רוברט מאלי עם ג'ון קרי
רוברט מאלי עם ג'ון קריצילום: רויטרס

במערכת המדינית בירושלים מודאגים מהאפשרות שעולה בימים האחרונים לפיה רוב מאלי, יהודי ממוצא סורי שנחשב למבקר גדול של ישראל, ימונה לתפקיד השליח המיוחד למשא ומתן עם איראן על תוכניתה הגרעינית מטעם ממשל ביידן.

מאלי כיהן בזמן ממשל אובמה כמתאם הבית הלבן לענייני המזרח התיכון ועסק במהלך כהונתו של הנשיא קלינטון בניסיונות לקדם מהלכים בין ישראל והפלסטינים תוך הפגנת עוינות ברורה לצד הישראלי.

מדובר באדם שמאמין בדיפלומטיה ולא בכוח. הוא היה תומך נלהב של הסכם הגרעין הראשון וזה כבר איתות בעייתי מבחינתה של ישראל.

מאלי נתקל בקריירה שלו בשתי הזדמנויות בכעס מצד מעסיקיו לאחר שדיבר בשבח הגישה שלו. הראשונה מצד ביל קלינטון שמתח ביקורת קשה על התנהלותו של יאסר ערפאת בניסיונות לקדם שלום מלא עם ישראל. מאלי סתר אותו וטען כי מקור הבעיות בשני הצדדים ולא רק באחד מהם. במקרה הזה הוא ננזף.

במהלך הקמפיין לקדנציה הראשונה של הנשיא אובמה הוא הורחק מכל עמדת השפעה לאחר שפורסם כי נפגש עם בכירים בחמאס, ארגון שגם ישראל וגם ארה"ב מגדירות כגוף טרור.

למרבה ההפתעה, ההתנגדות המרכזית למינויו של מאלי מגיעה דווקא מצד גולים איראניים. עשרות מהם חתמו על מכתב למזכיר המדינה החדש בלינקן, לפיו יש למנות לתפקיד אדם שבאמת יכול לנהל מגעים על הסכם.

"מינוי מאלי ישלח איתות ברור כשמש לדיקטטורה באיראן לפיה ארצות הברית נלהבת לכניסה מחודשת להסכם הגרעין באיראן ומתעלמת מפעולות הטרור ומהפשעים נגד האנושות שמבצע המשטר בטהרן. ממשל ביידן יתחיל את הקדנציה בזירה האזורית כשהוא מסומן כחלש על ידי המדינות הבעייתיות ביותר", כתבו הגולים.

נזכיר כי הנשיא ביידן אמר במהלך קמפיין הבחירות שלו כי יתמוך בסנקציות ממוקדות להענשת איראן בגין הפרות זכויות אדם, פיתוח טילים בליסטיים ותמיכה בטרור.

מזכיר המדינה התחייב בשבוע שעבר שלפני שארה"ב תגבש מדיניות היא תתייעץ עם ישראל ועם בנות בריתה במפרץ הפרסי ומאלי נחשב מתנגד לגישה הזו.

נכון לעכשיו, אין עדיין ודאות באשר לזהות השליח המיוחד למשא ומתן עם איראן אך בממשל ביידן מקווים לאייש את התפקיד בזמן הקרוב.