עו"ד לענייני ירושות
עו"ד לענייני ירושותצילום: ISTOCK

התנגדות לצוואה – מהי ?

רכושו של אדם שנפטר מתחלק באופן טבעי ליורשיו, אך מי הם היורשים? זהות היורשים נקבעת לפי הוראות חוק הירושה המגדירים באופן ברור מי רשאי לקבל את הירושה ולפי איזו היררכיה.

במקרה שהירושה מתחלקת לפי חוק הירושה, ינתן צו ירושה. במקרה השני, מתחלקת הירושה לפי הצוואה של האדם הנפטר – באם הייתה כזו. במקרה שכזה, יבקש אחד הזוכים בצוואה בקשה לצו קיום צוואה.

מי רשאי להגיש בקשה לביטול לצוואה ?

מי שרשאי להגיש בקשת ביטול צוואה הינם בני משפחתו וקרובים של המנוח (״הנוגעים בדבר״) – כלומר, כל מי שזכאי לקבל את הירושה לפי החוק בישראל, אך נפגע או נושל בצוואה של המנוח.

"נוגע בדבר" יכול להיות גם אדם שיש לו עניין כלכלי בעיזבון המנוח, כגון ידועה בציבור של המנוח, נושה של המנוח או מי שהיה שותף של המנוח לעסקיו, והמנוח חייב לו כספים או קשור עימו בחוזה כלשהו.

מהן העילות להתנגדות לצוואה ?

הסיבות להתנגדות לצוואה הינן רבות, אך יש לזכור כי כל מקרה לגופו. התייעצות עם עורך דין צוואה הינה הכרחית על מנת להבין את כל התהליכים הנוגעים להגשת צו ההתנגדות והתביעה:

  • אי כשרות לצוות: מקרים אלו מתייחסים למצבים בהם המנוח לא היה כשיר נפשית לחתום על הצוואה או לא היה מסוגל להבין את משמעותה, כתוצאה ממצבו הנפשי, אך לא רק: גם לצוואה שנכתבה על ידי קטין (מתחת לגיל 18) אין תוקף משפטי.
  • ניצול תלות: מקרה זה מתאר מצב בו הצוואה נכתבה לזכותו של אדם אחד, כמו מטפל סיעודי. במצב זה יכול להיות שהופעל לחץ על הנפטר עקב התלות הקיומית שלו באדם זה.
  • מעורבות בעריכת צוואה: מקרה זה מתאר מצב בו כתיבת הצוואה הושפעה מרצונו או צרכיו של אדם מסויים, המהווה השפעה בלתי הוגנת על תוכנה.
  • צוואה שגויה: מקרה זה מגדיר מצב בו הנתונים הטכניים בצוואה הינם שגויים (שמות, מספרים, כתובות), או מצב בו נעשו החלטות על סמך השערות סובייקטיביות של המנוח שאינן מתקיימות במציאות.
  • צוואה סתומה: מקרה זה מגדיר סיטואציה בה לא ניתן להסיק מהניסוח של הצוואה למי או באיזה אופן יחולק הרכוש.
  • צוואה לא חוקית או לא מוסרית: תוכן הצוואה מכיל הוראות שאינן חוקיות. לדוגמה: קביעה שפלוני יקבע למי תחולק הירושה, צוואה שזויפה, ההוראות שניתנו לא ניתנות לביצוע, הצבת תנאים בתמורה לקבלת העיזבון ועוד.

באיזה שלב יש לפנות לעורך דין ירושה?

הליך התנגדות לצוואה הינו נושא מורכב, הדורש התייחסות מקצועית וטיפול מתמשך במגרש של בתי המשפט. מעבר לכך, צוואה המנשלת יורש מזכויותיו היא בגדר נושא טעון רגשית, מה שמוסיף נדבך נוסף לקושי בהתייחסות אובייקטיבית לטיפול הנדרש, ועלול לגרום ליותר נזק מתועלת בהעדר מעורבות מקצועית.

עו"ד ד"ר רן מובשוביץ
עו"ד ד"ר רן מובשוביץצילום: יח"צ

מכיוון שכל מקרה הקשור לביטול צוואה הינו אינדיבידואלי, ודיני הירושה הם דינים מורכבים ודינמיים המשתנים חליפות, מומלץ לערב עורך דין ירושה מהרגע הראשון שמעוניינים להגיש התנגדות לצוואה, על מנת לקבל הדרכה והבהרה, ולמען ניהול נכון של הגשת ההתנגדות והתביעה עצמה.

לקבלת סיוע בנושאי ירושה, התנגדות לצוואה, ביטול צוואה

פנו למשרד עוה"ד ד"ר רן מובשוביץ:

אתר: https://www.the-lawyer.co.il

דוא"ל: [email protected]

טל: 03-7321519