לא משלמת. גרמניה
לא משלמת. גרמניהצילום: אייסטוק

ערב יום השואה הבינלאומי הגיש עו"ד גלעד שר עתירה לבג"צ בשמם של תשעה עשר עותרים, יחידים וארגונים, המבקשים לחייב את הממשלה לנמק מדוע אינה פונה לממשלת גרמניה לקבל את השליש החסר מדמי השילומים.

בראשית שנות החמישים דרשה ממשלת ישראל בראשות ראש הממשלה דוד בן גוריון שילומים בסך מיליארד וחצי דולר אמריקאי, אשר ישולמו כדלקמן: שני שליש - כמיליארד דולר תשלם גרמניה המערבית, ושליש נוסף - כחצי מיליארד דולר, תשלם גרמניה המזרחית, שהייתה כחלק מהגוש הסובייטי.

גרמניה המערבית שילמה את חלקה בהסכם, אולם למרות מספר בקשות מטעם ממשלת ישראל, בתחילת שנות החמישים ומאוחר יותר בתחילת שנות התשעים, לאחר איחוד גרמניה, לא שילמה גרמניה המזרחית את חלקה.

חלק זה - השליש החסר מהסכם השילומים מוערך בכ-17 מיליארד דולר על פי חישוב שערך הכלכלן האמריקני סידני זבולדוף (Sydney Zabludoff)

לעמדת העותרים על ממשלת ישראל חלה חובה לפנות לשלטונות גרמניה בתביעה לתשלום 'השליש החסר' מהסכם השילומים, היעדר פעולה מצד הממשלה בנושא זה לוקה בחוסר סבירות קיצוני.

העתירה מנמקת מדוע תביעת השילומים אינה עוד נושא מדיני 'רגיל', שבו מוקנה לממשלה שיקול דעת נרחב האם לבצע פעולה מסוימת או להימנע ממנה. מדינת ישראל ראתה עצמה כמצווה לתבוע מגרמניה את השילומים שהיא חייבת כלפי העם היהודי בכללותו, ולטענת העותרים יהא זה בלתי סביר באופן קיצוני מצידה להתכחש כעת למשימה זו.

עו"ד גלעד שר המייצג את העותרים אמר: "מתשלום השילומים למדינת ישראל מהעם הגרמני, הוחסר שליש, שטרם נפרע, חלקה של גרמניה המזרחית בהסכם. השווי הנוכחי של 'השליש החסר' עומד על כ-17 מיליארד דולר, ויש לא מעט שימושים שהמדינה יכולה לעשות בכספים אלו למען ניצולי השואה".

העותרים פונים לבית המשפט הגבוה לצדק כדי שיורה לממשלת ישראל לפנות לממשלת גרמניה ולעמוד במחויבותה ההיסטורית והמשפטית, העותרים דורשים כי בית המשפט יורה לממשלת ישראל לפנות אל ממשלת גרמניה על מנת להביא אל סיומה הצודק את תביעת השילומים של העם היהודי מגרמניה.

לדברי יוזם העתירה ד"ר אהרון מור, מייסד קבוצת העבודה להשבת הרכוש יהודי, אשר שימש כיועץ בכיר להשבת רכוש יהודי במשרד ראש הממשלה וכמנהל בכיר להשבת רכוש יהודי במשרד לאזרחים ותיקים, אמר: "פנינו לבג"צ לתיקון עוול היסטורי מאחר ולא הצלחנו בשום דרך לגרום לממשלה לפעול בנושא.
לא מתקבל על הדעת כי סכומי עתק יישארו בידי גרמניה בזמן שהיא מחויבת לשלם אותם על פי הדין והצדק".