מלכה לייפר בבית המשפט
מלכה לייפר בבית המשפטצילום: פלאש 90

כחודש לאחר ששר המשפטים אבי ניסנקורן חתם על צו ההסגרה, ורגע לפני סגירת נתב"ג לטיסות, הוסגרה מלכה לייפר, הנאשמת בביצוע עבירות מין בקטינות, לאוסטרליה.

לייפר ניסתה בשנים האחרונות לחמוק ממשפט באוסטרליה בו היא תואשם בתקיפה מינית, וזאת בתואנה שמצבה הנפשי איננו מאפשר לה לעמוד לדין.

הבקשה להכריז על לייפר כבת-הסגרה לאוסטרליה הוגשה בשנת 2014 לצורך העמדתה לדין בגין ביצוע עבירות מין בקטינות שהיו תלמידותיה. אולם, בית המשפט המחוזי שדן באותו שלב בתיק מצא כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין נוכח מצבה הנפשי, ולכן הופסק ההליך בשנת 2016.

בתחילת שנת 2018 חודש הדיון בבקשת ההסגרה, בשל חשד כי לייפר מתחזה ומציגה מצג שווא בקשר למצבה הנפשי. לאחר שהוגשו מספר חווֹת דעת פסיכיאטריות בעניינה, ובהן חוות דעת שנערכה על ידי פאנל מומחים, קבע בית המשפט המחוזי כי לייפר מתחזה לגבי כושר השיפוט שלה ויכולת תפקודה, וכי היא מסוגלת לעמוד לדין.

על קביעה זו הוגש ערעור לבית המשפט העליון אשר נדחה, ובעקבות כך הכריז בית המשפט המחוזי כי לייפר בת הסגרה.

גם על הכרזה זו ערערה לייפר לבית המשפט העליון, שדחה את הערעור תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על התנהלותה.

"מעת שהוגשה עתירה להסגירה לאוסטרליה, חלפו למעלה משש שנים. אין הליך שהיא לא נקטה בו ואין טענה שפסחה עליה בניסיון למנוע את הסגרתה. עם מתן פסק דיננו נסתם הגולל והכרזתה כבת הסגרה מקבלת תוקף סופי. יידע כל מי שמבקש למלט עצמו מן הדין כי לא ימצא בישראל עיר מקלט", כתבה השופטת ענת ברון.

מארגון "מגן" המלווה את הנפגעות נמסר: "אנו מברכים על הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה. לקח למעלה מ-70 דיונים עד שהוחלט על ההסגרה אך לבסוף גם הרגע הזה הגיע. אנו עומדים לצד הנפגעות ומחזקים את ידיהן לקראת תחילת המסע הבא מול מערכת הצדק האוסטרלית. כארגון וכקהילה נמשיך להילחם עבור נפגעים ונפגעות נוספים, ונלחם בכל הכוח שישראל תחדל להיות מדינת מקלט עבור עברייני מין ושסאגת הסגרה שכזו לא תחזור על עצמה שוב".