדרמטית והמשמעותית. האמירה של הממשלה הייתה צריכה להיות שלא עוצרים עליה, אלא מאפשרים אותה תחת מגבלות ושרת העליה והקליטה תיתן מתווה שיאפשר בדיקה ומלוניות. זה יכול היה להיפתר במתווה שהצגתי אבל הוא לא נתן לי להשלים את דבריי. זה עלה לטונים והיה נדמה שאין רצון אמתי להקשיב למהות ולפרוצדורה שאני מציעה".

תמנו שטה מוסיפה: "העליה והקליטה זה לב ליבו של העם היהודי. זה עצוב לי. יצאתי בדמעות מהישיבה הזו". עם זאת היא מספרת כי השיח מול שרת התחבורה עדיין קיים והיא מקווה שהאוזן תהיה כרויה לבקשה.

בהזדמנות זו ביקשנו לברר עם השרה אנה מועדות פניה לנוכח מצבה העגום של מפלגתה המדשדשת סביב אחוז החסימה. "אנחנו מכירים את המספרים לפי הסקרים. אנחנו יציבים סביב 4-5 ועוד נתחזק. אני מחזקת את בני גנץ ואני נשארת עם בני גנץ וכחול לבן. יש אנשים ערכיים וטובים כמו חילי טרופר, מיכאל ביטון, אלון שוסטר, ינקלביץ', אורית פרקש ועוד".

מעבר לדמויות במפלגה, שאלנו מניין יגיעו מצביעים, והיא משיבה: "אנחנו מפלגת המרכז היחידה שיכולה לייצר חיבורים בין ימין לשמאל, אנחנו מביאים ערכים של ממלכתיות והוכחנו זאת". על השאלה אם יאיר לפיד אינו מייצג את הגישה הזו טוב יותר ובאמתחתו יותר מנדטים כדי ליישם את ההצהרה הזו, היא אומרת: "אנשים נבחנים בשאת האמת ובני גנץ הוכיח שהוא תמיד שם את אזרחי ישראל לפני כל שיקול פוליטי. הוא נכנס לממשלת האחדות שלצערינו לא הצליחה מתוך ראיית טובת ישראל. דאגנו שחצי מהממשלה תהיה מנוהלת על ידינו כדי שנוכל להיאבק בקורונה. ראיתי את העבודה הנפלאה שהוא עשה במשרד הביטחון 24\7, פיקוד העורף עובד לילות כימים, דרשנו חלוקה תקציבית נכונה. אתמול העלה ראש הממשלה תכנית כלכלית שאנחנו לא מכירים אותה והיא גם לא תגיע לממשלה ואם היא תגיע נדרוש השקעה נכונה ונבונה למי שצריך ולא לפי מספר ילדים אלא לבדוק מי נפגע בתעסוקה".

לדבריה "ראש הממשלה התנהג בתחמנות ולא כיבד את המאמצים הרבים שלנו ואת זה ששמנו את העניינים הפוליטיים בצד. בליכוד התנהגו כאילו זה עסק פרטי. אנחנו בוחרים להיות ישרים ועם היושרה הזו ננצח".

על ההצעות שקיבלה ממפלגות שונות היא אומרת: "תמיד הלכתי אחרי צו מצפוני והערכים שחונכתי עליהם מבית. הערך העליון שאני רוצה להעביר במערכת הבחירות הזו הוא שלא יכול להיות שתחמנים ינצחו. מי שמחליט הוא הציבור הישראלי ואני בטוחה שאזרחי ישראל יזכרו לטוב את הדברים שאנחנו עושים ויצביעו 'כחול לבן'".

ובפניה לציונות הדתית היא אומרת: "אני פונה לציבור הכיפות הסרוגות כמי שבאה מבית דתי ומאמין וכתלמידת אולפנה לשעבר, ראוי לזכור שמי שמנע בחירות רביעיות ומי שבחר באחדות ישראל היה בני גנץ. הוא שבחר להיכנס לתוך ממשלת האחדות ולקחת אחריות. זה הזמן של ציבור הציונות הדתית לעמוד ולתת גיבוי לכחול לבן".